دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۳:۴۶
کد خبر: ۶۹۵۲۱
|
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۲ - ۰۱:۰۲
با حضور اساتید ارتباطات و با هدف آسیب شناسی رسانه ها برای جوانان
مدیر مراکز فرهنگی هنری منطقه 22 از برگزاری طرح ارتقاء سواد رسانه ای دانش آموزان با عنوان " راه و بیراه " در قالب سلسله نشست های کارگاهی با حضور اساتید ارتباطات در این منطقه خبر داد.


به گزارش شهر به نقل از  روابط عمومی فرهنگسرای تهران و مدیریت فرهنگی هنری منطقه 22 ، اکبر بختیاری با اعلام این خبر گفت : طرح ارتقاء سواد رسانه ای دانش آموزان با هدف آشنایی بیشتر جوانان با ویژگی ها و کارکردهای رسانه ها ، نحوه استفاده صحیح از ابزارهای ارتباطی ، آسیب شناسی و مدیریت مصرف رسانه ها ، از سوی کتابخانه پرتو منطقه برای دانش آموزان دبیرستانی برگزار می شود.
اکبر بختیاری آشنایی علمی با کارکردهای ماهواره ، تلفن همراه ، بازی های رایانه ای و....را از جمله سرفصل های آموزشی این طرح ذکر کرد و افزود : جمعی از اساتید و پژوهشگران حوزه رسانه و ارتباطات متناسب با حوزه تدریس و مطالعات تخصصی خود عهده دار کارگاه های آموزشی این طرح هستند.
به گفته رییس فرهنگسرای تهران مرحله نخست این طرح آبان ماه ویژه دانش آموزان دبیرستانی برگزار می شود و تلاش بر این است که برای سایر شهروندان نیز بسته های آموزشی مناسب طراحی و اجرا شود.
وی در باره ضرورت ها و انگیزه های برگزاری این طرح اظهار داشت : تحولات صورت گرفته در سالیان گذشته و گذار از جامعة صنعتی به جامعة اطلاعاتی، بسیاری از عرصه‌های زندگی بشری را نیز دستخوش تغییر ساخته و رسانه‌اي شدن بخش اعظمي از زمان فراغت مردم، به‌خصوص جوانان، باعث شده است تا دربارة تأثير محتواي رسانه‌ها بر نگرش‌ها و ارزش‌هاي مخاطبان نگراني‌هايي از طرف محققان و مسئولان جوامع مختلف ابراز شود و اين نگراني و دغدغه با ظهور رسانه‌هاي جديد و تغيير در الگوهاي استفاده از اين رسانه‌ها، دامن زده شده است.
بختیاری افزود : در كشور ما نيز بيش از دو دهه است كه چنين نگراني‌هايي با ظهور تلويزيون‌هاي ماهواره‌اي از سوي مسئولان ابراز مي‌شود و با پيچيده‌تر شدن و ابداع تكنولوژي‌هاي رسانه‌اي جديدتر، اين نگراني‌ها افزايش یافته است.
بختیاری افزود : افزایش سواد رسانه‎ای مخاطبان به یک ضرورت در سیاست‎گذاری‎های فرهنگی بدل گردیده و در این میان آموزش سواد رسانه‎ای به‎ ویژه برای کودکان، نوجوانان و جوانان از ضرورت بیشتری برخوردار است، چرا که تأثیرپذیری آنها از پیام‎های رسانه‏ای،به نسبت دیگر افرادجامعه بیشتر است.
مدیر مراکز فرهنگی هنری منطقه 22 با اشاره به " آموزش محوری " و " مهارت محوری " به عنوان دو ویژگی طرح ارتقاء سواد رسانه ای اظهار داشت : آموزگاران و مديران و نيز والدين و فرزندان‌شان بايد از ابتدا اهداف آموزش رسانه‌اي، اصول زيربنايي آن، روش‌هاي انتخابي براي دستيابي به آن اهداف و شيوه‌هاي ارزشيابي نتايج در طول زمان را درك كنند و در مورد آن‌ها به توافق برسند.
بختیاری در باره جزییات نشست های کارگاهی این طرح اظهار   :  این دوره با رویکرد کلی شناخت رسانه ها و با عنوان " راه و بیراه " به ترتیب در تاریخ های 11 ، 14 و 18 آبان و با محور های ماهواره ، بازی های رایانه ای و تلفن همراه با حضور دانش آموزان دبیرستانی در دبیرستان اندیشه و مجتمع آموزشی آفرینش منطقه 22 بر گزار می شود و پژوهشگران ارتباطات و کارشناسان حوزه رسانه ، دکتر جمال الدین جهرمی ، دکتر محمد فتحی نیا و دکتر فرزانه نزاکتی اساتید این دوره هستند.
 

 

نظر شما