يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۳:۰۱
کد خبر: ۶۹۶۳۶
|
تاریخ انتشار: ۱۲ آبان ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۶
انتقاد چمران از ترکیب شورای عالی انتقال پایتخت/
عضو کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در خصوص اجرایی نشدن طرح انتقال پایتخت از تهران گفت: با توجه به آماده نبودن زیرساختهای لازم و هزینه های بالای انتقال پایتخت به نظر می رسد اجرای این طرح امکان پذیر نیست.
به گزارش شهر مهدی چمران عضو کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر با بیان اینکه بحث انتقال پایتخت بارها از سوی مسوولان دولت نهم و دهم مطرح می شد، افزود: با توجه به اینکه انتقال پایتخت از یک سو نیازمند زیرساخت های کامل در مقصد بوده و از سوی دیگر هزینه های بسیاری به سازمان ها و ادارات مبدا وارد می کند، در شرایط فعلی کشور اجرای این طرح منتفی است.

وی آماده سازی زیرساخت های حمل و نقلی را یکی از پیش شرط های انتقال پایتخت به شهری غیر از تهران خواند و بیان کرد: در صورت انتقال اداره های پایتخت به هر شهری، نخست باید همه زیرساخت های لازم همچون حمل و نقل عمومی یا خدمات شهری مهیا و آماده سازی شود. مسئله ای که هنوز در شهر تهران نیز با مشکلاتی مواجه است و به طور کامل مهیا نشده است.

رئیس شورای شهر در دوره سوم و دوم ادامه داد: طرح انتقال پایتخت نخستین بار حدود 20 سال پیش مطرح شد و از آن زمان تاکنون اجرایی شدن این طرح که بار سنگینی از دوش پایتخت بر می دارد، بارها از سوی کارشناسان مطرح و در مرحله اجرا متوقف شد چرا که اجرای این طرح نیاز به صرف بودجه های کلان دارد.

چمران با بیان اینکه ممکن است در آینده با تامین زیرساخت های لازم بتوانیم پایتخت را به شهری غیر از تهران انتقال دهیم، افزود: هرگونه تصمیم گیری درباره انتقال پایتخت منوط به نظرات کارشناسانه ای است که پیش از این در شورا و شهرداری تهران تهیه شده است.

عضو کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر با انتقاد از تشکیل شورای عالی انتقال پایتخت بدون حضور اعضای شورای شهر تهران گفت: این شورا که متشکل از نمایندگان نهادهای ذیربط مانند وزارت راه و مسکن، وزارت نیرو، وزارت کشور، قوه قضائیه، نهاد ریاست جمهوری و دو نفر از نمایندگان مجلس است در حالی تشکیل شده که هیچ نامی از نمایندگان شورای شهر در آن به چشم نمی خورد. نمایندگانی که منتخب شهروندان تهرانی هستند و بیشتر از دیگر مسوولان با مشکلات مردم و زیرساخت های شهر تهران آشنا هستند.

نتایج طرح تشکیل یک دولت شهر در اطراف تهران برای انتقال نهادهای دولتی به این مکان که در کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس مورد بررسی قرار گرفته و به تصویب رسیده، به شورای عالی انتقال پایتخت که شامل صاحب نظران و کارشناسان سه قوه است ارسال شده تا پس از تصمیم گیری در این شورا، طرح به کمیسیون باز گردانده و در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گیرد
منبع: خانه ملت
نظر شما