دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۳:۴۷
کد خبر: ۷۰۰۰۶
|
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۲ - ۱۵:۲۳
شهردار تهران در مراسم بهره برداری از پروژه پل های ارتباطی بزرگراه شهید باکری
قالیباف گفت: اگر رفتار ترافیکی خود را اصلاح نکنیم هرقدر بزرگراه هم بسازیم تا زمانی که سبک زندگی و نحوه استفاده از خودرو را تغییر ندهیم این مشکل رفع نمی شود .
به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی شهرداری تهران دکتر محمد باقر قالیباف در مراسم بهره برداری از پروژه پل های ارتباطی بزرگراه شهید باکری به باند جنوبی بزرگراه تهران – کرج ضمن عرض تسلیت ایام ماه محرم  و آرزوی قبولی عزاداری ها اظهار کرد: شاید یکی از مهمترین نکاتی که می تواند درس بزرگی برای همه ما در خصوص فرهنگ حسینی باشد این است که در کنار عزاداری ها که به جای خود امری پسندیده است تلاش کنیم تا در تمام مراحل زندگیمان مال حرام وارد نکنیم.

 وی با اشاره به سخن امام حسین (ع) در روز عاشورا خطاب به سپاه عمر سعد که فرمودند "سخنان من به گوش شما فرو نمی رود چرا که شکم های شما انباشته از مال حرام است" ، افزود: مال حرام از گلوی هر انسانی پایین برود هر چقدر هم به سر و سینه بزند در هر زمانی که باشد صدای "هل من ناصر ینصرنی" را نمی شنود.

 شهردار تهران با اشاره به اینکه اگر در جوامع شاهد زر و زور و تزویر هستیم ، به دلیل انباشت مال حرام است و صدای سکه های حرام اجازه شنیدن صدای ایمان را در جامعه نمی دهد،  خاطر نشان کرد : ربا در هر جامعه ای خانمان برانداز است ، حرام از حلقوم هرکسی که پایین برود اثر وضعی اش این است که فرد اهل تقوا و ایمان و مجاهدت نخواهد بود ، ماه محرم نیز ماه یادآوری سبک زندگی است ، فرزندی که با رزق حلال تربیت شود و جامعه ای که روزی حلال در آن وجود داشته باشد ندای ایمان بر فراز آن جامعه خواهد بود .

وی با اشاره به فرمایش امام (ره) که فرمودند این محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته ، گفت : منظور از این سخن ، محرم و صفری است که ویژگی های یاد شده را داشته باشد وگرنه تا صبح عزاداری کردن و بر سینه زدن اما نماز نخواندن صدای ما را به جایی نخواهد رساند ، از خدا بخواهیم توفیق دهد حسینی باشیم ، امر به معروف و نهی از منکر را به جا آوریم و عدل و عدالت که همان دین است در زندگی ما جریان داشته باشد .

قالیباف در ادامه با اشاره به اقدامات انجام شده در خصوص پروژه پل های ارتباطی شهید باکری ضمن آرزوی توفیق برای دست اندرکاران این پروژه اظهار کرد : انصاف قضیه این است که بر اساس عدد و رقم وضعیت بزرگراه ها ، تقاطع های غیر همسطح و ... در شهر تهران در شرایط قابل قبولی است و با استانداردهای دنیا قابل قیاس هستیم ، طرح جامع بزرگراهی تقریبا به اتمام رسیده است .

شهردار تهران با بیان اینکه همچنان دچار مشکلاتی در شهرمان هستیم ، به مساله ترافیک و آلودگی هوای تهران اشاره کرد و گفت : ترافیک تهران آزارهنده و غیر قابل قبول و آلودگی هوای آن کشنده است و سلامت انسان ها را به طور جدی به خطر انداخته است ، حفظ جان انسان ها نیز بر همه ما واجب است ، آلودگی هوا حیات سالخوردگان ، کودکان ، زنان باردار و افراد مبتلا به بیماری های خاص را به خطر جدی انداخته است .

وی افزود : آلودگی صوتی نیز از چالش های جدی شهر ماست ، گوش ما به این آلودگی ها عادت کرده و خیلی اوقات متوجه آن نیستیم اما آثار سوئش به قوت خود باقی است .

قالیباف با تاکید بر اینکه امروز نمی توانیم بگوییم با ساخت بزرگراه ها می توان بر این مشکلات فائق آمد به ورود روزانه 1200 خودرو به تهران اشاره کرد و افزود : هرقدربزرگراه ساخته و معابر را توسعه دهیم نمی توانیم این مشکلات را حل کنیم و همچنان شاهد ترافیک هستیم ، هرچند که اقدامات خوبی انجام شده و با وجود دو برابر شدن خودروهای شهر تهران ، ترافیکی که پیش از این در وروردی های تهران شاهدش بودیم کاسته شده ، اما اگر رفتار ترافیکی خود را اصلاح نکنیم هرقدر بزرگراه هم بسازیم تا زمانی که سبک زندگی و نحوه استفاده از خودرو را تغییر ندهیم این مشکل رفع نمی شود .

شهردار تهران با انتقاد از افرادی که به ایجاد مسیرهای عبوری حمل و نقل عمومی در بزرگراه ها خرده می گیرند، گفت : از نوع این نگاه ها متعجب می شویم ، در دنیا دیگر اجازه ساخت پارکینگ و تعریض بزرگراه ها را نمی دهند چراکه معتقدند این اقدامات موجب جذب خودروهای شخصی می شود ، به جای آن با فراهم کردن انگیزه استفاده کردن از وسایل حمل و نقل عمومی را با فراهم کردن شرایط مناسب افزایش می دهند .

وی با اشاره به این که در این کشورها حمل و نقل عمومی را به در خانه ها بردند و ما نیز نگاه جدی مان این است که هر شهروند با طی 300 متر مسافت از درخانه اش به یکی از ایستگاه های حمل و نقل عمومی برسد، گفت : این یعنی تغییر در سبک زندگی و تغییر در شکل استفاده از نوع وسیله حمل و نقل عمومی .

شهردار تهران در ادامه به آلودگی هوا اشاره کرد و گفت : علم و تجربه می گوید اگر شما آلودگی تولید کنید برای از بین بردن آن باید چند صد برابر هزینه کنید و با این وجود به طور کامل از بین نخواهد رفت ، پس وظیفه ما این است که از ابتدا اجازه تولید آلودگی را ندهیم .

وی تصریح کرد : خودرو و سوخت دو عامل اصلی در ایجاد آلودگی هواست و همچنین شکل ساختمان سازی نیز در این زمینه موثر است چراکه بخشی از آلودگی موجود به دلیل نوع مصالح و نوع حمل و نقل آن است ؛ عدم رعایت استانداردهای لازم در موتورهای تولیدی و فیلترهایی که باید روی خودروها نصب شود که نصب نمی شود نیز مشکلات جدی در الودگی هوا ایجاد می کند .

شهردار تهران با تاکید بر این که برای اصلاح شهر و حل چالش های آن باید نگاهمان متفاوت باشد، گفت: امروز می گوییم توسعه بزرگراه ها کفایت می کند و باید در بخش های سبک زندگی ، تغییر در سبک حمل و نقل باید متمرکز شویم تا از چالش بزرگ ترافیک و آلودگی هوا نجات یابیم ، این تغییرات باید با نگاه انسان محور انجام شود.
نظر شما