دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۳:۲۹
کد خبر: ۷۰۰۲۶
|
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۹
منصور وفایی که آخرین نقاش قهوه‌خانه‌ای ایران به حساب می‌آید، از تازه‌ترین پرده عاشورایی خود با عنوان «مظلومیت امام حسین(ع)» رونمایی می‌کند.
به گزارش شهر، منصور وفایی نقاش قهوه‌خانه‌ای درباره این پرده عاشورایی توضیح داد: پرده نقاشی قهوه‌خانه‌ای «مظلومیت امام حسین (ع)» در ابعاد ۲ متر در ۴ متر کار کرده‌ام که قرار است روز دوشنبه ۲۰ آبان‌ماه در فرهنگسرای شفق رونمایی شود.

وی افزود: این پرده نقاشی در کنار سایر آثار عاشورایی من به مناسبت ایام محرم در این فرهنگسرا به نمایش درخواهد آمد.

وفایی همچنین از برپایی ورک‌شاپ و نمایشگاهی از آثارش در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری خبر داد و گفت: روز ۲۸ آبان‌ماه این پرده نقاشی جدید را به همراه دیگر آثارم با موضوع عاشورایی را به سازمان میراث فرهنگی خواهم برد و به نمایش خواهم گذاشت و همچنین قرار است در برنامه ورک شاپی با همین موضوع نیز حضور داشته باشم که برنامه آن هنوز به طور دقیق مشخص نیست.

 

این نقاش قهوه‌خانه‌ای درباره پرده نقاشی تازه خود و میزان مطالعاتش برای خلق این اثر توضیح داد: برای کشیدن این تابلو، سه کتاب مختلف خواندم و این پرده را بر اساس محتویات این سه کتاب کار کردم.

در این پرده، در سمت چپ و بالا جایی است که ۴۰ فرشته را به تصویر کشیده‌ام که در شب عاشورا برای کمک به امام حسین فرود می‌آیند و شمشیر به دست می‌گیرند اما امام حسین مانع آن‌ها می‌شود و اجازه جنگیدن را به آن‌ها نمی‌دهد و فرشتگان بعد از شهادت امام (ع) بر مظلومیت ایشان می‌گریند.


در اطراف این پرده هم وقایعی که منجر به شهادت یاران امام حسین (ع) شده است تصویر کرده‌ام. در بخش دیگری از آن هم گودال قتلگاه را تصویر کرده‌ام و آن سوتر هم یکی از اشقیاء که برای آن که نیزه‌اش به کمر امام حسین برسد و اصابت کند،‌دو نیزه را به هم می‌بندد و در سمت راست پایین هم کاروان اسرا و حضرت زینب (س) را به تصویر کشیده‌ام که در بارگاه یزید قرآن به دست به سر بریده امام حسین (ع) اشاره می‌کنند و با تحکم سخن می‌گویند که همه این‌ها بر اساس مطالعاتی است که از این سه کتاب برداشت کرده‌ام و مظلومیت امام حسین (ع) را نشان می‌دهد.


وی افزود: این پرده نقاشی طوری وقایع عاشورا را تصویر کرده است که هر انسان غیر مسلمانی هم متوجه مظلومیت امام حسین (ع) می‌شود.
نظر شما