شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۷:۲۸
کد خبر: ۷۰۰۳۱
|
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۲ - ۰۹:۰۷
روز گذشته روز پرکاری برای دیپلمات های ایرانی و دیگر دیپلمات های گروه 1+5 در ژنو بود و چندین جلسه مذاکره 2 به 2 ، 1 به 1 ، 2 به 3 ، 3 به 3 و... برگزار شد که ماحصل آن امیدواری بیشتر به توافق نهایی در دور بعدی گفت و گوها در 29 آبان است.
به گزارش شهر، سه روز مذاکره بین ایران و اعضای گروه 1+5 در شهر ژنو سوییس بدون رسیدن به توافق نهایی ولی با پیشرفت هایی در زمینه مذاکرات هسته ای پایان یافت و دور بعدی گفت وگوها قرار است 10 روز دیگر در همین شهر برگزار شود.

روز گذشته و در آخرین روز گفت و گوها تلاش های زیادی صورت گرفت تا مواضع طرفین به هم نزدیک تر شود و متن توافق به امضاء وزرای خارجه برسد اما مواضع وزیر خارجه فرانسه که روز گذشته در نقش حافظ منافع برخی کشورهای منطقه و رژیم اسراییل در گفت و گو ها حاضر شد، مانع رسیدن به توافق شد.

گفته می شود ادامه کار راکتور آب سنگین اراک و نیز ذخائر اورانیوم موجود در اختیار ایران از سویی و نیز دامنه کاهش تحریم ها از سوی دیگر محل اصلی بحث و اختلاف نظر دو طرف بوده است.

روز گذشته روز پرکاری برای دیپلمات های ایرانی و دیگر دیپلمات های گروه 1+5 در ژنو بود و چندین جلسه مذاکره 2 به 2 ، 1 به 1 ، 2 به 3 ، 3 به 3 و... برگزار شد که ماحصل آن حفظ امیدواری ها به توافق نهایی در دور بعدی گفت و گوها در 29 آبان است.
 
پس از پایان این نشست دو طرف در کنفرانس مطبوعاتی مشترک حضور یافتند؛ این برای اولین‌بار پس از بیش از شش سال است که ایران و 1+5 کنفرانس مشترک برگزار می‌کنند.

ظریف: سه روز خیلی خوب و بسیار مسمر ثمر بود

محمد جواد ظریف وزیرخارجه کشورمان در این نشست خبری مشترک با کاترین اشتونˈ مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پاسخ به این سئوال، آینده مذاکرات بین ایران و 1+5 را چگونه پیش بینی می کنید؟ اظهارداشت: ابتدا از خانم اشتون بابت صحبت های مقدماتی ایشان تشکر می کنم و قدردان حضور همه شما هستم. 

وی افزود: شش کشور شاید تفاوت های نظری داشته باشند اما همه با هم کار می کنیم و امید داریم وقتی مجدد همدیگر را ملاقات کنیم تا بتوانیم به یک توافق دست پیدا کنیم. 

وزیر امورخارجه ایران با بیان اینکه ما پیشرفت هایی داشتیم و امید داریم کمی بیشتر پیشرفت داشته باشیم، تصریح کرد: ایران می تواند به این مذاکرات امید داشته باشد که یک توافق نهایی حاصل شود. 

ظریف در پاسخ به این سئوال، امروز در خصوص نقش فرانسه خیلی گفته شد آیا فرانسه موضع متفاوتی را اتخاذ کرده است؟ گفت: من با خانم اشتون موافق هستم و انتظار داریم که اعضای متفاوت گروه 1+5 دیدگاه خودشان را داشته باشند و من هم از تمامی آن ها برای آمدن به محل مذاکرات قدردان هستم. 

وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در این مذاکرات نتوانستید به یک توافق دست پیدا کنید و از موضع فرانسه نارحت هستید؟ و در 20 نوامبر چه اتفاقاتی خواهد افتاد؟ گفت: خیلی طبیعی است، وقتی که ما شروع می کنیم و به جزییات می پردازیم، واضح است که تفاوت هایی وجود خواهد داشت. 

ظریف افزود: من ناامید نشدم چرا که نشستی که ما در آن شرکت کردیم بیش از دو ساعت بود و الان هم از نیمه شب گذشته و جلسه خوبی بود. 

وی تصریح کرد: مهم اراده سیاسی و حسن نیت برای خاتمه دادن به این فاز و اجرای مرحله اول توافقاتی که در خصوص مسئله هسته ای حاصل خواهد شد است و ما این اراده را داریم که در نشست بعدی گام های بعدی رو به جلو را برداریم. 

ظریف اظهارداشت: سه روز خیلی خوب و بسیار مسمر ثمر بود و من امیدوار هستم. 

وی ادامه داد: من خیلی خوشحال هستم البته ما تفاوت های خودمان را هنوز داریم و به همین خاطر هم در این مذاکره شرکت کردیم، اگر ما تفاوتی نداشتیم که تا ساعت یک صبح مذاکره نمی کردیم. 

کاترین اشتون: مذاکرات سازنده بود

کاترین اشتون، نماینده 1+5 در گفت‌وگوهای هسته‌یی با ایران نیز در این نشست ضمن اعلام زمان نشست بعدی در 20 آبان اظهار داشت: در جلسه طولانی حضور داشتیم و سه روز درگیر مذاکرات سازنده بودیم و از حضور وزیران خارجه در این‌جا سپاسگذاریم.

اشتون در پاسخ به سوالی گفت: همان طور که ظریف هم گفت درگیر مذاکرات سخت بودیم و هدف‌مان این است که به نتیجه برسیم و به این محل برمی‌گردیم که به این مساله بپردازیم.

وی در پاسخ به این پرسش که نقش فرانسه در این مذاکرات چگونه بود؟ گفت: فرانسه نقش مهمی را در 1+5 ایفا می‌کند و امروز هم همین طور بود؛ به همراه همکاران دیگر. من از تمام وزیران تشکر می‌کنم.

جان کری: مذاکرا ت جدی و سازنده و مبتنی بر احترام متقابل بود

در همین حال جان کری، وزیر خارجه آمریکا نیز پس از پایان این نشست در سالن مجاور کنفرانس خبری اشتون و ظریف کنفرانس خبری برگزار کرد.

وی که پس از 3 روز مذاکرات ایران و 1+5 در جمع خبرنگاران حضور یافته بود اظهار داشت: بدون اغراق می‌گویم که پیشرفت قابل توجهی در حرکت به جلو داشتیم. الان که ژنو را ترک می‌کنم سوالی در ذهنم وجود ندارد. با حسن نیت می‌توانیم به موفقیت دست پیدا کنیم.

او اظهار کرد: دیپلماسی به زمان نیاز دارد و طول می‌کشد تا اعتماد بین دو کشوری که زمان‌های طولانی اعتماد بین آن‌ها از بین رفته است احیا شود.

وزیر خارجه آمریکا با بیان این که ما به نگرانی‌های متحدان خود احترام می‌گذاریم گفت: مدت زمان زیادی است که بر روی این مساله کار می‌کنیم و سعی می‌کنیم راهی مسالمت‌آمیز برای مساله هسته‌یی ایران پیدا کنیم.

کری در پاسخ به سوالی درباره اصرار سنا برای وضع تحریم‌های جدید علیه ایران گفت: آمریکایی‌ها نباید اشتباه کنند. هر روزی که تفاهم عقب می‌افتد ایران غنی‌سازی بیش‌تری انجام می‌دهد. پس باید اقداماتی انجام دهیم که رسیدن به یک تفاهم را نزدیک‌تر کنیم.

وزیر خارجه آمریکا ادامه داد: انجام ندادن یک تفاهم به معنای نداشتن تفاهم نیست. ما به این‌جا با زبان‌های مختلفی آمده‌ایم و این طبیعی است. باید با هم کار کنیم و این طبیعت مذاکره است.

وی در پاسخ به سوالی دیگر در مورد راکتور اراک گفت که باید نگرانی‌های ما در این زمینه رفع شود.

نشست بعدی در سطح معاونان وزرای خارجه

از سوی دیگر عباس عراقچی معاون وزیر خارجه ایران با تاکید بر پیشرفت قابل ملاحظه‌ در این دور از گفتگو ها گفت هنوز اختلاف‌هایی باقی است. 

سیدعباس عراقچی پس از کنفرانس خبری مشترک ظریف و اشتون ضمن سازنده دانستن نشست ها گفت: دیدگاه‌ها باید به تدریج به هم نزدیک شود و به همین خاطر مذاکرات سه روزه شد و وزیران خارجه به مذاکرات ملحق شدند.

مذاکره کننده ارشد ایران با 1+5 خبر داد: بر اساس توافق دو طرف قرار شد تا 20 و 21 نوامبر (29 و 30 آبان) اگر نیاز باشد بیش‌تر در ژنو مذاکرات در سطح معاونان وزیران خارجه برگزار شود.

وی اعلام کرد درصورتی که در نشست بعدی توافق 100 درصدی حاصل شود نشست نهایی با حضور وزیران خارجه برگزار خواهدشد.

دور بعدی گفت‌وگوهای ایران و 1+5، 20 و 21 نوامبر (29 و 30 آبان) در ژنو برگزار خواهد شد.
 

برچسب ها: ژنو
نظر شما