دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۱:۲۷
کد خبر: ۷۰۱۸۴
|
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۲ - ۱۰:۰۳
پنجاهمین برنامه "نمایش و نقد و بررسی فیلم سینمایی" باشگاه فیلم رازی با حضور مجتبی راعی، کارگردان و فیلمنامه نویس، رضا ناجی و حسین محجوب بازیگران فیلم "ترنج" به نقد و بررسی آخرین اثر این کارگردان اختصاص یافت
به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی فرهنگسرای رازی، در این برنامه که با حضور اعضای باشگاه فیلم رازی در پردیس سینمایی رازی برگزار شد، "جواد طوسی"، از منتقدان مطرح فیلم های سینمایی نیز حضور داشت.
در خصوص این فیلم باید گفت که ترنج" همانند دیگر اثر راعی "تولد یک پروانه"، یک فیلم دینی محسوب می شود.
 
طوسی: ترنج فصل مشترک میان فیلم های تولد یک پروانه و سفر به هیدالو
منتقد فیلم های سینمایی در خصوص فیلم ترنج خطاب به اعضای باشگاه فیلم پردیس سینمایی رازی گفت: اگر کارنامه مجتبی راعی کارگردان ترنج را مرور کرده باشید خواهید دید که فصل مشترکی میان این فیلم و دو فیلم دیگر این کارگردان به نام های تولد یک پروانه و سفر به هیدالو وجود دارد.
و ی با اشاره به این که در هر سه فیلم اشاراتی به مضامین معنوی شده است، ادامه داد: در طول 35 سال اخیر به دلیل این که هنر و سیاست با هم در آمیخته شده اند، امکان این که هنرمند به مضامین معنوی و عرفانی روی بیاورد، وجود نداشت و هنرمند به ناچار به خود سانسوری کشیده شده است.
طوسی در ادامه توجه به حوزه های عرفان را از آن دسته موضوعاتی دانست که همواره از دغدغه های راعی به شمار می رود، و دست از سر این کارگردان برنمی دارد.
فیلمی که در مسیر فرهیخته شدن ساخته شود، مخاطبش کم می شود
مجتبی راعی، کارگردان فیلم ترنج با اشاره به خاص بودن آخرین اثر خود گفت: آن چه ما در ایران داریم، فرهنگی است که در ما جاری است نه چیزی که تنها در کتاب ها محبوس باشد.
وی افزود: جالب است بدانید موضوع فیلم داستان پروانه را نیز از قصه ای که در یک جایی نقل می شد و در ذهنم ماندگار شده بود، انتخاب کردم.
وی با اشاره به این که ادامه یک ملت وابسته به تداوم فرهنگ آن ملت است، ادامه داد: ایران کشوری است که باید قدرش را دانست و در بسیاری از کشورها از این نوع فرهنگ ها خبری نیست.
این کارگردان تصریح کرد: چنین فرهنگی مختص ایرانیان است و بعید است کسی بتواند بگوید آلوده به این فرهنگ نیست.
این کارگردان با بیان این که به سراغ این فرهنگ ها رفته، ادامه داد: در این مسیر تلاش کردم فرهنگ را از درون کتاب ها بیرون بیاورم و از آن ها سینما بسازم.
راعی افزود: هر فیلمی در مسیر فرهیخته شدن ساخته شود، مخاطبش کم می شود.
این هنرمند در پایان صحبت های خود خاطرنشان کرد: این نوع فیلم سازی متاثر از فرهنگ مولانا و عطار است و امیدوارم در میان مشکلات اجتماعی و اقتصادی گم نشود.
 
دست و پای ملت ایران را می بوسم هرچند مسوولان ارزش هنر را کم تر بدانند
رضا ناجی، بازیگر نقش آقا بیوک در فیلم ترنج که طبق همیشه سادگی را سرمشق خود در ایفای نقش قرار داده، گفت: ما مسلمان هستیم و خیلی از مسائل دینی را قبول و باور داریم و می دانیم که یک روز به دنیا آمده ایم و روزی هم از دنیا خواهیم رفت.
این هنرمند با اشاره به این که راعی در تمامی بخش های این فیلم، وی را برای ایفای این نقش متفاوت راهنمایی و هدایت کرده، تصریح کرد: من تنها این نقش را به اجرا گذاشتم و اصل کار بر عهده کارگردان بوده است.
وی با تاکید بر این که راعی این نقش را برای به اجرا در آمدن در تبریز نوشته بود، تصریح کرد: به دلیل نامناسب بودن جو مجبور به اجرای این فیلم در همدان و زنجان شدیم.
این بازیگر تصریح کرد: هر قدر که شخصیتی در یک فیلم ساده و صادق تر باشد بیشتر به دل بینندگان می نشیند.
وی گفت: من در فیلم ترنج این نقش را در نهایت سادگی بازی کردم و نباید فراموش کرد اصل دین ارتباطی است که فرد در جهان خویش با خداوند دارد.
ناجی خاطرنشان کرد: هر چه شخص به سوی تجملات بیش تر روی بیاورد پیچیده تر می شود و از اصل خود دور می شود.
وی با تاکید بر این که تا کنون 3 جایزه جهانی دریافت کرده، یادآور شد: هرچند من دست و پای مردم ایران را می بوسم ولی باید اشاره کرد که مسوولین ارزش هنرم را نمی دانند.
ناجی با تاکید بر این که ما هنرمندان در ایران صاحبی نداریم خاطرنشان کرد: اگر متولی و صاحب داشته باشیم می توان بهترین کارها را تولید کرد و مجبور نیستم در فیلم هایی تجاری یا سرگرم کننده بازی کنم.
 
محجوب: ما سیاهی لشکر ماجرا هستیم
این بازیگر با اشاره به این که به شدت از بازی کردن در حوزه های عرفانی پرهیز می کند، ادامه داد: این کار در فیلم ترنج از من خواسته شد و من آن را انجام دادم.
وی با انتقاد از وضعیت کنونی جامعه گفت: پرداختن به اندیشه های عرفانی در شرایط کنونی جامعه ارزشی ندارد و متاسفانه تنها یک تلاش شخصی است و ما ابزارهایی هستیم که از ما استفاده می شود و در واقع ما سیاهی لشکر ماجرا هستیم.
محجوب ادامه داد: متاسفانه چنین افکاری در حال حاضر ارزش و اهمیت ندارد و این موضوع برای نسل امروز جذابیت ندارد.
وی یادآور شد: خواسته یا ناخواسته جامعه مسیری را پیش گرفته است که به شکل یکسان رسیده و فردیت انسان اساسا ارزش خود را از دست داده و موجودیت انسان بی ارزش شده است.
این بازیگر با اشاره به این که فیلم های این چنینی راعی مرتب باید تکرار شود، ادامه داد: وقتی اجازه ای در خصوص تولید چنین فیلم هایی داده نمی شود، امکان پیشرفت وجود ندارد.
گفتنی است؛ باشگاه فیلم فرهنگ سرای رازی چهارشنبه ها (هردو هفته یک بار) به نمایش و نقد آثار سینمایی روز ایران می پردازد. در نشست های گذشته آثاری سینمایی همچون بی تابی بیتا، ملکه، حوض نقاشی، پله آخر، تلفن همراه رییس جمهور، بشارت به شهروند هزاره سوم و"هیس" دخترها فریاد نمی زنند با حضور عوامل فیلم، هنرمندان، نویسنده،کارگردان و ... به نقد و بررسی گذاشته شده است
نظر شما