شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۰:۰۱
کد خبر: ۷۰۲۳۳
|
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۹
رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با اشاره به آثار اجتماعی و فرهنگی پروژه ایران زمین گفت: پیوست اجتماعی فرهنگی و زیست محیطی پروژه بسیار اهمیت دارد از این رو پیشنهاد دارم پروانه این پروژه دوباره بازنگری شود.
به گزارش شهر، محمد سالاری در جلسه روز سه شنبه شورای شهر تهران گزارشی از ریزش گودبرداری خیابان ایران زمین واقع در شهرک غرب ارائه کرد.

وی با بیان اینکه بارها مجوز گودبرداری و ساخت و ساز پروژه ایران زمین تغییر یافته است، اظهارداشت: شهرداری منطقه 2 قبل از اینکه پروانه افزایش طبقات منفی این پروژه را صادر کند درقالب پیش پروانه مجوز گودبرداری را به مالک داده بود.

سالاری با بیان اینکه این پیش پروانه در قانون وجود ندارد، تصریح کرد: ملک پروژه ایران زمین در بافت ارزشمند مسکونی معاصر قرار دارد. این بافت که در طرح تفصیلی جدید نیز به آن تأکید شده است باید با بافت ارزشمند مسکونی حصر شود و خانه‌های آن به صورت ویلایی مسکونی باشد نه بلندمرتبه‌سازی. با این حال مجوز ساخت این پروژه پس از بارها تغییر در این بافت ارزشمند به 27 طبقه افزایش یافته است که به دلیل مشرف بودن آن به ویلاهای مسکونی بسیاری از موارد را تحت تأثیر قرار داده است.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با بیان اینکه شورای معماری منطقه با درخواست مالک برای افزایش طبقات نیز موافقت کرده است، ابراز امیدواری کرد که این روند در تمام پروژه‌ها حتی 100 یا 200 متر نیز اتفاق بیفتد.

سالاری پس از بیان این مطلب به طرح تفصیلی به عنوان مصوبه کارشناسی شورا به همراه سایر مشاوران اشاره کرد و گفت: در طرح تفصیلی برای این محدوده؛ بافت مسکونی ارزشمند تشخیص داده شده است اما کمیسیون ماده 5 تنها در چند ساعت هزاران ساعت کار کارشناسی انجام شده در طرح تفصیلی را نادیده می‌گیرد.

وی با اشاره به اینکه قطعاً این کار آثار اجتماعی و فرهنگی در منطقه ایجاد خواهد کرد، افزود: پیوست اجتماعی فرهنگی و زیست محیطی پروژه بسیار اهمیت دارد از این رو پیشنهاد دارم پروانه این پروژه دوباره بازنگری شود. البته باید برای مقاوم‌سازی جداره از نظر فنی دقت لازم انجام شود.

سالاری با اشاره به برخی شکایت‌ها علاوه بر شکایت‌های مردمی از سوی سازمانها و نهادها نسبت به ساخت این پروژه اعلام کرد: اگر دوستان در شورای شهر صلاح بدانند تذکری به کمیسیون ماده 5 مبنی بر چگونگی تصمیم‌گیری نسبت به پروژه ایران زمین ارسال شود.

در ادامه احمد حکیمی‌ پور دیگر عضو شورای شهر تهران با تایید این مطلب گفت: شورا باید به این موضوع دقیق رسیدگی کند تا مشکلات به صورت کامل حل و فصل شود.

وی ادامه داد: کمیسیون ماده 5 باید بگوید که چگونه به این موارد رسیدگی و تصمیم‌گیری می‌کند. البته در این میان دبیرخانه کمیسیون ماده 5 که متعلق به شهرداری تهران است نیز باید پاسخگو باشد چراکه اقدامات نخست کارشناسی این مسائل در دبیرخانه انجام می‌شود .

حکیمی‌پور همچنین به مصوبه شورای سوم مبنی بر الزام شهرداری تهران به رعایت ضوابط گودبرداری در ساختمانها اشاره کرد و گفت: این مصوبه که در 12،10 سال گذشته به تصویب رسید با چندین پیوست به دنبال ارتقای ایمنی ساخت و ساز است. اما سئوال اینجاست که چرا این موارد رعایت نشده است.

نظر شما