شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۱:۰۵
کد خبر: ۷۰۲۸۵
|
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۱
سخنگوی شورای شهر از آخرین وضعیت حادثه ایران زمین خبر داد؛
سخنگوی شورای شهر تهران در خصوص علت اصلی بروز حادثه ریزش در گودبرداری ایران زمین گفت: هنوز نمی توانیم رای نهایی را در این زمینه صادر کنیم، چرا که گزارش نهایی کمیسیون نظارت و حقوقی شورا آماده نشده و نیاز به مستندسازی های بیشتر دارد.

رضا تقی پور در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی سایت شهر، با بیان اینکه کمیسیون عمران شورا در بیست و یکمین جلسه علنی گزارش ریزش گودبرداری پروژه خیابان ایران زمین را به تفسیر شرح دادند، تصریح کرد: درست است که کمیسیون عمران و کمیسیون ماده 5 نظرات کارشناسی مبنی بر علت وقوع حادثه را تشریح کردند اما جمع بندی شورا از گزارش های مستمع شده، منوط به اعلام گزارش کمیسیون نظارت و حقوقی است.

وی در تشریح عملکرد کمیسیون ماده 5 در قبال حادثه رخ داده در شهرک غرب گفت: کمیسیون ماده 5 خارج از شورا تشکیل می شود و شورا در این کمیسیون تنها یک عضو دارد. در خصوص حادثه گوبرداری کمیسیون ماده 5 تاکنون سه رای صادر کرده اما هنوز اظهار نظر نهایی نیاز به بررسی جزئیات بیشتر دارد.

عضو کمیسیون بودجه و برنامه به مشکلات فنی پروانه ساختمانی این عملیات نیز اشاره و بیان کرد: در پروانه اولیه، ناظران اجازه ساخت 5 طبقه زیر و 3 طبقه روی زمین را صادر کرده اند اما پس از آغاز عملیات گودبرداری، مجوز به 10 طبقه زیرزمین و 27 طبقه روی زمین افزایش یافته که به نظر می رسد همین افزایش عمق گوبرداری از عوامل ریزش دیواره ها باشد.

وی ادامه داد: روند اجرایی و شروع فعالیت مشاوران و پیمانکاران نیز متناسب با پروانه ساختمانی عملیاتی شده در حالیکه نظام فنی و اجرایی حاکم بر کارگاه و پروژه از شرایط ویژه اجرایی طبعیت نکرده و موارد فنی و امنی را به درستی در نظر نگرفته آند.

به گفته نماینده مردم در شورای شهر چهارم، شورا در نظر دارد در روند بررسی ها و گزارش های فنی، هر کجا به ماهیت مقصران و عوامل اصلی ریزش در گودبرداری برخورد کند، کوتاهی عاملان را شناسایی و به مراجع قضایی ارجاع دهد.

تقی پور تخلیه آب های لوله های آبیاری و فاضلاب در پروژه گودبرداری را یکی دیگر از عوامل ریزش خاک منطقه خواند و عنوان کرد: در گزارش های فنی مشخص شده نفوذ آب از خاک دستی و سست شدن قسمت‌هایی از خاک طبیعی به همراه افزایش فشار جانبی خاک و تغییر شکل اضافی لوله اصلی آب و فاضلاب و شکستن آن نیز یکی از عوامل اصلی گسیختگی دیواره گودبرداری و ریزش نهایی این ملک بوده است.

وی به گزارش سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران در خصوص میزان تلفات ناشی از حوادث گودبرداری اشاره و بیان کرد: در 6 ماه ابتدایی سال جاری، نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، آمار آوار و ریزش در گودبرداری ها کاهش یافته به طوریکه تعداد ریزش ها در سال 91، 187 مورد بوده که این آمار در 6 ماهه سال جاری به 106 مورد رسیده است.

سخنگوی شورای شهر تهران تصریح کرد: آمار ریزش گوبرداری های شهر تهران نشاندهنده ضعف نظارت در بحث های فنی، قبل و بعد از آغاز عملیات احداث و گوبرداری هاست که نیازمند نظارت و پیگیری های اعضای شورا به ویژه کمیسیون عمران و شهرسازی شورای شهر بیش از هر زمان دیگری است.

پایان پیام


نظر شما