دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۱:۰۲
کد خبر: ۷۰۲۹۴
|
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۱
رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران با انتقاد از عملکرد ضعیف دستگاه های اجرایی در قبال کاهش آلودگی های هوای پایتخت گفت: تشکیل کمیته کاهش آلودگی هوای تهران در شورا، نشاندهنده ضعف عملکرد دستگاه های اجرایی در گذشته است که نیاز به رسیدگی هر چه سریعتر دارد.

رحمت الله حافظی در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری شهر، با بیان اینکه یکی از راهبرد های اصلی کاهش آلودگی هوای تهران، مهار منابع تولید آلاینده هاست، افزود: اگر مدیریت در این حوزه به خوبی اجرا شود و منابع آلوده کننده هوا شناسایی و رفع شود، تا سه سال آینده مشکل آلودگی هوای پایتخت برطرف می شود.

وی تعطیلی مدارس و ادارات و اجرای طرح های سختگیرانه عبور و مرور خودروها را مقطعی خواند و تصریح کرد: زمانیکه مدارس تعطیل و فرزندان خانه نشین می شوند، پیامدهای روحی و روانی برای مادران و پدران شاغل به وجود می آید. پس تعطیل کردن مدارس راه حل مناسبی برای کاهش آلودگی های هوای پایتخت نیست و راهکاری مقطعی است.

وی با بیان اینکه خلاءها و نبود الزامات قانونی مهم ترین مشکل دستگاه های اجرایی برای مدیریت آلودگی های هوای تهران است، بیان کرد: منابع تولید آلاینده ها در پایتخت بسیار متعدد بوده و یک شبه ایجاد نشده اند که یک شبه برطرف شوند. پس اجرای مصوبات کارگروه کاهش آلودگی هوا نیاز به مدیریت اجرایی داشته و الزامات و پیوست های قانونی ضامن تحقق این مصوبات هستند.

نماینده مردم تهران در شورای شهر، فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی را یکی از دلایل اصلی تولید آلاینده های هوا خواند و تصریح کرد: سن ناوگان حمل و نقل عمومی به ویژه اتوبوس ها در سال گذشته 4.6 سال بوده که امسال به 5.6 سال رسیده که این افزایش سن کاربری به معنای اجرا نشدن به موقع سیاست های نوسازی است که تنها تشدید آلودگی ها را در پی دارد.

وی به ضرورت پرداخت سهم دولت در خصوص نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی اشاره و عنوان کرد: بر اساس مصوبه بودجه مجلس، دولت باید 5 هزار میلیارد تومان در خصوص نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی بپردازد که تاکنون این سهم پرداخت نشده و توجه دولت جدید را می طلبد.

وی تاکید کرد: در سال های اخیر فرسودگی ناوگان حمل ونقل عمومی سبب کاهش سطح کیفی و به ویژه کمی ارائه خدمات شده به طوریکه در حال حاضر ناوگان اتوبوس رانی با 50درصد ضرفیت در حال فعالیت است که نیاز به توجه مسئولان دولتی و نوسازی هر چه سریعتر دارد.

حافظی در تشریح دیگر عوامل تشدید آلودگی ها در شهر تهران گفت: کاهش سن معاینه فنی خودرو از 5 سال به 2 سال یکی دیگر از عواملی است که منجر به افزایش انواع سموم و ذرات معلق در هوایی که شهروندان استنشاق می کنند، شده که نیاز به توجه مجلسی ها دارد.

رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران از نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی خواست هر چه سریعتر قانون معاینه فنی خودرو را اصلاح و به شیوه سابق، یعنی 2سال بازبینی فنی، تصویب کنند چرا که 5 ساله شدن معاینه فنی خودروها، تنها سلامت شهروندان را به خطر می اندازد و دستاورد دیگری ندارد.

پایان پیام


نظر شما