دوشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۳۶
کد خبر: ۷۰۴۱۴
|
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۹
نمایشگاه نقاشی قهوه‌خانه‌ای با موضوع عاشورا و صحرای کربلا، که یادآوری مظلومیت امام حسین(ع) و یاران باوفای ایشان است برگزار شده است

به گزارش شهر ، نمایشگاه نقاشی قهوه خانه‌ ای با موضوع عاشورا و مضامین مذهبی، دوشنبه 20 آبان ماه ساعت 18 در فرهنگ سرای شفق گشایش یافت.
در این نمایشگاه تازه‌ترین آ‌ثار خلق شده استاد منصور وفایی به نمایش گذاشته شده است.
رنگهای استفاده شده در این تابلوها رنگهایی گرم  با محوریت رنگ سرخ و سبز است.
وفایی از جمله هنرمندان برجسته نقاشی قهوه خانه‌ای که در طول بیش از چهار دهه فعالیت در عرصه نقاشی قهوه خانه‌ای بیش از دویست اثر با موضوعات حماسی، مذهبی، پهلوانی و... خلق کرده است.
یکی از ویژگیهای اصلی تابلوهای عاشورایی که توسط وفایی خلق شده توجه به جزئی‌ترین نکات است در حقیقت زمانیکه اثری برگرفته از اشعار محتشم کاشانی به وسیله این هنرمند برجسته خلق می‌شود به ظریف‌ترین نکات نیز  اشاره می‌شود.
در کنار آثار قهوه خانه‌ای با موضوعات مذهبی و عاشورایی، تعداد تابلو نیز با موضوعات حماسی به نمایش گذاشته شده است.
این نمایشگاه از امروز نوزدهم آبان به مدت 10 روز در نگارخانه فرهنگسرای شفق ادامه دارد.
این نقاش قهوه‌خانه‌ای درباره پرده نقاشی تازه خود و میزان مطالعاتش برای خلق این اثر توضیح داد: برای کشیدن این تابلو، سه کتاب مختلف خواندم و این پرده را بر اساس محتویات این سه کتاب کار کردم.
در این پرده، در سمت چپ و بالا جایی است که ۴۰ فرشته را به تصویر کشیده‌ام که در شب عاشورا برای کمک به امام حسین فرود می‌آیند و شمشیر به دست می‌گیرند اما امام حسین(ع) مانع آن‌ها می‌شود و اجازه جنگیدن را به آن‌ها نمی‌دهد و فرشتگان بعد از شهادت امام (ع) بر مظلومیت ایشان می‌گریند.
در اطراف این پرده هم وقایعی که منجر به شهادت یاران امام حسین (ع) شده است تصویر کرده‌ام. در بخش دیگری از آن هم گودال قتلگاه را تصویر کرده‌ام و آن سوتر هم یکی از اشقیاء که برای آن که نیزه‌اش به کمر امام حسین برسد و اصابت کند،‌دو نیزه را به هم می‌بندد و در سمت راست پایین هم کاروان اسرا و حضرت زینب (س) را به تصویر کشیده‌ام که در بارگاه یزید قرآن به دست به سر بریده امام حسین (ع) اشاره می‌کنند و با تحکم سخن می‌گویند که همه این‌ها بر اساس مطالعاتی است که از این سه کتاب برداشت کرده‌ام و مظلومیت امام حسین (ع) را نشان می‌دهد.
این نمایشگاه تا 29 آبان ماه ادامه دارد .علاقه مندان جهت بازدید میتوانند از ساعت 9 الی 18 به نشانی : خیابان سید جمال الدین اسد آبادی- خیابان 21- بوستان شفق - فرهنگ سرای شفق مراجعه کنند. 

نظر شما