دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۰:۴۸
کد خبر: ۷۰۴۸۵
|
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۹
گزارش شهر از اجرای طرحی که تهران را آرام می کند/
طرح جايگزينی موتورسيكلت‌هاي برقی به جای بنزيني مدت زیادی است که در بین مسولان مطرح بوده اما تاکنون تصمیمی قطعی برای اجرایی شدن آن گرفته نشده است.

به گزارش شهر، بيش از 2 ميليون موتورسيكلت در تهران وجود دارد كه اكثر آنها در محدوده مركزي شهر تردد مي‌كنند. وسیله نقلیه ای که توليد آلودگي‌ هوا آن 8برابر یک خودروست و عامل 50 درصد آلودگي صوتي شهر است.

موتورسيكلت‌ها در حال حاضر مشكل جدي شهر تهران هستند كه تنها با اقدام‌هاي سلبي نمي‌توان اين معضل را برطرف كرد و بايد اقدام‌هاي اساسي مانند خارج كردن موتور سيكلت‌هاي بنزيني و جايگزين كردن موتور سيكلت‌هاي برقي محقق شود.

طرح جایگزینی موتورسیکلت های برقی به شورای عالی ترافیک ارسال شده است

وحید نوروزی مشاور معاون حمل و نقل و ترافیک شهردارتهران در گفت و گو با خبرنگار شهر در این رابطه ، تصریح کرد: برای ساماندهی مشکلات این وسیله نقلیه شهرداری تهران طرحی برای جايگزينی موتورسيكلت‌هاي برقی به جای بنزيني تهیه کرده که برای بررسی و تصویب به شورای عالی ترافیک ارسال شده است.

حسن کریمی معاون عمرانی استاندار تهران نیز در جدیدترین اظهار نظر خود درباره آخرین تصمیم اتخاذ شده درباره موتور سیکلت‌ها اعلام کرده است: در کمیته ملی کاهش آلودگی هوا به این موضوع رسیدگی و براساس تصمیم سازمان محیط زیست مقرر شد موتورسیکلت‌های برقی جایگزین نوع بنزینی این وسیله شود.

طرح دو فوریتی مجلسی ها برای ساماندهی موتورسیکلت‌ها

پیش از این در جلسه مشترک دو تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، معاون حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران و رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی در نیمه آبان امسال نیز موضوع ساماندهی موتورسیکلت سواران بررسی و پیشنهاد تبدیل موتور سیکلت‌های بنزینی به برقی مطرح شد که این موضوع مورد تایید حاضران در جلسه قرار گرفت.

در این جلسه با محوریت ساماندهی موتورسیکلت سواران مجتبی رحماندوست نماینده مردم تهران و علیرضا منادی سفیدان نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی دغدغه‌های خود را درباره امنیت جانی و تخلف‌های موتور سیکلت سواران در جامعه بیان و بر ضرورت ساماندهی موتور سیکلت سواران تاکید کردند.


تشکری هاشمی معاون حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران نیز در این جلسه با بیان این که متاسفانه هنجارشکنی موتور سیکلت سواران به اوج رسیده و در برخی موارد برای مردم مزاحمت ایجاد می کنند، گفت: علاوه بر مسئله آلایندگی موتورسواران، مشکلاتی در زمینه استفاده نکردن راکبان موتور سیکلت از کلاه ایمنی استاندارد و همچنین بزهکاری موتور سیکلت سواران در جامعه مطرح است که باید این موضوع هرچه سریعتر حل شود.

در این جلسه قرار بر این شد موضوع ساماندهی موتور سیکلت سواران به طرح دو فوریتی تبدیل شود البته ارائه لایحه ساماندهی موتور سیکلت از سوی سازمان محیط زیست نیز مطرح شد.

حداقل تردد موتورها در هسته مرکزی شهر برقی شود

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران سال گذشته نیز در جلسه 13 تیرماه شورای اسلامی شهر تهران در جریان ارائه گزارش در خصوص معاینه فنی خودروها در شهر تهران و رایزنی با اعضای شورا دراین خصوص، درخواست کرده بود که حداقل این طرح با کمک دستگاه های مربوط برای مناطق 6 ، 7 ، 11و 12 که بیشترین تردد موتور سیکلت را دارد، اجرایی شود و با ایجاد محدودیت های لازم، تنها موتورهای برقی در این مناطق اجازه تردد داشته باشند.

وی در این جلسه تصریح کرد: شهرداری تهران آماده است تسهیلات لازم برای این مساله همچون ارائه وام و.. را مهیا کند تا موتورسیکلت بدون صدا ، بدون آلودگی صوتی و حمل بار و مسافر در هسته مرکزی شهر تردد کند.

بنابراین گزارش به نظر می رسد ساماندهي موتور سيكلت‌ها يك ضرورت است كه به موازات اين مهم در صورت جايگزيني موتور سيكلت‌هاي برقي به جاي موتور سيكلت‌هاي بنزيني و با توجه به شتاب مناسب‌تر آنها، کمتر شاهد تصادف‌هاي مرگبار خواهيم بود.همچنين به شدت از ميزان توليد آلاينده‌هاي هوا و آلودگي‌ صوتي توسط موتورسيكلت‌ها كاسته خواهد شد. از این رو از مدیران شهری و دولت و نمایندگان مجلس و شورای شهر انتظار می رود که هرچه سریعتر برای اجرایی شدن این طرح تصمیم گیری و اقدام کنند تا این طرح مفید برای کاهش آلودگی هوای پایتخت مانند بسیاری دیگر از طرح ها و قوانین و مصوبات تنها در کشوی میز مسئولان خاک نخورد.

مطالب مرتبط
نظر شما