دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۳:۲۴
کد خبر: ۷۰۸۸۹
|
تاریخ انتشار: ۰۴ آذر ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۴
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به تشریح جزئیاتی درباره توافق ایران و 1+5 پرداخت.
به گزارش شهر، علاء الدین بروجردی اظهار داشت:عملا ما وارد روند جدیدی شدیم که در پایان این سناریو باید هم موضوع هسته‌ای ما باید از شورای امنیت خارج شود و حق غنی سازی ما را همانطور که امروز رخ داد، به رسمیت بشناسند، و تحریم ها به طور کامل برداشته شود.

اهم سخنان رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه می آید:

سیر نزولی تحریم‌ها آغاز شد

*فعلا منحنی تحریم‌ها سیر نزولی خود را آغاز کرده است؛ کشتیرانی و پتروشیمی و طلا از تحریم خارج شده و باید بقیه موارد هم از تحریم خارج شود.

*دلیل موفقیت ما در این کار عصبانیت صهیونیست‌ها است. این حرف را وزیر اطلاعات صهیونیست‌ها اعلام کرد که در جشن جهانی توافق با ایران شرکت نمی‌کند، چون معتقد است که ایران دنیا را فریب داد و این نظر صهیونیست‌ها نشان می دهد که تا چه حد با ایران دشمنی دارند.

*مهم‌ترین هدف ما دستیابی به حق خود برای غنی سازی بود که در معاهده ان پی تی هم آمده و می‌باید شورای امنیت هم این را قبول کند.

گام ایران در مذاکرات

*ما غنی سازی 20 درصد را فقط برای رآکتور تهران نیاز داشتیم از این رو با تعلیق موقت آن موافقت کردیم. در حدود 19 هزار سانتریفیوژ در سایت‌هایمان داریم و این مقدار برای غنی سازی کافی است، و این امتیاز را هم دادیم که سانتریفیوژ جدید ایجاد نکنیم، و در فردو و نطنز و اراک هم کار جدیدی انجام نشود.

* اینها مجموعه نکاتی بود که آنها به عنوان گام مثبت از سوی ایران پذیرفتند و درعوض حق ما را در غنی سازی به رسمیت شناختند، و تحریم‌ها رو به کاهش گذاشتند و قرار شد در پروسه شش ماهه این موارد عملی شود، و برای دور جدید ما دوباره مذاکره کنیم.

معنای سخنان مسئولان آمریکایی

*اظهارات اوباما مبنی بر این که حق غنی سازی ایران به رسمیت شناخته نشده، در واقع پاسخی است به گروه‌های تندرو آمریکایی که تابع لابی صهیونیست‌ها هستند؛ وگرنه جان کری در سخنانش گفت که اگر کنگره تحریم جدیدی علیه ایران تصویب کند رئیس جمهور وتو خواهد کرد؛ این امر نشانگر جدیت آنها در تصمیم‌شان است، زیرا اگر امروز این اتفاق بیفتد ما توافق را اجرا نخواهیم کرد.

*وقتی اعلام می شود که بر اساس توافق قرار شد ایران بیش از 5 درصد غنی سازی نکند همین نشانگر به رسمیت شناختن حق غنی سازی برای ماست و این یک پیروزی بزرگ برای ایران بود که کشور ما را عضو باشگاه جهانی انرژی صلح آمیز هسته‌ای قرار می‌دهد.

* اساس کار ما غنی سازی است که اگر نباشد نه سانتریفیوژ معنی پیدا می‌کند و نه پروژه یو سی اف که گاز هگزا فلوراید اورانیوم تولید می کند، و نه فردو و نه نطنز. همه اینها برای غنی سازی است و همه بحث ما با آمریکایی‌ها بر سر غنی سازی بود و امروز که توافقنامه را امضا کردند یعنی غنی سازی را به رسمیت شناختند.

بحث تأسیسات اراک و فردو در توافقنامه

*ما در اراک یک کارخانه آب سنگین داریم که از سالها قبل در حال فعالیت است؛ آژانس هم مطلع است و اصلا درباره آن حرفی نیست؛ البته در کنار آن عمر راکتور تهران که داروی 800 هزار بیمار را تأمین می کند رو به پایان است.

* این رآکتور 5 مگاواتی را بیش از چهل سال قبل آمریکایی‌ها ساختند؛ ما در حال ساخت راکتوری با ظرفیت هشت برابر تهران یعنی 40 مگاوات هستیم؛ اتفاقی که می‌افتد این است که این رآکتور توسعه پیدا نمی‌کند، اما ساخت آن تکمیل خواهد شد.

*طبق توافقنامه نباید گام‌های جدید برداشته شود، به عنوان مثال ما 19هزار سانتریفیوژ داریم، و نباید سانتریفیوژ جدید نصب شود که البته ما اصلا نیازی (به افزایش تعداد سانتریفیوژها) نداریم. کارخانه آب سنگین تحت نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار دارد. آنها بازرسی کردند و دیدند و دوربین دارند و همه کارها تحت نظارت آژانس صورت می گیرد.

*فردو فقط برای مصون نگه داشتن تاسیسات هسته‌ای ما از بمباران احتمالی آمریکایی‌ها یا اسرائیلی‌ها است؛ این تأسیسات در دل کوه واقع شده است و هر بمبی هم که داشته باشند اتفاقی نمی‌افتد؛ بخشی از 19هزار سانتریفیوژ ما در فردو قرار دارد. در آنجا (تعداد سانترفیوژها) افزایش پیدا نمی‌کند، اما این تعداد باقی خواهد ماند.

اقتدار چیست؟

*(درباره اطلاعات درز کرده به رسانه‌ها مبنی بر تصمیم عربستان برای خرید بمب از پاکستان) ما معتقدیم که اصلا بمب هسته ای موجب قدرت نیست. تنها کشور اسلامی که بمب هسته ای دارد پاکستان است درحالی که تقریبا هفته‌ای یک بار یا بیشتر آمریکایی‌ها از پایگاه خود در افغانستان هواپیمای بدون خلبان می‌فرستند و پاکستان را بمباران می کنند، خاصیت این بمب چیست؟ همین هواپیما از پایگاه افغانستان وارد فضای ما شد، آر کی یو، ما آن را فرونشاندیم آمریکا اعتراض کرد و ما آن را پس ندادیم این یعنی اقتدار.

*بحث خرید بمب هسته‌ای کاملا کودکانه است. زیرا این بمب قابل خریداری نیست و حتی در صورت وقوع چنین امری، برای خریدار آن، قدرت نیز نخواهد آورد. این توهم کاملا اشتباه است که بمب هسته‌ای باعث افزایش قدرت خواهد شد. دلیل این امر وجود نمونه پاکستان و ضعف آن در مقابل آمریکا با وجود داشتن بمب هسته ای است.
نظر شما