شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۲:۱۸
کد خبر: ۷۰۹۴۹
|
تاریخ انتشار: ۰۵ آذر ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۲
بسیاری از فیلمهای ماندگار علی حاتمی توسط مرتضی ممیز طراحی شده است.
به گزارش شهر، مرتضی ممیز در سال 1615 در خیابان مولوی متولد شد، وی در سال 1644از دانشگاه هنرهای زیبا فارق‌التحصیل شد. ممیز در طول تحصیل که در حدود 11سال طول کشید فعالیت‌های گسترده‌ای را در زمنیه طراحی پوستر انجام می‌داد.

این طراح برجسته در سال  48پیشنهاد ایجاد رشته گرافیک را به دانشکده هنرهای زیبا داد و با توجه به خدمات بی‌حدی که در عرصه گرافیک بویژه گرافیک نوین ایران انجام داده وی را به عنوان پدر گرافیک نوین ایران می‌نامند.

ممیز در طول تحصیل در دانشکده هنرهای زیبا از همشاگردان "پرویز کلانتری" از هنرمندان برجسته تصویرگری کشورمان بود که به گفته کلانتری در طول تحصیل با ممیز به طراحی روی جلی می‌پرداختند. البته در دوره‌ای که هنوز کسی چندان آشنایی با گرافیک نوین نداشت.

ممیز طراحی نشانه و لوگوهای فراوانی را انجام داده و البته آثار فاخری را نیز در لیست طراحی پوستر فیلمهای ماندگاری چون "دندون طلا"،‌ "کمال الملک" ، "ستارخان"، "هامون" و... در کارنامه هنری خود دارد.

مرتضی ممیز به گواه و اعلام بسیاری از بزرگان هنرهای تجسمی از جمله "محمد احصایی" که از هنرمندان برجسته گرافیک ایران است و از دوستان رضا ممیز نیز بوده است، می‌گوید: ممیز خدمت بزرگی را به گرافیک ایران کرده است.

پیشرفتهای گرافیک نوین ایران مدیون مرتضی ممیز است و در حقیقت گرافیک نوین ( آکادمیک) ایران عمرش به اندازه مرتضی ممیز است.

مرتضی ممیز در شب پنج آذر 1384 در اثر بیماری سرطان درگذشت و در آرامگاه خود در کردان کرج طرحی  بر خاک کشید.

منبع:‌ باشگاه خبرنگاران
نظر شما