يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۸:۴۱
کد خبر: ۷۱۰۳۱
|
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۲ - ۰۸:۰۰
مدیرعامل موسسه نشر شهر و دبیر نمایشگاه یاد یار مهربان اظهار امیدواری کرد این نمایشگاه در سال‌های آینده بتواند بیش از پیش مشکلات مدارس تهران در حوزه کتاب را حل کند.
امیرمسعود شهرام‌نیا در گفت‌وگو با خبرنگار شهر درباره نحوه برگزاری یازدهمین نمایشگاه «یاد یار مهربان» گفت:‌ تلاش ما این بوده که مردم و شهروندان بیش از پیش از این نمایشگاه بازدید کنند؛ ولی از آن‌جا که نمایشگاهی در حجم نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران هر سال در اردیبهشت‌ماه برگزار می‌شود که عمومی‌تر هم هست، اغلب مردم به‌صورت اتوماتیک آن نمایشگاه را برای بازدید انتخاب می‌کنند؛ ولی نمایشگاه «یاد یار مهربان» ویژه مدارس و حوزه‌های علمیه است، هر چند عموم مردم می‌توانند با تخفیف 25 درصدی از آن بهره‌مند شوند.

مدیرعامل نشر شهر درباره نحوه ارائه تسهیلات به مدارس در این نمایشگاه گفت: شهرداری تهران همچون سال‌های گذشته اعتباری را به این نمایشگاه اختصاص داده است که بر اساس آن همه مدارس تهران می‌توانند تا سقفی مشخص،‌ خرید رایگان کتاب از این نمایشگاه داشته باشند. علاوه بر آن، هر مدرسه‌ای که می‌خواست بیش از اعتبار تخصیص‌یافته خرید کند، می‌توانست از تخفیف 30درصدی استفاده کند. 

دبیر نمایشگاه «یاد یار مهربان» همچنین درباره تغییرات نمایشگاه در سال‌های آینده گفت: امیدوارم که نمایشگاه در سال‌های آینده پوست بیندازد. همچنین امیدوارم شیوه تجهیز مدارس از سال آینده تغییراتی کند. یکی از مشکلات ما در این نمایشگاه این است که نمی‌دانیم ظرفیت کتابخانه یک مدرسه چقدر است.

وی ادامه داد: ما باید بدانیم مدرسه‌ای که برای مثال به اندازه 600 هزار تومان کتاب می‌خرد، اصلا قفسه‌ای دارد که این کتاب را در اختیار دانش‌آموز قرار دهد یا کتابداری دارد که بتواند این کتاب‌ها را به‌خوبی عرضه کند یا نه. باید ببینیم اصلا نمایشگاه یاد یار مهربان در 11 دوره‌ای که برگزار شده چقدر در افزایش سرانه کتابخوانی در میان دانش‌آموزان موثر بوده است.

شهرام‌نیا درباره نحوه نظارت بر نوع کاربرد کتاب‌های خریداری شده توسط مدارس گفت: هیچ سازوکار عملیاتی‌ای در این حوزه پیش‌بینی نشده است. درواقع این وظیفه آموزش و پرورش است و شهرداری نمی‌تواند در این سازوکار دخالت کند.

وی افزود: آموزش و پرورش باید با شهرداری توافق‌نامه‌ای را اجرایی کند که بر اساس آن کتابخانه‌های مدارس نیازسنجی شوند و باید شیوه‌های اجرایی متفاوتی برای شش سال ابتدایی و متوسطه، برای تزریق این حجم کتاب به مدارس طراحی شود و تجهیزاتی مثل قفسه و کامپیوتر و ... نیز به این حوزه اضافه شود. البته به نظر من همچنان بچه‌های دبیرستانی نیز باید در انتخاب کتاب مشارکت کنند؛ زیرا برخی مواقع دغدغه‌های مدیران مدارس با دغدغه‌‌های دانش‌آموزان بسیار متفاوت است. 

شهرام‌نیا درباره جایزه ویژه این دوره نمایشگاه «یاد یار مهربان» توضیح داد: از آن‌جا که این نمایشگاه در حال تبدیل شدن به برند است و این ظرفیت را دارد که کتاب‌های پرفروشی در آن عرضه شود، قرار شد امسال کتاب یا کتاب‌هایی را که بیش از دیگر کتاب‌ها مورد توجه بوده یا پرفروش بوده معرفی کنیم. این کار امسال برای اولین بار به‌صورت نمادین و در سال‌های آینده جدی‌تر پیگیری می‌شود.

یازدهمین نمایشگاه یاد یار مهربان با هدف تلاش برای توسعه و ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در جامعه، از سوم آذر در باغ کتاب تهران برپا شد و امروز نهم آذر به کار خود پایان می‌دهد. 

نظر شما