دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۶:۴۷
کد خبر: ۷۱۰۴۰
|
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۲ - ۲۰:۴۷
دبیر یازدهمین دوره نمایشگاه یاد یار مهربان گفت: در تهران شاخص تعداد کتاب به ازای دانش آموز در مدارس حدود عدد 10 است، در این دوره یاد یار مهربان به عدد 11 می رسد این در حالی است که در شهر های دیگر بر حسب بررسی های کارشناسان آموزش و پرورش این شاخص عدد 3 را نشان می دهد.
امیر مسعود مسعود شهرام نیا دبیر یازدهمین دوره نمایشگاه یاد یار مهربان در گفت و گو با خبرنگار شهر پیرامون تاثیر کتاب های اهدائی در قالب این نمایشگاه به مدارس در توسعه فرهنگی پایتخت گفت: شاخصی در توسعه  فرهنگی داریم به نام سرانه کتاب به ازای دانش آموز این شاخص در کشورهای توسعه یافته از عدد 100 بالاتر است.

 دبیر یازدهمین دوره نمایشگاه یاد یار مهربان تصریح کرد: معتقد هستیم در حال حاضر با توجه به تعداد جلد کتاب هایی که به مدارس در هر دوره اهداء می شود یک جلد سرانه کتاب را در پایتخت بالا می برد. این شاخص با شاخص سرانه مطالعه که مربوط به همه مردم است تفاوت  دارد اما به صورت مستقیم  در سرانه مطالعه تاثیر دارد.

وی ادامه داد: در تهران شاخص تعداد کتاب به ازای دانش آموز در مدارس حدود عدد 10 است، در این دوره یاد یار مهربان به عدد 11 می رسد این در حالی است که در شهر های دیگر بر حسب بررسی های کارشناسان آموزش و پرورش این شاخص عدد 3 را نشان می دهد. 

شهرام نیا عنوان کرد: این واقعیت که تقویت و تجهیز کتابخانه های مدارس و نیز  افزایش سرانه مطالعه به ازای دانش آموز تاثیر مستقیمی بر توسعه فرهنگی دارد امری است که مورد تایید همگان است. تاکید ما  این است که  اولیاء مدرسه، کارشناس کتابدار مدرسه و افرادی که به صورت مستقیم با بحث کتاب در مدارس مرتبط هستند در نمایشگاه حضور یابند، تا انتخاب کتاب ها بر اساس نیاز مدرسه باشد. 

وی ادامه داد: کتاب در مدارس به دلیل این که مراکز مرتبط و یا ناشران کتاب به مدرسه اهدا می کنند زیاد وارد می شود اما تناسبی با نیاز آن مدرسه ندارد و یا این که کتاب ها قدیمی است. درست است که مبلغ اعتباری که به مدارس اختصاص می دهیم زیاد نیست اما به دلیل این که مدارس اجازه انتخاب در میان 21 هزار عنوان کتاب را پیدا می کنند تصور ما بر این است که  کمک خوبی به مدارس می کند. 

دبیر یازدهمین دوره نمایشگاه یاد یار مهربان در پایان با بیان این که هر دوره یاد یار یک عدد سرانه کتاب به ازای دانش آموز در پایتخت افزایش می دهد، عنوان کرد: تا امسال مجموعا در این یازده دوره چیزی کمتر از 30 میلیارد تومان کتاب به مدارس اهداء کرده ایم که نسبتا عدد خوبی است اگر به همین  صورا ادامه یابد می توان امیدوار بود که در افق میان مدت شاخص سرانه کتاب به ازای هر دانش آموز را در مدارس پایتخت ارتقاء دهیم. 

نظر شما