دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۱:۲۸
کد خبر: ۷۱۱۰۳
|
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۲ - ۱۳:۰۸
نايب رئيس شوراي اسلامي شهر تهران گفت: فلسفه برگزاری نمایشگاه یاد یار مهربان تقویت بنیه کتابخانه های مدارس شهر تهران است تا انگیزه دانش آموزان در زمینه مطالعه افزایش یافته و شاخص سرانه کتابخوانی در بین نسل آینده ساز کشور سیر صعودی در پیش گیرد.

مرتضی طلایی در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی شهر، نمایشگاه یاد یار مهربان را جرقه ای مناسب برای ایجاد انگیزه مطالعه در نوجوانان و جوانان خواند و افزود: شهرداری در سال های گذشته کوشیده در کنار آموزش و پرورش و نهاد کتابخانه های عمومی در مسیر کمی و کیفی سازی کتابخانه های مدارس گام های موثری بردارد از همین رو برگزاری چنین نمایشگاهی در یازده سال متوالی در دستور برنامه ریزی های فرهنگی شهرداری قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه استمرار برگزاری نمایشگاه یاد یار مهربان سبب رشد فرهنگ کتابخوانی در بین شهروندان می شود، تاکید کرد: از آنجائیکه یکی از وظایف اصلی شهرداری جلب توجه شهروندان به عرصه های فرهنگی به ویژه مطالعه است در نتیجه تلاش شده امکان سازی مناسبی برای دسترسی دانش آموزان تهرانی که به طور متمرکز در تهران ساکنند به کتاب های روز با عناوین آموزشی جدید و متنوع صورت بگیرد.

نماینده مردم تهران در چهارمین شورای شهر، برگزاری نمایشگاه یاد یار مهربان را فرصتی مناسب برای تجهیز کتابخانه های مدارس مناطق محروم پایتخت نیز عنوان کرد و گفت: ممکن است برخی مدارس به دلیل نداشتن بودجه های کافی نتوانند به تجهیز کتابخانه شان توجه ویژه داشته باشند از همین رو نمایشگاه یاد یار مهربان با در نظر گرفتن تخفیف های ویژه و گاه ارسال رایگان کتب، فرصت تجهیز را برای این مدارس نیز فراهم می کند تا همه دانش آموزان تهرانی فرصت مطالعه عناوین جدید کتاب را داشته باشند.

طلایی اجرای طرح هدیه کتاب های خوانده شده به مناطق محروم را یکی دیگر از دستاوردهای مثبت این نمایشگاه خواند و افزود: طرح هبه کتاب که به شیوه ای شناخته شده در نمایشگاه یاد یار مهربان فرهنگ سازی می شود، گام اثرگذاری برای ارتقا فرصت مطالعه کتاب های کمیاب در بین افراد جامعه است که در رشد سرانه مطالعه اثرات مثبتی در بر دارد.

وی ادامه داد: زمانیکه کتابی توسط فردی خوانده می شود و دیگر استفاده ای ندارد، گاه مورد بی توجهی قرار می گیرد و به دور انداخته می شود. در اینجاست که عقل و منطق حکم می کند از دور ریختن و خمیر شدن کتاب جلوگیری شده و در عوض این کالای فرهنگی به فردی که ممکن است سال ها به دنبال همان عنوان کتاب بوده، هدیه داده شود.

طلایی با انتقاد از پایین بودن آمار سرانه مطالعه در کشورعنوان کرد: از آنجائیکه هزینه خرید کتاب کمی سنگین است و برخی از افراد جامعه توان پرداخت این هزینه ها را ندارند، پس همگی باید بکوشیم با فرهنگ سازی طرح هبه کتاب، بخشی از سبد زندگی روزانه هر شهروند به مطالعه کتاب های جدید اختصاص یابد.

نايب رئيس شوراي اسلامي شهر تهران با بیان اینکه نباید مطالعه رسانه های دیجیتالی، شنیداری، دیداری و روزنامه را در ردیف سرانه مطالعه قرار داد، تاکید کرد: درست است که این رسانه ها در تلاشند تا اطلاعات عمومی شهروندان را افزایش دهند اما در بحث سرانه کتابخوانی، مطالعه هدفمند و موضوع محور است که زمینه ساز ارتقا سطح آگاهی و دانش می شود که این مهم یادآور نقش کتاب است.

پایان پیام


نظر شما