يکشنبه ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۲:۲۹
کد خبر: ۷۱۱۵۵
|
تاریخ انتشار: ۱۰ آذر ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۰
با حضور معاون هنری ارشاد
نخستين حراج آثار هنرهای تجسمی هنرمندان معاصر ایران براي حمایت از درمان کودکان تحت پوشش موسسه زنجیره امید، روز جمعه هشتم آذرماه با حضور علی مرادخانی در هتل هماي تهران برگزار شد.
به گزارش‌ شهر به نقل از  روابط عمومی مركز هنرهاي تجسمي، ناصر پلنگي در حاشيه اين مراسم با سپاس از حضور معاون امور هنري در مراسم حراج هنري زنجيره اميد گفت: «سه نسل از هنرمندان ايران‌زمين با همكاري مجموعه‌داران شخصي آثار خود را براي شركت در اين حراج در اختيار گالري هنري خاورميانه قرار داده‌اند. 152 اثر با ارزش پايه يك ميليارد و 400 ميليون تومان در اين حراج شركت داشتند كه حدود 60 درصد آثار به فروش رفت.»

به گفته او، آثاري از علي‌اكبر صنعتي، محمود زنگنه، جواد حميدي، استاد مميز، بهزاد شيشه‌گران، سياوش كسرايي، استاد دلداده، استاد رحيمي، عليرضا استهبد، حجت اماني، ناصر پلنگي و اميرحسني جلالي در اين حراج شركت داشت.

اين هنرمند اظهار داشت: «نقطه فراز و اميدبخش اين حراج فروش آثار هنرمندان جواني بود كه براي نخستين بار در يك حراج عمومي به نمايش درمي‌آمد و در واقع نقطه مهم اين حراج، فروش آثار پيش‌كسوت‌ها در كنار آثار هنرمندان جوان بود.»

او با تاكيد بر اين‌كه فروش 700 ميليوني آثار هنري تنها در عرض چهار ساعت اتفاق مهمي در عرصه هنر كشور است، گفت: «مسئولان معاونت هنري و مركز هنرهاي تجسمي همكاري خوبي براي برگزاري اين حراج خيريه داشتند. نه تنها به عنوان يك هنرمند بلكه به عنوان كسي كه از دور نظاره‌گر روش‌هاي جاري در وزارت ارشاد بوده است، بايد بگويم اتفاق تازه‌اي در تفكر و انديشه معاونت هنري ارشاد ايجاد شده كه ما هنرمندان اين اتفاق را به فال نيك مي‌گيريم چرا كه نويدبخش حركت‌هاي آينده است.»

او در ارتباط با خبرهاي منتشر شده از ايجاد شعبه‌اي از حراج كريستيز در ايران گفت: «20 هزار هنرمند حوزه تجسمي ايران كه عمدتا نسل جوان هنري كشور هستند بار فرهنگ تصويري ايران را به دوش مي‌كشند و هر شيوه‌اي كه براي تامين اقتصادي و ارايه آثار هنرمندان اجرا شود حمايت از حركت فرهنگي معاصر است. اگر همانند كشورهاي منطقه فعاليت‌هايي را در جهت اقتصاد هنر در جزيره كيش داشته باشيم و از پتانسيل‌هاي موجود بهره‌مند شويم حركت مثبتي است ولي حركت‌هايي از اين نوع به مشاوران هنري نياز دارد تا در سطح استاندارد به ثمر بنشيند.»

پلنگي با بيان اين‌كه آثار بسياري از هنرمندان در اين حراج خيريه با قيمت بالاتري از آن‌چه پيش‌بيني شده بود به فروش رفت، گفت: «همكاري هنرمندان در امور خيريه يك اتفاق معمول در تمامي كشورهاست و در ايران نيز در حال شكل‌گيري است. گالري خاورميانه نيز قصد دارد با همكاري خيريه‌هاي مختلف و موسسه‌ها اين حركت را به صورت فصلي يا ساليانه پيگيري كند.»
او با تشكر از هنرمنداني كه 50 درصد مبلغ فروش اثر خود در اين حراج را به امر خير اختصاص داده‌اند، گفت: «اين مبلغ براي حمايت از درمان كودكان اختصاص خواهد يافت. اين حراج با همكاري بخش خصوصي و مدير هنري برنامه، فريده زريو، انجام شد.»
نظر شما