شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۷:۲۹
کد خبر: ۷۱۲۷۱
|
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۰
احمد مسجدجامعی در مراسم رونمایی تندیس قیصر امین پور؛
رییس شورای اسلامی شهر تهران،گفت: لازم است که در خیابان های تهران که به نام مفاخر بزرگ ایران زمین نامگذاری شده است، تندیس ها و آثار هنری مرتبط با آنها داشته باشیم به طور مثال در خیابان ملک الشعرای بهار می توان تندیسی از او نیز داشته باشیم.

به گزارش شهر به نقل از  روابط عمومی سازمان زیباسازی شهر تهران، مراسم رونمایی از تندیس قیصر امین پور با حضور، دکتر احمد مسجدجامعی، رییس شورای اسلامی شهر تهران، جمال کامیاب مدیرعامل جدید سازمان زیباسازی شهرداری تهران، مصطفی رحماندوست و سهیل محمودی "شاعر و نویسنده"، فاطمه راکعی" دبیر انجمن شاعران ایران" و هنرمندان مجسمه ساز در میدان قیصر امین پور واقع در سعادت آباد برگزار شد.

دراین مراسم، احمد مسجدجامعی با اشاره به شلوغی شهر تهران و اغتشاشات بصری موجود در آن و احتمال خوب دیده نشدن تندیس قیصر امین پور، گفت: بهتر است شهر تهران را از برخی عناصر بصری و تبلیغاتی خلوت کنیم تا بهتر نفس بکشد و آرام شود، البته عناصری نیز به قاعده به آن اضافه شود، چون اینگونه شهر فطری تر می شود.

او در ادامه با برشمردن برخی ازخصوصیات اخلاقی قیصر امین پور،گفت: قیصر رازی در کار خود داشت، او از دیده شدن سخت پرهیز می کرد و برایش دشوار بود که مکانی را به نامش نامگذاری کنند همان طور که در کنگره شعر دفاع مقدس در کرمانشاه اجازه نداد که میدانی به نام او در کرمانشاه نامگذاری شود.

رییس شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه، با وجود آن که قیصر از دیدن شدن بسیار پرهیز داشت اما نامش بیش از دیگران مطرح شد، افزود: قیصر شاعر توده های مردم، اساتید، بزرگان، ایران، انسان و آیین بود. او شاعر انسان و ایران بود و همین اینها با رفتار انسانیش دلیل ماندگاریش شد.

وی با اشاره این که نامگذاری میدانی به نام یک شاعر معاصر نظیر قیصر امین پور برای اولین بار بعد از انقلاب صورت گرفته است و امیدوار هستیم که بتوانیم میادین دیگری را نیز به نام دیگر شاعران چون سیدحسن حسینی و سلمان هراتی نامگذاری کنیم، گفت: : لازم است که در خیابان های تهران که به نام مفاخر بزرگ ایران زمین نامگذاری شده است، تندیس ها و آثار هنری مرتبط با آنها داشته باشیم به طور مثال در خیابان ملک الشعرای بهار می توان تندیسی از او نیز داشته باشیم تا در هر جای این شهر نام وخاطره بزرگی را شاهد باشیم.

در ادامه این مراسم دکترجمال کامیاب مدیرعامل جدید سازمان زیباسازی شهر تهران نیز با بیان اینکه، ساخت و رونمایی از تندیس شخصیت‌های فرهنگی بزرگی چون قیصر اولین فعالیت این سازمان نبوده و آخرین آن هم نخواهد بود بلکه به همت همه دوستان این فعالیت ها ادامه خواهد یافت، گفت: اگر ارتقاء کیفیت سیما و منظر شهر مهمترین فعالیت این سازمان در نظر گرفته شود، بنابراین باید قبل از هر چیز به سه عامل مهم در این راستا توجه داشت نخست جغرافیای شهری دوم تاریخ آن و سوم باور و اعتقادات ساکنان این شهر است و هر تلاشی در جهت زیباسازی شهری اگر بدون در نظر داشتن این سه عامل باشد، در مسیر درستی حرکت نخواهد کرد.

وی ادامه داد: مفاخر ما با تاریخ و باورهای شهری گره خورده اند و این وظیفه ما را سنگین تر می کند.

در ادامه این مراسم فاطمه راکعی دبیرانجمن شاعران ایران با بیان سخنانی درباره قیصر امین پور، گفت: تجلیل از شخصیت های بزرگی چون قیصر امین پور در واقع تجلیل از فرهنگ و تمدن ایران زمین است.

او با تاکید بر اینکه قیصر منظومه ای از ایمان، اخلاق، مردم داری و انسانیت بود، افزود: امیدوارم که در آینده نزدیک شاهد رونمایی از تندیس و سردیس دیگر شاعران و مفاخر بزرگ ایرانی به خصوص بانوانی چون طاهره صفارزاده باشیم.

وی ادامه داد: آرزو می کنم همیشه مسوولین فرهنگی کشورمان و اعضای شورای اسلامی شهرها انسان های فرهنگی باشند که فرهنگ را بشناسند و به فرهنگ ایران بیاندیشند.

برزین ضرغامی مدیر کل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران و معاون سابق فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی شهر تهران هم از دیگر سخنرانانی بود که با اشاره به فعالیت های فرهنگی و هنری در این سازمان، گفت: در سالهایی که در این سازمان فعالیت داشتیم تندیس و سردیس بیش از 20 شخصیت علمی و فرهنگی را ساخته ایم که یا در سطح شهر نصب شده اند و یا در حال نصب شدن هستند.

در پایان این مراسم با حضور همه حاضران از تندیس قیصر امین پور پرده برداری شد و حسین علی عسگری مجسمه ساز این اثر درباره آن توضیح داد: برای ساخت این تندیس بیش از آن که به ویژگی های ظاهری قیصر امین پور توجه کنم، به ویژگی های درونی و شخصیت او توجه داشتم و از نمادهایی برای معرفی شخصیت درونی او استفاده کردم.

وی افزود: چفیه دور گردن این مجسمه نشان می دهد که قیصر شاعر آیینی و دفاع مقدس بود و حرکت دست و صورتش نیز به نویسنده و شاعر بودن او اشاره دارد.

نظر شما