يکشنبه ۱۳ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۰۰:۵۵
کد خبر: ۷۱۳۲۴
|
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۲
قباد شیوا معتقد است عمده نگاه نسل جوان طراحان به سوی غرب است و این رویکرد نمی‌تواند ارتباط مردم با گرافیک را در ایران محکم و پایدار کند.
به گزارش شهر، نمایشگاهی از پوسترهای نسل جدید طراحان گرافیک زیر 30 سال، همزمان با هفته گرافیک در اردیبهشت ماه سال آینده برگزار می‌شود. با توجه به اینکه مهلت ارسال آثار روز 15 آذر ماه به پایان می‌رسد، قباد شیوا (عضو هیات داوران)، علی رشیدی (رئیس هیات مدیره انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران) و مهدی مهدیان (دبیر نمایشگاه) نظر خود را درباره این رویداد اظهار کردند.

شیوا درباره‌ هدف برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی در دنیا گفت: این نوع نمایشگاه‌ها که آثار نسل جدید و تجربه‌های نوی آن‌ها را حالا یا خام یا پخته، در رشته‌هایی مثل نقاشی، گرافیک یا مثلا طراحی مد بروز می‌دهند، می‌توانند پنجره‌های جدیدی باز کنند برای صنف خود، اگرچه بعضی از این آثار می‌تواند مخرب هم باشد. در این نمایشگاه هم مثل همه دنیا قرار است تجربیات طراحان جوان و در عین حال حرفه‌ای ارائه شود و مورد بررسی قرار بگیرد تا نقاط ضعف و قدرت مان روشن‌تر شود.

او افزود: هر نمایشگاهی برای عرضه دیدگاه‌هاست. اگر این نمایشگاه کمک کند به رشد فرهنگ گرافیک این مملکت، از نظر من بسیار خوب است.من آن چیزی که می‌توانم بگویم این است که نسل جوان ما نگاهش به طرف غرب است، یعنی نگاه می‌کنند آنجا طراح غربی چه کار می‌کند. این‌ها هم دوبله به فارسی‌اش را درست می‌کنند، این بدترین نگاه است، پس ما نباید بگذاریم با نگاه به غرب و یافته‌هایشان این فرهنگ استحاله پیدا کند که این خطر را من در بعضی از آثار جوان‌ها می‌بینم که همیشه گیرنده‌شان به طرف غرب است و بعد می‌خواهند با این مردم صحبت کنند.

این گرافیست همچنین عنوان کرد: اما آن‌هایی کارها را متحول می‌کنند که این تحول را بر اساس فرهنگ کشور ما دنبال می‌کنند، آن‌ها دست‌شان درد نکند، خیلی هم متشکریم، اما اینکه ببینند در غرب فلان روش مد شده پس ما هم بیاییم آن کار را بکنیم خوب نیست، این گرافیک با مردم ما که فرهنگشان خاص خودشان است نمی‌تواند ارتباط برقرار کند. چون گرافیک مال مردم است، گرافیک مال طراحان گرافیک نیست. این عقیده من است.

او درباره تفاوت طراحان جوان امروز با نسل‌های گذشته و طراحانی که در دهه‌های قبل در این سن و سال بودند نیز اظهار کرد: من فکر می‌کنم بچه‌های قدیم اطلاعاتشان از حرفه و تاریخ و مملکت‌شان خیلی بیشتر بود تا الان که اگر لغات فارسی را از این پوسترها بیرون بکشیم فکر می‌کنیم کارسوئیسی‌هاست. فکر می‌کنیم کار آلمانی‌هاست. قدیم هم داشتیم، یک عده اصلا کاری با فرهنگ و اینها نداشتند و کار را تحویل مشتری می‌دادند ولی عده‌ای بودند از قدیم که در واقع اسم‌شان رامی‌گذاریم طراحان گرافیک مولف که این‌ها با توجه به فرهنگ خودمان و میراثی که مانده کار می‌کنند. من همیشه در صحبت‌های خودم می‌گویم این میراث ما خیلی غنی‌تر از معادن نفت‌مان است، آن‌ها کارشان را بر اساس فرهنگ و رشد فرهنگ خودمان به روز می‌کردند نه اینکه تابع استاتیک غرب باشد که متاسفانه الان خیلی زیاد شده است.

او ادامه داد: ضمنا در میان طراحان گرافیک یک عده‌ای هستند که در واقع مشتری محورند، یعنی مشتری هر چیز می‌خواهد آن را درست می‌کند تا پولی رد و بدل بشود که در همه دنیا هم وجود دارد اما به اینها ما نمی‌توانیم بگوییم هنرمندان طراح گرافیک، یک شغل است مثل ساندویچ فروشی، کرکره‌اش را می‌زند بالا یک ساندویچ بلد است درست کند و می‌دهد به مردم، اما آن کارها را هیچ جای دنیا به نمایش نمی‌گذارند! فقط کارهایی را به نمایش می‌گذارند که دریچه‌های جدید و یک نوآوری‌هایی که منطبق باشد با فرهنگ خودشان را دارا می‌باشد، اما اگر این نمایشگاه برود به دنبال گرافیک یک نسل جوان ایرانی که نگاه نویی دارد و نگاه کند به فرهنگ خودمان، اینها خوب است و باید آن را عرضه کرد.

علی رشیدی، رئیس هیات مدیره انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران نیز درباره هدف انجمن از سازماندهی و برگزاری نمایشگاه نسل نو طراحان گرافیک ایران گفت: در سازماندهی و برگزاری نمایشگاه نسل نو انجمن چند هدف را دنبال می‌کند، حمایت و تشویق نسل جوان به عنوان آینده سازان صنعت طراحی گرافیک و بالطبع اعضای آینده‌ی انجمن صنفی طراحان گرافیک ومعرفی جوانانی که از استعداد خوبی برخوردار هستند، ولی نتوانسته‌اند به دنیای حرفه‌ای قدم بگذارند و یا اینکه نتوانسته‌اند اعتماد سفارش دهنده را به علت تجربه‌ی کم برای تولید یک کار حرفه‌ای به دست بیاورند.

او افزود: یادگیری از دیدگاه‌های نسل جوان و طرز تفکر آنها در زمینه‌ی مسایل اجتماعی و فرهنگی و تبدیل آن به کارهای خلاق مورد توجه است. همچنین باز کردن درهای انجمن به روی طراحان غیر عضو و تقویت روابط حرفه‌ای بین تمام طراحان گرافیکو محکی برای این نسل برای شرکت در رویدادهای حرفه‌ای است.

رشیدی همچنین گفت: در سال آینده، هفته‌ی گرافیک مهم‌ترین فعالیت انجمن خواهد بود و در این هفته علاوه بر نمایشگاه، میهمان خارجی، بزرگداشت یک طراح ایرانی، کارگاه‌های متفاوت، سخنرانی و… نیز خواهیم داشت.

مهدی مهدیان، دبیر نمایشگاه نیز گفت: مسیر حرفه‌ای یک طراح، یک نقطه شروع و یک نقطه پایانی دارد. نمایشگاه نسل نو، روی تجربیات طراحانی زوم می‌کند که در دهه سوم زندگی خود و بخش اعظم آن‌ها در دهه اول کاری خود هستند و این دهه اول است که ویژگی و تفاوت مهم را ایجاد می‌کند. آینده در این دهه رقم می‌خورد و حضور حرفه‌ای و یا عدم آن در این جا محک جدی می‌خورد. البته به طور طبیعی همه این طراحان در یک سطح از تجربه‌ی کاری قرار ندارند، ما در این بین مدرس دانشگاه داریم، طراحانی داریم که به پشتوانه کار زیاد به جایگاه حرفه‌ای خوبی رسیده‌اند، طراحانی داریم که از پس پروژه‌های بزرگ برمی‌آیند، طراحانی داریم که به معنای واقعی طراح هستند. اتفاقا این نمایشگاه به دنبال نخبه‌ها و تک‌خال‌ها می‌گردد، فلسفه این نمایشگاه تاکید مشخص بر توانایی آن‌هاست.

او ادامه داد: من سعی می‌کنم که تا حد امکان همه ظرفیت و استعدادهای موجود در این نمایشگاه حضور داشته باشند، از طرفی فرصت حضور و رقابت برای همه نگاه‌های متفاوت در گرافیک ایران، یکسان و محیا باشد. وظیفه من این است که از نگاه شخصی پرهیز کنم و تصمیماتی بگیرم که رشد جمع و صنف ما هدف اولش باشد، اما جذاب‌ترین بخش ماجرا برای من این است که در برگزاری نمایشگاه آثار طراحانی همکاری دارم که به طور ذاتی قرار است نوگرا و تجربه گرا باشند، دوست دارند چهارچوب‌ها را بشکنند و قرار است تا چند دهه آینده برای مردم شان طراحی کنند. سطح انرژی‌ها بالاست و امیدها زیاد، آن ها حرف‌های زیادی برای گفتن دارند.

مهدیان در ادامه به برنامه‌های هفته‌ی گرافیک در سال 93 اشاره و اظهار کرد: یکی از اصلی‌ترین برنامه‌ها همین نمایشگاه 30 خواهد بود. به جز آن در حال مشاوره با همکاران هستیم تا یک طراح بین‌المللی متناسب با این رویداد را دعوت کنیم. چندین کارگاه آموزشی با رویکرد خاص خواهیم داشت و همین‌طور نمایشگاه و گرامی‌داشت یک طراح پیشکسوت ایرانی. سعی خواهیم کرد که کمی از دایره طراحان گرافیک پا را فراتر بگذاریم و این رشته و روز جهانی آن را برای عموم مردم بیشتر معرفی کنیم. در نهایت تمام تلاشمان این است که همه این فعالیت‌ها در جهت رشد گرافیک خودمان باشد.

نمایشگاه طراحان زیر 30 سال در دو بخش «پوسترهای اجتماعی» و «پوسترهای فرهنگی» برگزار می‌شود و قباد شیوا، بیژن صیفوری، مجید عباسی، طاهره محبی‌تابان و علیرضا مصطفی‌زاده آثار را داوری خواهند کرد. مهلت ارسال آثار نیز تا 15 آذر ماه امسال خواهد بود.
منبع: ایسنا
نظر شما