يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۶:۳۶
کد خبر: ۷۱۴۳۰
|
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۲ - ۰۹:۲۴
مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران خبر داد:
مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران با بیان این که بازار مسکن به ثبات دست یافته است، گفت: با همکاری شهرداری تهران می توانیم چیزی حدود 400 تا 500 هزار واحد را نوسازی کنیم.
به گزارش خبرنگار شهر قیمت مسکن پیش از انتخابات اخیر ریاست جمهوری تب شدیدی داشت. تبی که بخش اعظمی از حرارت آن ناشی از حباب کاذبی بود که همواره به دور این کالای مصرفی در کشورمان وجود داشته است. 

بر کسی پوشیده نیست که با مسکن به عنوان یک کالای مصرفی به شیوه کالایی سرمایه ای برخورد می شود و این امر باعث می شود که نیاز مردم در این بخش همیشه در تب و تاب بازار ارز و طلا به دست دلال ها بالا و پایین شود. مسکن مهر، مسکن اجتماعی و استفاده از پتانسیل های بافت فرسوده بخشی از نسخه هایی است که برای بیماری مسکن در ایران پیچیده شده است.

در همین مورد فریبرز واحدی مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران گفتگویی با خبرنگار شهر داشته است:

خبرنگار شهر : پیش از انتخابات همواره گمانه زنی هایی در مورد ثبات بازار مسکن با این استدلال که قیمت مسکن بازتابی از سایر اقلام مصرفی در بازار است وجود داشت، ارزیابی شما در مورد وضعیت بازار مسکن قبل و بعد از انتخابات چیست؟

 روند کاهشی و ثبات در بازار مسکن پس از انتخابات اتفاق افتاده است. پیش بینی ما این است که تا پایان سال همین شرایط باقی بماند و افزایش جدید در بازار مسکن نداشته باشیم.  هر سال در ماه های پایانی سال واسطه ها و آنها که به دنبال هیجان های  باطل در بازار مسکن هستند، با خرید و فروش های کاذب تلاش می کردند مردم را ترغیب کنند که به دنبال خرید یا اجاره  باشند تا بدین صورت قیمت مسکن افزایش یابد. با توجه به تغییراتی که در اوضاع سیاسی کشور رخ داده است، تضمین هایی که در بخش سرمایه گذاری بخصوص در بخش ساخت و ساز به وجود آمده است و این که عملا بازار ارز  و طلا برای مردم جاذبه سابق را ندارد؛ ساخت و ساز رونق می گیرد و بخش خصوصی وارد بازار کار می شود. تلاش ما نیز بر این است که شرایط ثبات را حفظ کنیم و به دنبال کاهش قیمت نیز باشیم. 

شهر : تا چه زمانی قرار است به مسکن به عنوان یک کالای سرمایه‌ای نگریسته شود؟
سیاست مجموعه راه و شهر سازی باید به این سمت رود که مسکن به کالای مصرفی تبدیل شود.این امر زمانی اتفاق می افتد که عرضه و تقاضا بر اساس نیاز های واقعی مردم در مورد مسکن شکل بگیرد. تا زمانی که  ما نگاه سرمایه گذاری داشته باشیم و تا زمانی که ساخت و ساز مسکن توجیه اقتصادی داشته باشد وضعیت همین است. 
باید رویکردها را تغییر داد،بدین منظور وزارت راه سیاست‌هایی را پیگیری می کند از جمله مالیات بر معاملات مکرر زمین و مسکن، مالیات بر واحدهای خالی از سکنه ( برخی واحدها به این دلیل خالی می مانند که تورم عمومی بالاتر از نرخ سود بانکی به سازنده ها است)، راه‌اندازی بازار رهن ثانویه و صندوق پس انداز زمین و ساختمان. این استراتژی ها به تغییر نگاه و در پی آن خروج مسکن از وضعیت کالای سرمایه ای به کالای مصرفی کمک می کند. 

شهر: آیا قصد استفاده از پتانسیل های بافت فرسوده را دارید؟
گفت و گویی را با شهردار تهران در جلسات چند ماه گذشته داشتم که بسیار استقبال کردند. قرار بر این شد که در قالب کارگروه های مشترک بین راه و شهرسازی استان تهران و شهرداری تهران، خود مردم را در بافت های فرسوده در شهر تهران مشارکت دهیم و با اعطای تسهیلات  از طریق بانک های عامل اداره کل راه و شهرسازی استان تهران مثل بانک مسکن و نیز شهرداری مثل بانک شهر این همکاری صورت گیرد.

یکی از چالش های ما در حوزه بافت فرسوده تامین خدمات است. اگر خود مردم توسط بخش خصوصی دست به کار شوند و سرانه های مناسب شهری مثل فضای سبز مراکز فرهنگی و تجاری و ... در اختیار آنها قرار داده شود، با همکاری شهرداری تهران می توانیم چیزی حدود 400 تا 500 هزار واحد را نوسازی کنیم. برنامه ما بر این اساس است که بر اساس تراکم مجاز منطقه، ضوابط و مقررات ساختمان و نیز بر اساس سرانه مناسب شهری و با نگاه به طرح جامع و تفصیلی طرح هایی را با شکل مناسب و با تامین خدمات ارائه دهیم تا بافت فرسوده را سامان دهیم.

شهر: بر اثر تجمیع پلاک در بافت فرسوده، بخشی از زمین هایی که کاربری مسکونی دارند باقی می ماند. آیا می توان از این پتانسیل برای کمک به طرح مسکن اجتماعی استفاده کرد؟
ما زیاد به دنبال بارگزاری جدید نیستیم. طرح مجموعه شهری با توجه به تغییرات مکرر از سال 76 تا کنون نیاز به بازنگری دارد. باید این طرح در بازنگری خود به افق جمعیتی حال حاضر شهر تهران توجه کند. با توجه به زیر ساخت های موجود و نیز کمبود در سرانه عمومی شاید بارگزاری جمعیتی جدید در شهر تهران زیاد مناسب نباشد. 

البته این را انکار نمی کنیم که ساخت و ساز در تهران بر اساس کاربری های مجاز مناطق 22گانه باید اتفاق بیفتد اما این که مسکن اجتماعی در این قالب صورت گیرد نیاز به کار کارشناسی دارد. اعتقاد ما بر این است که بخش خصوصی و نیز انبوه سازانی که به دنبال ارائه خدمات تخصصی هستند( نه آنها که به دنبال بساز و بفروشی و ایجاد حباب کاذب در بازار مسکن هستند)، بر اساس سیاستگذاری دولت، به ساخت مسکن اقدام کنند تا زیر قیمت بازار به مردم عرضه شود.  مثلا در منطقه ای قیمت آپارتمان بنابرمتر مربع هر قیمتی که دارد، 20 تا 30 درصد پایین تر از قیمت بازار را با رعایت حقوق شهروندی و کیفیت خوب عرضه کنند می تواند برای آنها که مجبورند برای زندگی در تهران بمانند جاذبه داشته باشد.

شهر :  مسکن مهر در حاشیه تهران چه زمانی به ثبات می رسد تا بتواند بر وضعیت مسکن در شهر تهران اثرگذار باشد؟
هم اکنون هدف گذاری دولت برای استان تهران 400 هزار واحد است. در شهرهای بالای 25 هزار نفر 70 درصد برنامه ها محقق شده است. تا پایان سال و یا حداکثر تا اوایل 93 کلیه شهرهای بالای 25 هزار نفر تعهداتشان با خدمات زیر بنایی و بخشی از خدمات روبنایی مثل مراکز تجاری، درمانی، آموزشی و ... محقق می شود. شهرهای زیر 25 هزار نفر نیز به همین صورت است با این تفاوت که پیشرفت فیزیکی اش در حد 50 درصد است که تا پایان سال آینده به اتمام می رسد.تنها گزینه باقی مانده شهرهای جدید پرند و پردیس است.پردیس سال گذشته آغاز به کار کرده است و تصور ما بر این است که حداق تا پایان سال 94  به طول انجامد. شهر پرند هم  برنامه تحویل قطعی واحدها برای پایان سال آینده باشد بخشی نیز ممکن است در اوایل 94 تحویل داده شود. تاکید وزیر محترم راه و شهرسازی بر این است که حتما واحدها در این دو شهر جدید نیز با خدمات کامل روبنایی و زیر بنایی تحویل داده شود به جهت این که ممکن است تاثیراتی را در کنترل قیمت مسکن در کلان شهر تهران داشته باشد.

نظر شما