پنجشنبه ۰۳ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۵۳
کد خبر: ۷۱۴۳۹
|
تاریخ انتشار: ۱۷ آذر ۱۳۹۲ - ۱۲:۳۱
ویژه برنامه پرده عشاق توسط فرهنگسرای رازی و با همراهی فرهنگسرای انقلاب با تجلیل از حاج اکبر ناظم، از مخاخر حسینی و پیر غلام امام حسین (ع) برگزار شد.
به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی فرهنگسرای رازی، این برنامه در حضور اعضای خانواده این پیر غلام حسینی و هم هئیتی های وی در حسینیه قنات آباد با  حضور استاد محمد حسین سعیدیان ( قاری ممتاز بین المللی)، محمد علی قندهاری (معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران) ، سید حمید رضا برقعی( شاعرآئینی ) ، اعضای خانه مداحان تهران و مسئولین هیئات قدیمی با پخش صدای آن مرحوم  با شکوهی خاص برگزار شد.

سنتی خوانی در مداحی  یادگار ماندگار حاج اکبر ناظم 
حاج حسین بهاری معروف به شاه حسین که فرزند دوست حاج اکبر ناظم بود نیز با حضور در این مجلس گفت: باعث افتخار من و هم هیاتی هایم در قنات آباد است که در  چنین مراسم ارزنده ای شرکت داشته ایم.
وی با اشاره به این که مداح جوانی است که هنوز هم سنتی خوانی را بر سبک های جدید ترجیح می دهد، ادامه داد: افتخارم این است که سبک های سنتی را زنده نگاه داشته ام و این سبک ها نیز از گذشتگان همچون حاج اکبر ناظم به ما رسیده است.
حاج حسین بهاری تصریح کرد: همه ما قنات آبادی ها به خوبی حاج اکبر ناظم را می شناسیم و می دانیم که وی تا چه حد به سید الشهدا ارادت داشت و با خلوص نیت در این راه گام بر می داشت.

حاج مرتضی طاهری: حاج اکبر ناظم هیچگاه فراموش نشده است
در ادامه این مراسم نیز شاعر جوان شعرهای ممتاز آئینی حمیدرضا برقعی ، با اجرای بسیار دلنشین خود فضایی بسیار معنوی را بر فضا حاکم ساخت و تعدادی از اشعار خود را برای حضار خواند.
حاج مرتضی طاهری مداح نام آشنای اهل بیت (ع) پیش از مداحی، در خصوص حاج اکبر ناظم و کرامات وی سخن گفت و تصریح کرد: این پیر غلام امام حسین از آن دسته افرادی بود که تنها دیگران را به انجام کارهای نیک دعوت نمی کرد بلکه خود نیز اهل عمل بود.
وی ادامه داد: با این که حدود 30 سال از درگذشت حاج اکبر ناظم گذشته است، هیچگاه فراموش نشده است و همواره یک انسان تمام عیار و خالص بوده است.
این مداح اهل بیت در ادامه با اشاره به سرودن اشعار انقلابی و حماسی توسط حاج اکبر ناظم گفت: اشعار قبل از انقلابی که وی سروده حاکی از شجاعت و جرات وی در سرودن این نوع اشعار است.
طاهری در ادامه خاطرنشان کرد: در خصوص زحماتی که حاج اکبر ناظم در دوران زندگانیش کشید همین بس که با یاد حسین از دنیا رفت و در واقع داغ حاج ناظم ضایعه ای جبران ناپذیر بوده است.

مصطفی ناظم: پدرم مجسمه خلوص به عشق آقا ابوالفضل العباس (ع) است
پسر حاج اکبر ناظم نیز در این مراسم با تاکید بر این که کوچک تر از آنم که در مورد پدرم حرفی بزنم، افزود: وی مجسمه خلوص به عشق آقا ابوالفضل العباس (ع) بود.
 مصطفی ناظم با اشاره به این که تمامی قدیمی های هیات نوباوگان قنات آباد نی زدر خصوص خلوص و بی ریا بودن وی اذعان دارند، افزود: خدواند عنایتی کرد و ما فرزندان چنین مرد بزرگی شدیم هرچند نتوانستیم دینمان را به طور کامل ادا کنیم.
وی با بیان این که حاج ناظم همواره در جهت تکریم و تعالی ائمه اطهار کوشید، تصریح کرد: هیچ گاه پدرم اجازه نداد که گامی در جهت کوچک شمردن اهل بیت برداشته شود.
پسر مرحوم حاج اکبر ناظم با اشاره به داستان رسول ترک و هدایت وی توسط این پیر غلام حسینی یادآور شد: زمان درگذشت رسول ترک، حاج اکبر بر بالین وی حاضر بود.

حجت الاسلام والمسلمین بحرینی: 
سبک های نوحه سرایی متفاوت، عنایت خداوند به حاج اکبر ناظم
حجت الاسلام والمسلمین محمدحسین بحرینی نیز با سخنرانی در این مراسم گذری کوتاه بر زندگانی حاج اکبر ناظم داشت و گفت: وی از آن دسته مداحانی بودند که نسبت به علما ارادت ویژه ای داشتند و در واقع علم دوست و عالم دوست بود.
این سخنران در ادامه با اشاره به علاقه حاج اکبر ناظم به امام خمینی (ره) گفت: وی از سر سوز اشعار آئینی پر محتوایی می سرود و سبک های داشت که از جانب خدا به وی عنایت می شد.
وی با بیان این که حاج ناظم 50 سبک در نوحه داشته و نوحه هایی که وی می سرود و می خواند هر سال با سال قبل متفاوت بود.

در محافل حسینی مرده ماندن ما ، شگفت انگیزتر از زنده شدن مرده ها است 
در ابتدای این جلسه پر شور که به دلیل استقبال بسیاری از محبان اهل بیت (ع) چند بار بر صندلی ها سالن فجر  انقلاب افزوده شد؛ محمد صادق دهنادی معاون آفرینش و اجرای فرهنگ سرای رازی ، ضمن خوش آمد گویی به همه حضار ، خانواده ی محترم حاج اکبر ناظم و ده ها پیشکسوت حسینی که از محله قدیمی قنات آباد تهران به این محفل و مجلس آمده بودند ،با اشاره به حدیث حضرت امام محمد باقر(ع) که فرموده اند: (خدا رحمت کند آن کسی که امر ما را زنده می کند ) یکی از رسالت های ذکر و ذاکر را احیا معارف اهل بیت بر شمرده و گفت: تجمع امروز برای تجلیل از حاج اکبر ناظم ، یکی از مصادیق زنده داشتن امر امامت است و این چیزی است که مورد اشاره همه ائمه معصومین صلوات الله علیهم اجمعین بوده است.
وی با اشاره به داستانی از سید بحرالعلوم در شان و عظمت امام حسین(ع) در نهاد هستی افزود: حسین ابن علی(ع) همه هستی خود را با اختیار و آگاهی به خدا تقدیم کرد و خداوند نیز به ازای این فتوت همه قدرت و عظمت خود را در وجود همیشه جاری حسین علیه السلام متجلی کرده است، به همین دلیل اگر ما می شنویم کسی مانند مرحوم ناظم در دستگاه امام حسین از خدا شفای مریض های بدحال و  زنده کردن مرده می طلبد و این اتفاق هم می افتد ،جای شگفتی نیست. شگفتی این است که ما در توسل،الگو و تمسک حقیقت بی نظیری به نام امام حسین داریم و دل های مرده مان را زنده نمی کنیم.

گفتنی است؛ مرحوم اکبر سادات سرکی معروف به «حاج اکبر ناظم» پیر غلام حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) در سال 1288 محله قنات آباد تهران متولد و در سال 1363 به دیدار اربابش نایل آمد. وی از مداحان مطرح و مشهور تهران قدیم و حسینیه قنات آباد بوده که نغمه های به یاد ماندنی و شورآفرین عزاداری او سال ها رونق بخش مجالس عزاداری بوده است.

در پایان این مراسم مهمانان «پرده عشاق» مهمان اطعام سفره اهل بیت(ع) بودند. در ادامه تصاویر این محفل را مشاهده می‌کنید.


 

 

 

 

 

 

 


   


 

 


 

 


 

 

   انتهای پیام/

نظر شما