شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۰:۱۴
کد خبر: ۷۱۵۶۸
|
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۶
احمدمسجدجامعى رئيس شوراى شهر تهران و اصغر فرهادى فيلمساز شاخص سينماى ايران از جمله چهره‌هايى هستند كه در چند روز اخير از نمايشگاه «به روايت عكاسان معاصر ايران » در گالرى پرديس ملت ديدن کرده‌اند.
به گزارش شهر، مسجدجامعى و فرهادى به طور جداگانه از اين رويداد ديدن کردند؛ اما نظرات آن‌ها درباره كيفيت اين نمايشگاه و نيز آثار به نمايش درآمده، مشترك بود؛  آن‌ها اين رويداد را بسيار مثبت و جالب توجه ارزيابى کردند.

به روايت عكاسان معاصر با حضور ٣٦ عكاس و ٧٠ عكس در حالى از آبان ماه آغاز به كار كرده است كه با استقبال بسيار قابل توجه اقشار مختلف مردم و نيز جامعه هنرى روبروست.
 
ديدگاه‌هاى چهار عكاس
محمد خوشرو عکاس صاحب سبک که با دو عکس از دو مجموعه متفاوتش در اين نمايشگاه حضور دارد، درباره  «به روایت عکاسان معاصر ایران» گفت: پيداست  چيدمان زاويه نگاه  ٣٦ هنرمند در کنار هم ، امكان يك ارزيابى كلى از روند جريان  نوين عكاسى در ايران را به بيننده مى دهد كه امر بسيار مغتنمى ست لذا جاى  تقدیر دارد و بايد به  همت  دستندركاران چنين اتفاق مهمى دستمريزاد گفت.

او  افزود: وقتى نمايشگاه‌هايى كيفى در اين سطح برپا مى شود ، تعريف جامعه از برآيندها و موقعيت هاى هنرى هم در معرض بازآزمايى قرار مى گيرد ، به لطف همنشينى آثار اين هنرمندان، جايگاه شاخص بين‌المللى عكس ايران يادآورى مى‌شود و ارتقاى كيفيت اين مديوم هنرى به نمايش در مى آيد ؛ از آن سو اين نكته هم تاكيد مى شود كه هر اثر هنری ارزش افزوده ای برای هنرمندی که آن را خلق کرده دارد، این ارزش افزوده را می توان به لحاظ اقتصادی هم در نظر گرفت. امروزه عکاسان هنری می توانند از طریق فروش آثارشان امرار معاش کنند و عکس هایشان را به غیر از بازار های جهانی که با رونق خوبی همراه است در داخل با قیمت های مناسب  به فروش برسانند. این مطلب مشخص می کند برخلاف پیش تر که عکاسی را محدود به سه شاخه صنعتی ، خبری و طبیعت ( که به نوعی جایگزین نقاشی رئال شده بود) تلقى مى كردند ، در عصر معاصر عكاسى هنرى  هويت مستقل و تثبيت شده اى يافته و اين اميدوارى كه عكاس هنرى با فروش آثارش بتواند گذران زندگى كند بيش از هميشه است. 

او در مورد دو اثر سیاه و سفیدی که در این نمایشگاه ارائه داده است گفت: سوژه اصلی این دو عکس طبیعت است اما زاویه نگاه های متفاوتی از هم دارند.  اثر«سکوت» مربوط به  زمستان سال 83 و «ناکجا آباد» در سال 88 ثبت شده است. در اثر« سکوت» طبیعت زمستان را به نمایش گذاشته ام اما در «ناکجا آباد» طبیعت از منظرى انتزاعى بازتاب يافته است ؛ در این نمایشگاه ترجیح دادم این آثار که به نوعى از مجموعه  هاى قبلى ام به شمار مى آيند   را به تماشا بگذارم زیرا آثار تازه ام که مربوط به معماری اماکن متبرکه از عتبات عالیات می باشد را به تازگی در دو نمایشگاه به تماشا گذاشته ام كه  اتفاقا يكى از آنها ، برگزيده مجموعه سجده صاحبنظران ، اين روزها  در فرهنگسرای بهمن برپاست.

سیف‌الله صمدیان عکاس شاخص كه او نيز  با چهار قطعه عکس از مجموعه «احمد شاملو» در این نمایشگاه حضور دارد، در مورد نمایشگاه «به روایت عکاسان معاصر ایران» گفت:در این نمایشگاه برآیند خوبی ازهنر عکاسی امروز ایران را شاهد هستیم. امیدوارم هنرمندان حاضر در نمایشگاه این روند را ادامه دهند و آثار ارزشمندی را خلق کنند.

او اضافه کرد: بسیاری از مردم حاضرند برای پوسترهایی با سطح منزلت بصری پایین یا نقاشی‌های کپی میلیون‌ها تومان پول خرج کنند؛ اما عکس را در خانه هایشان نمی‌پذیرند. پس با  بسترسازی مناسب در این زمینه و با تعیین قیمت های مناسب برای آثار می توان کمک کرد که اقتصاد هنر عکاسی رشد کند.

او در مورد آثاری که دراین نمایشگاه ارائه داده است گفت: چهار قطعه عکس سیاه و سفید این نمایشگاه متعلق به مجموعه «احمد شاملو» برای 20 سال پیش است. در آن زمان امکان زمانی و شانس فرهنگی داشتم که به منزل احمد شاملو روم و مجموعه عکسی از آن تهیه کنم.

آرمان استپانیان  هنرمند عکاس  كه حضورهاى موفقى در حراج هاى بين المللى دارد هم با دو اثر «حضرت مریم» و «شازده» در این نمایشگاه شرکت کرده است، او ضمن اشاره به سطح بالای آثار در این نمایشگاه گفت: در این نمایشگاه شاهد آثار فوق العاده ای از لحاظ سطح کیفی از هنرمندان پیشکسوت و جوان در عرصه هنر عکاسی هستیم.

او اضافه کرد: در این نمایشگاه دو اثرارائه داده ام. اثر «حضرت مریم» که بر مبنای اثر «مادونا » رافائل است  و اثر «شازده» که مهر شازده خانم بر روی آن زده شده و چاپ دیجیتال بر روی بوم است، این دو اثر مربوط به سال 91 و 92 می‌باشد.

علیرضا فانی،  كه ركوردهاى عكسش در كريستيز در چند سال اخير توجهات بسيارى را به سوى او جلب نموده هم با دو اثر از مجموعه «یاد بودی برای امروز» و «من آنم که ...» در این نمایشگاه حضور پررنگى دارد ، او در ارزيابى «به روایت عکاسان معاصر ایران » گفت: آثاری بسیار خوبی را از هنرمندان عکاس در این نمایشگاه شاهد هستیم. فکر می کنم مجموعه ای با سطح بالا از عکاسان پیشکسوت و جوان در این نمایشگاه به تماشا گذاشته شده است.

او در مورد دو اثری که در این نمایشگاه ارائه داده است گفت: قطعه عکسی که از مجموعه «یادبودی برای امروز » ارائه کردم متعلق به مجموعه آثاری است که در سال 90 در گالری خاک به نمایش گذاشتم و اثر دیگرم از مجموعه «من آنم که ...» می باشد  که در سال 91 در گالری راه ابریشم  عرضه کردم. ترجیح دادم این دو اثر را در این نمایشگاه ارائه دهم چون هم جزء آخرین آثارم می باشند و هم از لحاظ دیدگاهی به من نزدیک هستند."

«به روایت عکاسان معاصر ایران» که به دعوت گالری پردیس ملت با حضور 36 هنرمند از سه نسل عکاسی معاصر ایران با نمایشگاه گردانی مهدی مقیم نژاد و حمایت موسسه تصویر شهر شهرداری تهران برپاشده است ، حدود 72 عکس از دوره های مختلف عکاسی این هنرمندان را به تماشا می گذارد که نوعی مرور و مطالعه تصویری در روند عکاسی امروز ایران به شمار می آید.

٣٦ عكاس حاضر در اين رويداد به ترتيب حروف الفبا عبارتند از : آزاده اخلاقی،کورش ادیم،آرمان استپانیان،مهرداد اسکویی،مهرداد افسری،جمشید بایرامی،شهریار توکلی، صادق تیرافکن، بهمن جلالی، رعنا جوادی، تورج خامنه زاده، محمد خوشرو، گوهر دشتی، جلال سپهر، محمدرضا شریف‌زاده، بهنام صدیقی، سیف‌الله صمدیان، کیارنگ علایی، سمیرا علیخانزاده، شادی قدیریان،علیرضا فانی،کتایون کرمی،محمود کلاری،مجید کورنگ بهشتی،عباس کیارستمی،رضا کیانیان،رومین محتشم،مهدی مقیم نژاد،رامیار منوچهرزاده،علیرضا میرزایی،سروش میلانی زاده،علی ناجیان،مهرداد نراقی،حامد نوری،داریوش نهداران،مهدی وثوق‌نیا

به روايت عكاسان معاصر ايران  تا22 آذرماه در گالری پردیس ملت دایر است و علاقمندان مى توانند همه روزه از ساعت 11 تا 21 از اين نمايشگاه  واقع در خیابان ولیعصر،بزرگراه نیایش ،رو به روی کردستان سینما گالری پردیس ملت،طبقه 2- ديدن کنند.

نظر شما