دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۷:۰۰
کد خبر: ۷۱۶۹۰
|
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۲ - ۱۸:۲۵
رییس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش:
رییس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با بیان اینکه در سند تحول، پژوهش به عنوان یک زیر نظام تعریف شده، گفت: این سند تا پایان سال نهایی خواهد شد.
به گزارش شهر مجید قدمی رییس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در نشست خبری خود که به مناسبت هفته پژوهش با تبیین برنامه‌های آموزش و پرورش در این هفته برگزار شد، گفت: اهمیتی که پژوهش برای آموزش و پرورش دارد، در اسناد بالادستی کاملا دیده شده و در سند تحول به عنوان زیر نظام از پژوهش یاد شده است.

وی با بیان اینکه سند پژوهشی آموزش و پرورش تا پایان امسال آماده می‌شود، گفت: رصد کردن چالش‌های آینده و آماده‌سازی نظام آموزشی یکی از اقدامات پژوهشگاه است، ضمن آنکه باید تجربیات تربیتی نیز مستندسازی شود.

رییس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش تاکید کرد: آموزش پژوهشگری به معلمان یکی از اهداف و برنامه‌های پژوهش‌ها در برنامه‌ریزی‌های جدید است؛ به این معنا که وظیفه معلم تدریس صرف نیست بلکه انتظار داریم یک معلم پژوهشگر باشد. بنابراین در سند جدید نیز نقش پژوهشگری برای معلمان به صورت همه‌ جانبه دیده شده است.

قدمی ادامه داد: همچنین در سند زیر نظام سند تحول نیز دانش‌آموز به عنوان یک پژوهنده و مدرسه نیز مدرسه پژوهنده تعریف شده، بنابراین با توجه به فضای پژوهشگری که در مدرسه باید حاکم باشد، انتظار از معلم کاملا تغییر می‌کند و نقش پژوهش پررنگ‌تر دیده می‌شود.

بخشی از نمره ارزشیابی توصیفی به پژوهش دانش‌آموزان اختصاص دارد

به گفته رییس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، بخشی از نمره نظام ارزشیابی توصیفی که یکی از طرح‌های در حال اجرای آموزش و پرورش است به پژوهش دانش‌آموزان اختصاص یافته و با توجه به اهمیتی که پژوهش دارد، لذا باید در هر یک از مناطق آموزشی آموزش و پرورش کشور، یک پژوهشسرا داشته باشیم.

ایجاد بانک اطلاعات پژوهشی در آموزش و پرورش

قدمی با اشاره به ایجاد بانک اطلاعات پژوهشی نیز گفت: پژوهشگاه به دنبال ایجاد این بانک اطلاعاتی است تا همه تحقیقاتی که در حوزه‌های مختلف آموزش و پرورش صورت می‌گیرد، در این بانک اطلاعاتی تجمیع شود.

وی با بیان اینکه شعار امسال «پژوهش مبنای تصمیم‌گیری در آموزش و پرورش» است، گفت: با تاکیدی که وزیر آموزش و پرورش داشتند، از این پس پژوهش‌ها مبنای تصمیم‌گیری‌ها قرار خواهد گرفت و امسال نیز از پژوهشگران مختلف حوزه تعلیم و تربیت، از معلمان تا دانش‌آموزان تقدیر خواهد شد.

به گفته رییس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، اقدام پژوهی معلمان نیز یکی از موارد مورد تقدیر در هفته پژوهش امسال است و در هفته پژوهش 32 معلم تقدیر خواهند شد.

قدمی با اشاره به انتخاب مدیر پژوهشی برتر نیز گفت: طرح‌های پژوهشی برتر نیز در هفته پژوهش معرفی می‌شوند و از یک طرح پژوهشی یا مقاله در مقطع ارشد و یک طرح در مقطع دکتری که مرتبط با تعلیم و تربیت باشد، تقدیر خواهیم کرد.

وی ادامه داد: همچنین سه نفر از دانش‌آموزان پژوهنده در مقطع اول متوسطه و چهار نفر در مقطع دوم متوسطه و همچنین چهار نفر از مدیران پژوهشسراهای کشور نیز مورد تقدیر قرار خواهند گرفت.

رییس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنان خود گفت: بر اساس سند پژوهشی، تکلیف پژوهش آموزش و پرورش مشخص خواهد شد و از ستاد تا صف درگیر مسئله پژوهش خواهند شد؛ ضمن آنکه شان پژوهش وابستگی به دستگاه‌ها نیست.

قدمی درباره برخی از پژوهش‌هایی که صورت گرفته، گفت: در حوزه‌های مختلف آموزش و پرورش تحقیقات مختلفی هر ساله انجام می‌شود، از جمله بحث افت تحصیلی که یکی از مباحث مهم است و تاکنون بیش از 1000 تحقیق در این زمینه صورت گرفته و نشان می‌دهد بین کیفیت کار معلم و افت تحصیلی تاثیر بسزایی وجود دارد.

وی اذعان کرد: معلم با کیفیت، کتاب درسی ضعیف را پوشش می‌دهد و بسیاری از عوامل مخرب موثر در یادگیری را با نوع آموزشی که می‌دهد، تحت تاثیر قرار می‌دهد، بنابراین همواره تاکید بر این است که معلم نقش کلیدی و اساسی در امر یاددهی دارد.

رییس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه سال 89 عنوان شده بود پژوهش اعتیاد دانش‌آموزان اعلام خواهد شد، گفت: نتایج پژوهش‌های مربوطه در سطح مدیران اعلام می‌شود، چرا که دسترسی به اطلاعات سخت است و آموزش و پرورش نیز تحقیقات تجربی ندارد، بلکه همه پژوهش‌های آن نیمه تجربی است.

نتایج تحقیق کتاب‌های پایه‌ دوم و ششم دی ماه استخراج می‌شود

قدمی در پاسخ به سئوال دیگری مبنی بر اینکه آیا برای ورود پایه ششم ابتدایی و طرح تعطیلی پنجشنبه‌ها که از طرح‌های مهم آموزش و پرورش است پژوهشی در دو سال اخیر انجام شده؟ گفت: پژوهشگاه مطالعات پس از یک سال تحصیلی، کتاب‌های درسی را مورد ارزیابی قرار می‌دهد و نتایج تحقیق کتاب‌های پایه‌ دوم و ششم نیز دی ماه استخراج و مشخص می‌شود و سال آینده تمام تغییرات را در این دو پایه اعمال خواهیم کرد.


دبیرستانی‌ها بیشتر از ابتدایی‌ها از تعطیلی پنج‌شنبه‌ها راضی‌ هستند

وی درباره تعطیلی پنجشنبه‌ها نیز گفت: این طرح یکی از پژوهش‌هایی است که خود من در پژوهشگاه مطالعات انجام داده‌ام و در مقایسه‌ای که با سایر کشورها داشتیم، نشان می‌دهد که در ایران این تعطیلی بدون برنامه‌ریزی و جایگزینی صورت گرفته است، به این معنا که در مدارس در روز پنجشنبه بسته شده، در حالی که باید کلاس‌ها تعطیل می‌شد، نه مدرسه.

 رییس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش ادامه داد: نتایج این بررسی نشان داد در سایر کشورها یک روز از روزهای مدرسه تعطیل می‌شود، اما این تعطیلی به معنای تعطیلی کامل مدرسه نیست، بلکه در آن روز مدرسه محل چکاپ پزشکی، ارائه آموزش‌های ضمن خدمت، برگزاری المپیادهای ورزشی و رسیدگی به مشکلات درسی دانش‌آموزان ضعیف می‌شود.

وی ادامه داد: اشکال تعطیلی پنجشنبه‌های مدارس در ایران، نبود برنامه جایگزین بوده و با این طرح، در مدارس به طور کامل بسته شد؛ در حالی که باید کلاس‌ها تعطیل می‌شد.

به گفته قدمی، بررسی‌ها نشان می‌دهد رضایت عمومی از این تعطیلی در مخاطبین وجود دارد، اما این رضایتمندی در بین پدر و مادرهای شاغل کمتر از سایرین است و دبیرستانی‌ها نیز رضایتمندی بیشتری نسبت به ابتدایی‌ها دارند و این نشان از گرایش دانش‌آموزان ابتدایی به مدرسه است.

رییس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش تاکید کرد: با توجه به اینکه یک روز از روزهای مدرسه را تعطیل کرده‌ایم، باید در محتوا نیز تجدیدنظر صورت بگیرد چرا که ساعت آموزش کاهش داده نشده است و در حال حاضر معاونت متوسطه و معاونت پرورشی متولی بررسی برنامه‌های تعطیلی پنجشنبه‌ها هستند.

وی در خصوص اینکه سالانه چه تعداد پژوهش در آموزش و پرورش صورت می‌گیرد؟ گفت: تا دو سال قبل سالانه بین 200 تا 250 پژوهش صورت می‌گرفت، اما از سال گذشته به دلیل شرایط مالی کشور، تعداد پژوهش‌ها به 40 تا 45 مورد رسید که از این تعداد 23 مورد در خصوص ارزشیابی کتاب‌های درسی و 20 مورد نیز در خصوص موضوعات مختلف و طرح‌های جدید آموزش و پرورش از جمله مجتمع‌های آموزشی است.

قدمی گفت: به لحاظ بودجه‌ای، بودجه پژوهش به یک سوم کاهش یافته است، اما درصدد هستیم که افزایش بودجه را داشته باشیم.

منبع: ایسنا
نظر شما