دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۳:۴۸
کد خبر: ۷۱۷۷۷
|
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۲ - ۰۹:۴۶
در نشست شهرداران کلانشهرهای کشور مطرح کرد:
شهردار تهران توجه به توسعه زیرساخت های حمل و نقل عمومی را از مطالبات جدی شهرداران کلانشهرها دانست و افزود: دراین مورد قانونی مبنی بر تامین اعتبار 10 هزار میلیارد تومان برای حمل و نقل عمومی توسط دولت است که در این زمینه باید پیش بینی ارزی کرده و از ال سی های کشور چین استفاده کنیم.
 به گزارش شهر، نشست مشترک اعضای فراکسیون مدیریت شهری و روستایی مجلس شورای اسلامی و شهرداران کلانشهرهای کشور عصر پنجشنبه به میزبانی شهر مقدس قم برگزار شد.

دکتر محمد باقر قالیباف شهردار تهران در این نشست، ضمن تقدیر از شهردار و اعضای شورای اسلامی شهر قم، اعضای فراکسیون مدیریت شهری، شهرداران کلانشهر ها و کارشناسان حاضر در نشست، ابراز داشت: دامنه مسایل و مشکلات شهرداری ها بسیار وسیع است و حتما در این جلسه نمی توانیم همه این مباحث را دنبال کنیم، طبیعتا هم اکنون وقت رسیدگی به لایحه بودجه کل کشور است و جز تمرکز بر بودجه، نباید بحث دیگری را دنبال کنیم.

شهردار تهران با اشاره به مصوبات نشست پیشین شهرداران کلانشهرهای کشور در مشهد، ابراز داشت: در نشست مشهد سه گام اساسی را برای خودمان تعریف کردیم، گام ابتدایی مربوط به بودجه است و در این زمینه از اعضای  فراکسیون مدیریت شهری و نمایندگان مجلس تقاضا داریم فرصت هایی که شهرداری ها پیش از این در بودجه کل کشور داشته اند، از آن ها گرفته نشود.

ویی ادامه داد: در مرحله دوم برخی از فرصت ها در بودجه وجود دارد و پیشنهاداتی به صورت کارشناسی برای اصلاح بودجه ارایه شده است تا بتوانیم ظرفیت های جدیدی را ایجاد کنیم. در مرحله آخر نیز باید درباره بهانه هایی که برای عدم اجرای قانون وجود دارد، شفاف سازی کنیم.

دکتر قالیباف ادامه داد:هم اکنون سه سال متوالی است که شهرداری ها به دلیل روشن نبودن قانون در حوزه جرایم راهنمایی و رانندگی با مشکل روبرو هستند و در هر دفعه نیز دلیل این مسئله را شفاف نبودن قانون عنوان کرده اند.

وی با تاکید بر ضرورت وجود نظارت بر حسن اجرای قوانین، گفت: باید بپذیریم که شرایط اقتصادی در کشور، شرایط سختی است؛ بنابر این باید توقعات خود را به اندازه امکانات خود بالا ببریم. در این میان باید به مشکلات و بضاعت دولت توجه داشته باشیم و بر این اساس کار خود را به پیش ببریم.

شهردار تهران خاطر نشان ساخت: یکی از مطالبات جدی که می توانیم از دولت داشته باشیم ، توجه به توسعه زیرساخت های حمل و نقل عمومی است.

وی دو حوزه اتوبوسرانی و مترو را از بخش های اصلی حمل و نقل عمومی عنوان کرد و گفت: ما هیچ مشکلی در زمینه تامین ال سی و پول  از کشور چین برای حمل و نقل عمومی نداریم؛ باید توجه داشت که پیگیری این مسئله کاری به شهرداری ها ندارد.

شهردار تهران ادامه داد: بر اساس قانون توسعه حمل و نقل عمومی به عهده دولت است اما هم اکنون ما علاوه بر پرداخت 50 درصد سهم شهرداری ها برای توسعه حمل و نقل عمومی، سهم 50 درصدی دولت از توسعه حمل و نقل عمومی را نیز پرداخت می کنیم.

دکتر قالیباف گفت: باید برگردیم به قانونی که دولت را مکلف می کند تا 10 هزار میلیارد تومان برای حمل و نقل عمومی درون شهری و برون شهری تامین کند؛ در این میان باید پیش بینی ارزی کرده و از ال سی های کشور چین استفاده کنیم. اگر اعضای فراکسیون مدیریت شهری و نمایندگان مجلس در این زمینه به نتیجه برسند، ما نیز توقع بیشتری نداریم.

شهردار تهران یادآور شد:  البته در بسیاری از موارد ما باید به دولت کمک کنیم که در این بخش ها نیز حتما در خدمت خواهیم بود و به دولت کمک خواهیم کرد. از دیگر سو ظرفیت های بسیار زیادی وجود دارد که پیگیری آن را باید به جلسات کارشناسی بعد از بودجه موکول کنیم.



دولت عرصه را برای حضور مردم،شهرداری ها و بخش خصوصی باز کند

دکتر محمد باقر قالیباف، شهردار تهران در حاشیه نشست مشترک اعضای فراکسیون مدیریت شهری مجلس و شهرداران کلانشهر ها در جمع خبرنگاران نیز ابراز داشت: بحث مربوط به فراکسیون مدیریت شهری و کلانشهرها و شهرهای پرجمعیت، کاری است که سال های سال در حوزه کارشناسی ادامه دارد و این بحث در میان شهرداری ها به عنوان یک نهاد عمومی غیر دولتی و مجلس شورای اسلامی به عنوان یک نهاد قانون گذار بسیار موثر است.

وی گفت: یکی از ضرورت هایی که امروز برای حمایت از مجموعه شهرداری ها، چه در حوزه شهرسازی و چه در حوزه مدیریت شهری وجود دارد، آن است که این نشست های مشترک برگزار شود. بر این اساس تا کنون جلسات مشترکی را در دوره های متفاوت با فراکسیون مدیریت شهری به عنوان یک فراکسیون قوی داشته ایم.

دکتر قالیباف تصریح کرد: امروز نیز جلسه ای را با هیات رئیسه فراکسیون مدیریت شهری درباره تجزیه و تحلیل لایحه بودجه به میزبانی مدیریت شهری قم داشته ایم تا فرصت هایی که شهرداری ها می توانند در تحقق بودجه سال 93 داشته باشند، مورد بررسی قرار گیرد.

وی در پاسخ به سوالی درباره مهم ترین مانع پیش رو برای پیاده سازی مدیریت واحد شهری، گفت: نداشتن یک برنامه مدون برای توسعه کشور مهم ترین مانع در این زمینه به شمار می رود. از زمانی که ما درس خواندن و مطالعه را آغاز کردیم، به ما گفتند که کشوری در حال توسعه هستیم؛ امروز نیز کشوری در حال توسعه هستیم و این موضوع نیم قرن است که ادامه دارد. این مسئله به دلیل آن است که برنامه مدونی را برای توسعه نداریم.

شهردار تهران با بیان اینکه «ما کمتر به ظرفیت های خودمان تکیه کرده ایم»، ابراز داشت: الآن یکی از مشکلات جدی ما این است که کار ملی و محلی را تفکیک نکرده ایم و دولت می خواهد در مرکزیت، حتی به جای مردم و برای مردم درباره همه موضوعات تصمیم بگیرد. این در حالی است که باید اجازه دهیم این ظرفیت ها باز شوند و مردم، بخش خصوصی و نهادهای عمومی غیر دولتی مثل شهرداری ها به عرصه بیایند. در مقابل دولت نیز بیشتر به امور تولی گری مثل وظایف حاکمیتی و کنترل و نظارت بپردازد.

وی تاکید کرد: اگر دولت خودش هم مجری شود و هم ناظر فکر نمی کنم بتواند مشکلات را حل کند.

شهردار تهران در پاسخ به سوال دیگری درباره برنامه های شهرداری تهران در زمینه آلودگی هوا، ابراز داشت: اقدامات شهرداری تهران در این زمینه حتما باید با کمک دولت باشد، اما ما می توانیم نسبت به توسعه حمل و نقل عمومی برای مقابله با آلودگی هوا اقدام کنیم؛ البته باید توجه داشت که همه اقدامات درباره مقابله با آلودگی هوا به توسعه حمل و نقل عمومی بر نمی گردد و کارشناسان، صاحب نظران وتجربه دنیا این را می گوید که اگر آلودگی هوا تولید شد، مبارزه با آن تقریبا کاری نشدنی است.

دکتر قالیباف عنوان داشت: نباید اجازه دهیم منابع آلوده کننده هوا به کار خود ادامه دهند تا بتوانیم جلوی آلودگی را بگیریم؛ این موضوع نیز وظیفه شهرداری تهران نیست. همه فکر می کنند مهم ترین مشکل ما در زمینه آلودگی هوا مربوط به مسایل پولی و مالی است؛ این در حالی است که مشکل ما در این زمینه ابتدا مشکلات ساختاری، سپس مشکلات مدیریتی و در نهایت مشکلات پولی و اعتباری است.

شهردار تهران در پاسخ به سوالی درباره تغییرات صورت گرفته در شهر قم طی سال های اخیر، ابراز داشت: البته نمی توانم قضاوت درستی نسبت به این مسئله داشته باشم؛ چرا که در هر بار مراجعه به شهر قم، طبیعتا از یک مسیر محدودی برای زیارت عبور می کنیم. اما در فرصتی که به شهر قم آمده بودم، شاهد بودم در زمینه نوسازی اقدامات خوبی انجام شده است و شهر قم نسبت به قبل رشد بسیار خوبی داشته است.

وی افزود: شهرهای مذهبی ما مثل قم و مشهد باید در حوزه نمای شهری و شهرسازی ویژگی های خاص خودشان را داشته باشند. یکی از ضعف های ما در معماری کل کشور است که این مشکل در شهرهای مذهبی نمود بیشتری دارد از این رو امیدوارم روزی بتوانیم در کل کشور بر این مشکل فائق بیایم.

دکتر قالیباف یادآور شد: در یک نگاه اولیه شهر قم هم توسعه و رشد سریعی داشته است و هم در زمینه توسعه شهری، با شهرسازی بهتر و و زیباتری نسبت به گذشته شکل گرفته است. امروز نیز شاهد بودم که موضوع مربوط به حمل و نقل عمومی و مونوریل قم  نسبت به گذشته سرعت بیشتری داشته است و امیدواریم این طرح نیز به اتمام برسد.

وی در پایان گفت: در سال های اخیر اتفاقات خوبی در کلانشهر های کشور افتاده است و مردم همه کلانشهر ها، روند مثبتی را در حوزه حمل و نقل عمومی، مسایل مربوط به شهرسازی، زیباسازی و خدمات شهری شاهد هستند.
نظر شما