دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۶:۰۲
کد خبر: ۷۱۷۸۴
|
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۷
ویژه برنامه های مراکز فرهنگی هنری فصل زمستان در منطقه 22 اعلام شد
فرهنگسرای تهران و مراکز فرهنگی هنری منطقه 22 با 32 ویژه برنامه در قالب 5 بسته فرهنگی در زمستان امسال میزبان شهروندان غرب پایتخت هستند.
به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی فرهنگسرای تهران و مدیریت فرهنگی هنری منطقه 22 ، برای فصل زمستان علاوه بر برنامه های مستمر آموزشی ، بیش از 30 ویژه برنامه تدارک و برنامه ریزی شده است که بسته های 5 گانه کتابخوانی و ادبیات ، گردشگری و آشنایی با میراث فرهنگی ، آسیب شناسی رسانه های نوظهور ، برنامه های خانواده محور، برنامه های هنری ، آیین همسایگی و برنامه های نمایشی را در بر می گیرد.
اکبر بختیاری مدیر مراکز فرهنگی هنری منطقه 22 با اشاره به برگزاری ویژه برنامه " روایت سرخ " اظهار داشت : روایت سرخ عنوان آخرین برنامه از بسته ویژه برنامه های تدارک دیده شده برای ماه های محرم و صفر است که در تاریخ 9 دی ماه مصادف با 27 صفر و شب شهادت حضرت امام حسن مجتبی (ع) و رحلت حضرت رسول اکرم (ص) میزبان محبان اهل بیت (ع) خواهد بود.
وی افزود : در این برنامه که با هدف گسترش محاسن و فضایل اخلاقی و با الگوبرداری از زندگی ائمه معصومین (ع) و نهداینه کردن و بکارگیری آن در سبک زندگی امروزی برای مخاطبین نوجوان دبیرستانی برگزار می شود با حضور روحانیون و کارشناسان مذهبی موضوعاتی هم چون راهکارهای به روزرسانی و تاثیرگذاری فرهنگ عاشورا بر سبک زندگی نوجوانان و الگوسازی تفکر عاشورایی در جبهه فرهنگی مورد طرح و بررسی قرار می گیرد.
· کتاب خوانی و ادبیات
مدیر مراکز فرهنگی هنری منطقه 22 در باره بسته ویژه برنامه های مربوط به کتاب خوانی و ادبیات گفت : " قدم اول عشق" عنوان برنامه ای است که 23 دی ماه با هدف معرفی کتاب پرفروش " ضد " و آشنایی با شاعر معاصر، فاضل نظری ، از سوی خانه فرهنگ امیرکبیربرگزار می شود. در این برنامه ابتدا بروشورهایی در خصوص فاضل نظری و کتابهایش بین مخاطبین توزیع می شود. سپس کارشناس برنامه در خصوص سبک و زبان اشعار وی توضیحاتی میدهد . سپس فاضل نظری در مورد فضای حاکم بر کتاب "ضد" که خودشناسی و خداشناسی و سفر از خود به خداست توضیحاتی می دهد و چند غزل منتخبش را می خواند.
اکبر بختیاری افزود : "ماه یام" از جمله برنامه های " کتاب، سایه‌بان شهر" نیز برنامه‌اي با موضوع كتاب و كتابخواني است که با هدف ترویج فرهنگ مطالعه و آشنایی با نویسندگان معاصر از سوی کتابخانه شیخ مفید خانه فرهنگ امیرکبیر برگزار خواهد شد.در قالب این برنامه که 24 دی ماه برگزار می شود کتاب "ماه یام " پری رضوی از نویسندگان محلی منطقه با حضور خودش مورد طرح و بررسی قرار می گیرد.
وی گفت : " قلم های کوچک نویسندگان بزرگ " عنوان کارگاه داستان گویی خلاق ویژه دانش آموزان ابتدایی است که در آن سعی می شود با ارائه ی شیوه ای خلاقانه در بیان قصه ، فرصتی برای دانش آموزان با مشارکت دادن آن ها فراهم گردد تا آن ها بتوانند با تغییراتی که به میل خود ایجاد می کنند به کشف فضاهای تازه دست یافته و به صورت غیر مستقیم با ساختار روایی یک قصه و نقش عناصر تشکیل دهنده ی آن آشنا شوند. این برنامه را کتابخانه پرتو با هدف تقویت قدرت جستجوگری ، تغییر زاویه دید و مشارکت آن ها در بازآفرینی قصه ها و ایجاد تعامل بین قصه گو و دانش آموزدر تاریخ 12 بهمن برگزار می کند.
به گفته وی "خانه دوست" نیز از دیگر برنامه های " کتاب، سایه‌بان شهر" است که 20 بهمن از سوی کتابخانه سید الشهدا (ع) برگزار می شود و کتابخانه سید الشهدا (ع) در این برنامه برآنست تا در قالب برگزاری تور نیم روزه ، اعضای فعال این مرکز را با روند کار کتابخانه ملی وخدمات رسانی کتابخانه ای این مرکز آشنا کند.
بختیاری افزود : هم چنین "ساخت کتاب الکترونیک" از جمله برنامه های " کتاب، سایه‌بان شهر" است که 15 بهمن توسط کتابخانه پندار برگزار می شود. در این برنامه کتابخانه پندار در نظر دارد در جهت ایجاد انگیزه و آشنایی جوانان با تکنولوژی های جدید، مسابقه ای برگزار نماید تا در آن جوانان و نوجوانان هنرستان های منطقه کتابهایی به صورت الکترونیکی (ای بوک) با موضوع محیط زیست طراحی نمایند و در آخر به تعدادی از نفراتی که بهترین کتاب الکترونیک را بر اساس ضوابط آن طراحی نموده اند جوایزی به رسم یادبود اهدا نماید.
مدیر مراکز فرهنگی هنری منطقه 22 در باره آخرین برنامه حوزه کتاب و ادبیات گفت : " پنجره ای برآفتاب " نیز عنوان برنامه ویژه تجلیل ازنویسندگان ،شاعران وفرهیختگان ادبی است. این برنامه بمنظورمعرفی وتکریم نویسندگان وفرهیختگان ادبی محلی باتوجه به گروهای مرجع والگوسازی ازایشان وهمچنین تقویت هویت منطقه ای ازسوی فرهنگسرای تهران در تاریخ 12 اسفند برگزارخواهدشد. این برنامه شامل بخشهای متنوعی همچون سخنرانی ،اجرای موسیقی وشعرخوانی خواهد بود و باحضوراعضای کانون ها ، انجمن های ادبی و اساتید دانشگاه از10نفرازنویسندگان وفعالان ادبی منطقه تجلیل خواهد شد.
· برنامه های هنری
به گفته بختیاری "شگفتی های چاپ درهنرهای دستی" از جمله برنامه های بسته هنری زمستان فرهنگسرای تهران است که در قالب کارگاه آموزش ساخت قاب های هنری باانواع چاپ های دستی شامل ساخت مهر ، چاپ کلیشه و چاپ ترافارت در تاریخ 15 دی ماه میزبان کودکان 9تا12 سال خواهد بود.
بختیاری افزود : فرهنگسرای تهران در قالب اجرای برنامه های بسته هنری هم چنین برنامه نمایش عروسکی " یه دونه یه مورچه " را در تاریخ 24 دی برای کودکان برگزار می کند. این نمایش عروسکی باموضوع نذر یک مورچه برای امام رضا (ع) ، باموسیقی تنبک ودف ، کارگردانی سمیه گلباز وداود بختیاری و نویسندگی فاطمه شوقی بامشارکت مدارس منطقه ، ویژه کودکان ونوجوانان برگزارخواهد شد.
رییس فرهنگسرای تهران افزود : " گوهر سلامتی " نیز ازجمله برنامه های نمایشی کتابخانه سیدالشهداء است که در تاریخ 24 دی ماه برای کودکان اجرا خواهد شد.از آنجا که نمایشها اغلب ابزار تعلیمی برای آموزش اصول وقواعد شهروندی ،کمک به رشد اعتماد به نفس بچه ها وبالا بردن توانایی آنها برای حل مشکلات به حساب می آید لذا این مرکز برآنست با اجرای برنامه گوهر سلامتی در قالب اجرای هنری به موضوع بهداشت شهری وفردی و...بپردازد .این نمایش توسط "گروه بچه های ایران "به کارگردانی آقای مهدی قلعه اجرا می شود.
وی ادامه داد : هم چنین باعنایت به استقراردبیرخانه جشنواره چهل خانه و طرح ترویج آیین همسایگی درفرهنگسرای تهران ، نمایش "ماجرای همسایه ها" درقالب نمایش خلاق برای خانواده ها به همراه کودکان در تاریخ 6 اسفند برگزار می شود . دراین اجرا نقش اصلی ومحوری را خودبچه ها برعهده خواهندداشت و به مشکلات ومعضلات آپارتمان نشینی پرداخته خواهدشد .
وی گفت : فرهنگسرای تهران برنامه " فرهنگسرای محله " را نیز در تاریخ 7 و 8 اسفند در قالب برپایی فرهنگسرای سیار در یکی از مجتمع های مسکونی منطقه برگزار می کند. دراین برنامه آثارهنرمندان هنرهای تجسمی مانند : خوشنویسی ، نقاشیخط ، نقاشی رنگ روغن ،صنایع دستی ونمایشگاهی و... به شکل نگارگذر به معرض نمایش گذاشته می شود و ازبرنامه های جنبی این نمایشگاه تشکیل کارگاه ازبعضی رشته های ذکرشده خواهدبود.
· برنامه های خانواده محور
مدیر مراکز فرهنگی هنری منطقه 22 در ادامه در باره برنامه های خانواده محور در زمستان گفت : "طب کایروپرکتیک" برنامه ای آموزشی با رویکرد سلامت ویژه آموزش خانواده هاست.این برنامه که باهدف افزایش روحیه شادی ونشاط شهروندان وارتقای آگاهی آنان درجهت حفظ سلامتی پیش بینی شده است ، بامشارکت مرکزمشارکتهای فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در تاریخ های 4 و 18 دی ، 2 و 30 بهمن ، برای اعضا کانون های منطقه برگزارخواهدشد. دراین برنامه باحضوردکترشمس الدین شمس به موضوعاتی هم چون آشنایی باعلم کایروپرکتیک، کایروپرکتیک درپیشگیری از صدمات عضلانی ، ستون فقرات ، دیسک کمر ، دردهای میگرنی ، زانودردهای مزمن و دردهای مفصلی وآرتروز برگزار می شود.
بختیاری افزود : "شکوه همسرداری" یکی دیگر از برنامه های خانواده محور است که از سوی خانه فرهنگ امیرکبیر در تاریخ های 9 و 30 دی ، 14 بهمن و 5 اسفند میزبان علاقمندان است. این برنامه با حضور سرکارخانم حسین زاده کارشناس ارشد مشاوره از دانشگاه شهید بهشتی برگزار خواهد شد. در این برنامه آموزشهایی همچون راز شاد زیستن، مثبت نگری، هنرخوب شنیدن، پی ریزی پایه های زندگی با صداقت، رفاقت در برابر لجاجت، انتقاد سازنده به جای انتقاد مخرب، رازداری ، بدرقه و پیشواز همسر، عشق ورزی و وفاداری نسبت به یکدیگر، اهداف ازدواج ، نتایج صبر و بردباری ارائه می شود.
وی گفت : "خانواده و فرزند پروری" نیز عنوان برنامه ای است که از سوی خانه فرهنگ امیرکبیر با حضور سرکارخانم صدیقه حیدری کارشناس ارشد مشاوره از دانشگاه علامه طباطبایی در تاریخ 12 اسفند برگزار می شود. آشنایی با مفهوم تشویق و تنبیه, پیش نیازهای تغییر رفتار کودکان ، رابطه تحسین و تنبیه با احساس ارزشمندی ، تنبیه های نامناسب و اثرات آن از رئوس مطالب این برنامه خواهد بود .
· گردشگری و آشنایی با میراث فرهنگی
مدیر مراکز فرهنگی هنری منطقه 22 در باره برنامه بسته گردشگری و آشنایی با میراث فرهنگی اظهار داشت : "شوق نیایش" و " گلگشت " از سلسله برنامه های گردشگری و آشنایی با اماکن مذهبی شهر تهران است که توسط خانه فرهنگ گرمدره برگزار می شود.
وی افزود : این برنامه با عنایت به استقبال و درخواست شهروندان برای دیدار از اماکن زیارتی و امام زاده های استان تهران در تاریخ های 9 دی ، 6 و 15 بهمن میزبان شهروندان علاقمند است.
به گفته بختیاری " مادربزرگ قصه بگو" نیز عنوان برنامه کتابخانه پندار است که با هدف ترویج اهمیت قصه گویی و حفظ این سنت پسندیده در بین خانواده ها در تاریخ 15 دی برگزار می شود. کتابخانه پندار در این برنامه با همکاری یکی از کارشناسان قصه گویی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و با ایجاد فضایی سنتی شامل برقراری کرسی، مادربزرگ و لباس او ... فضایی شاد و به یادماندنی در محیط کتابخانه برای کودکان 4 تا 6 سال و مادران آنها ایجاد می نماید.
رییس فرهنگسرای تهران گفت : " نوروزمبارک " یکی از ویژه برنامه های زمستانی در آستانه نوروز است که از سوی فرهنگسرای تهران در تاریخ 14 اسفند برگزار می شود. این برنامه باهدف آشنا کردن کودکان با تاریخچه آثار ومفاخرکشور مان پیش بینی شده است . در این برنامه ابتدا کارشناس برنامه ، شرح مختصر و مفیدی درخورفهم کودکان ازتاریخچه خیمه شب بازی ارائه کرده ودرپایان ، نمایش مذکور با موضوع ((مبارک به همراه خانواده خانه تکانی عید را انجام میدهد)) اجرا می شود.
به گفته بختیاری فرهنگسرای تهران هم چنین برنامه "تبریک صمیمی" را باهدف ایجاد روحیه نشاط درکودکان ونوجوانان وهمچنین آشنا ساختن آنها باتاریخ کهن این سرزمین وبرجسته سازی اهمیت این موضوع وتوسعه وتقویت حس مشارکت پذیری آنهادرفعالیتهای اجتماعی درقالب کارگاه ساخت کارت پستال ویژه نوروز، در تاریخ 19 اسفند برای مخاطبان 9تا12سال برگزارخواهدکرد.
· آسیب شناسی رسانه های نوظهور
بختیاری گفت : باتوجه به آسیب های جدی درحوزه رسانه ها وناهنجاری های خانواده دردوره های اخیر که عصرظهوروبروزجدی این نوع وسایل ارتباط جمعی است ، فرهنگسرای تهران با استفاده ازتجربیات کارشناسان و با حضور خانواده های دانش آموزان دبیرستانی همایشی تحت عنوان " رسانه‌های نوظهورو خانواده مجازی" باسرفصلهای تاثیرمنفی فیلم های ماهواره ای برتحکیم خانواده ها و اثرات مخرب شبکه های اجتماعی نظیر فیس بوک بررفتارهای اجتماعی برگزار کند. این برنامه در تاریخ 2 بهمن میزبان علاقمندان خواهد بود.
به گفته رییس فرهنگسرای تهران" آتش پنهان " نیز از جمله برنامه های آسیب شناسی رسانه‌های نوظهوراست که در تاریخ 5 بهمن از سوی خانه فرهنگ گرمدره برگزار می شود. با عنایت به استقبال ودر خواست شهروندان این برنامه با حضور محمود فراهانی مسئول امور اجتماعی نیروی انتظامی استان البرز برگزار و مطالبی در باره آسیب های ماهواره بر تحکیم خانواده ارایه می شود.
رییس فرهنگسرای تهران از تمامی علاقمندان و به ویژه شهروندان غرب پایتخت دعوت کرد برای استفاده از برنامه های فرهنگی ، هنری و آموزشی مدیریت فرهنگی هنری منطقه 22 به مراکز زیر مراجعه کنند:
- فرهنگسرای تهران و کتابخانه شهر- انتهای بزرگراه رسالت غرب، سه راه دهکده المپیک، بوستان باغ نو، شماره تماس:44141133
- خانه فرهنگ امیرکبیر و کتابخانه شیخ مفید - دهکده المپیک ، شهرک گلستان، بلوارکاج، سروستان 11 ، پلاک 6 ، شماره تماس :44728018
- خانه فرهنگ گرمدره – بزرگراه تهران کرج ، شهرک گرمدره ، خ مهدیه ، جنب شورای اسلامی گرمدره ، شماره تماس:02636103441
- کتابخانه پندار - میدان امیرکبیر، انتهای بلوارامیرکبیر، پشت دبیرستان دخترانه هداوند ، کوچه افراء ، شماره تماس:44729091
- کتابخانه پرتو - میدان امیرکبیر، شهرک گلستان، بلوار گلها، بالاتر از میدان اتریش، پارک نسترن، ، شماره تماس:44759495
- کتابخانه سیدالشهدا(ع) - بزرگراه تهران کرج ، شهرک دانشگاه شریف ، شماره تماس : 44990772

نظر شما