شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۱۷
کد خبر: ۷۱۹۳۷
|
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۲
گزارش «شهر» از نشست خبری ششمین جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر
دبیر هنری جشنواره بین‌المللی هنرهای تجسمی فجر از افزایش 30درصدی حضور هنرمندان خارجی در ششمین دوره این جشنواره خبر داد.
به گزارش خبرنگار شهر، در ابتدای این نشست که صبح امروز 25 آذرماه در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد، سیدعباس میرهاشمی دبیرکل جشنواره تجسمی فجر، مسعود زنده‌روح کرمانی دبیر هنری جشنواره و عبدالرحیم سیاهکارزاده دبیر اجرایی جشنواره، پوستر ششمین جشنواره تجسمی فجر را که طراحی آن بر عهده مصطفی اسداللهی بوده، رونمایی کردند. 

در ادامه میرهاشمی با تاکید بر ارتقای سطح سلیقه بصری در جامعه به‌عنوان یکی از مهم‌ترین اهداف جشنواره تجسمی فجر، به ارائه گزارشی از روند برگزاری جشنواره ششم پرداخت. وی برپایی جلسات و نشست‌های متعدد با استادان برجسته هر 11 رشته جشنواره را یکی از وجوه تمایز این دوره با دوره‌های پیشین دانست و اظهار داشت: برپایی این نشست‌ها بسیار سخت و در عین حال بسیار لذت‌بخش بود. 

دبیرکل جشنواره هنرهای تجسمی فجر همچنین گفت: امسال جشنواره را در سه بخش ملی، بین‌الملل و مکمل برگزار می‌کنیم و برای نخستین بار رشته تصویرسازی نیز در کنار رشته‌های عکس، پوستر و کاریکاتور، در بخش بین‌المللی برگزار می‌شود. همچنین عنوان رشته سفال و سرامیک را نیز برای علمی‌تر شدن آن به «سرامیک هنری» تغییر داده‌ایم و در بخش مکمل نیز فیلم‌های مستند در زمینه هنرهای تجسمی ارائه و ورک‌شاپ‌های تخصصی برگزار می‌شود. 


تمدید مهلت ثبت‌نام تا 7 دی
میرهاشمی افزود: در این دوره 2690 هنرمند با 4883 اثر ثبت‌نام کرده‌اند که 82 نفر از آن‌ها خارجی و از اتباع 46 کشور جهان هستند. بیشترین شرکت‌کنندگان خارجی به ترتیب از ترکیه، چین، فرانسه و جمهوری چک بوده‌‌اند و 1597 نفر از کل شرکت‌کنندگان، برای نخستین بار در جشنواره تجسمی فجر شرکت می‌کنند. 1250 نفر از شرکت‌کنندگان خانم و 1440 نفر آقا هستند و 107470 نفر نیز تاکنون از سایت جشنواره بازدید کرده‌اند. 

وی همچنین به ایجاد وقفه‌ای چند روزه در فعالیتش در سمت دبیرکلی جشنواره تجسمی فجر اشاره کرد که منجر به تمدید چند روزه مهلت ارسال آثار به جشنواره شده است و گفت: خوشبختانه با بازگشت بخشی از آن‌چه باید در حوزه تجسمی هزینه شود، این وقفه رفع شد و علاقه‌مندان نیز تا ساعت 24 روز هفتم دی‌ماه فرصت دارند در جشنواره ثبت‌نام و فایل آثارشان را ارسال کنند.

افزایش 30درصدی شرکت‌کنندگان خارجی
در ادامه این نشست خبری، زنده‌روح کرمانی دبیر هنری جشنواره به ارائه توضیحاتی درباره تغییرات جشنواره نسبت به سال گذشته پرداخت. وی یکی از این تغییرات را اضافه شدن چند گرایش به رشته‌های اصلی جشنواره عنوان کرد و از افزایش 30درصدی حضور شرکت‌کنندگان خارجی در این جشنواره خبر داد. 

وی همچنین با اشاره به تاثیرات تمدید مهلت ارسال آثار بر تقویم جشنواره، گفت: از 15 تا 17 دی‌ماه مرحله نخست داوری در پنج رشته ملی انجام می‌شود و از 21 تا 24 دی‌ماه نیز داوری نهایی در چهار رشته بین‌المللی صورت خواهد گرفت. مرحله دوم داوری در رشته‌‌های ملی نیز در فاصله 28 دی‌ماه تا دوم بهمن‌‌ماه انجام می‌شود و نمایشگاه آثار راه‌یافته به جشنواره نیز از 14 بهمن تا پنجم اسفند برگزار می‌شود. 

برپای ورک‌شاپ داوران خارجی جشنواره
زنده‌روح کرمانی افزود: در فاصله 29 بهمن تا 15 اسفندماه که داوران خارجی بخش بین‌الملل در ایران حضور دارند، ورک‌شاپ‌ها و نشست‌هایی برای آن‌ها برگزار می‌شود و همزمان با این نشست‌‌ها، در رشته‌های ملی جشنواره و در زیرشاخه‌ها و گرایش‌های آن‌ها نیز نشست‌هایی برگزار می‌شود. 

وی همچنین درباره پوستر جشنواره توضیح داد: ما هر سال طراحی پوستر اصلی جشنواره را به یکی از استادان صاحب‌نام گرافیک سفارش می‌دهیم، به نحوی که در دوره اول مصطفی گودرزی، دوره دوم قباد شیوا، دوره سوم ابراهیم حقیقی، دوره چهارم وزیریان، ‌دوره پنجم نجابتی و دوره ششم مصطفی اسداللهی طراح این پوستر بوده‌اند.  

در ادامه این نشست سیاهکارزاده دبیر اجرایی جشنواره از افزایش 60 درصدی بودجه این جشنواره و به تبع آن، افزایش تعداد و مبلغ جوایز جشنواره خبر داد و گفت: امسال با موسسه فرهنگی هنری صبا قرارداد بسته‌ایم و جشنواره در موسسه صبا، فرهنگسرای نیاوران و موزه هنرهای معاصر برگزار می‌شود. همچنین 24 استان برای نمایش آثار منتخب بخش بین‌الملل در فاصله زمانی 14 تا 19 بهمن‌‌ماه اعلام آمادگی کرده‌اند و همزمان بابرپایی این نمایشگاه‌ها در ایران، نمایشگاه‌هایی از آثار منتخب نیز در صربستان، روسیه، هند، تونس و ترکیه برپا خواهد شد.

میرهاشمی در ادامه این نشست در پاسخ به سوالی درباره نظر مرادخانی معاون هنری ارشاد درباره قوت گرفتن بینال‌های تخصصی و حذف جشنواره تجسمی فجر گفت: جایگاه جشنواره‌ها مشخص و منحصر به خود آن‌ها است. به اعتقاد من جشنواره فجر به دلیل پرداختن به شاخه‌های مختلفی از هنرهای تجسمی می‌تواند زبان خاص و جدید بین رشته‌ای ایجاد کند. در چند سال اخیر برگزاری جشنواره‌ها در کشورهای مختلف به صورت ادغام شده انجام می‌شد اما جشنواره فجر می‌تواند با ایجاد تعامل بین هنرمندان و تفکر و نگاه آن‌ها اهمیت بالایی در بین سایر جشنواره‌ها داشته باشد به شرط این که از ابزار خاص خود به‌درستی استفاده کند.

تعطیلی جشنواره تجسمی فجر به بینال‌ها آسیب می‌زند
وی افزود: یکی از ضعف‌هایی که در سال‌های گذشته به آن رسیدیم این بود که جشنواره به سمت موضوعی شدن پیش می‌رود. با توجه به اینکه در دانشگاه‌ها خلأ بررسی آثار و نمایش آن‌ها وجود دارد، جشنواره فجر می‌تواند با ایجاد بانک‌های اطلاعاتی، بین تمام رشته‌ها و هنرمندان تعامل ایجاد کند. برداشتی که من از صحبت‌های علی مرادخانی معاون هنری وزیر ارشاد داشتم این نبود که ایشان بخواهند جشنواره فجر تعطیل شود؛ بلکه صحبت ایشان بررسی جدی در زمینه برگزاری جشنواره و درست هزینه‌کردن برای آن است. 

دبیرکل جشنواره هنرهای تجسمی فجر در ادامه درباره اهمیت بالای رشته کاریکاتور در میان گرایش‌های دیگر گفت: مسلما به دلیل این که کاریکاتور سال‌هاست با فعالیت‌های بین‌المللی خود تعامل مناسبی را با هنرمندان کشورهای دیگر برقرار کرده‌، دارای جایگاه مناسب‌تر و بهتری از سایر رشته های دیگر است. باید به این مسئله توجه کنیم که گرایش‌های موجود در جشنواره فجر هنوز به جایگاه اصلی خود نرسیده‌اند. یکی از دلایل این که ما بلافاصله بعد از اختتامیه جشنواره پنجم، برنامه‌ریزی برای این جشنواره را آغاز کردیم، تقویت بانک اطلاعاتی بوده است. به هر حال بررسی کارشناسانه بهتر از تصمیم‌های آنی است که همیشه به ما آسیب زده است.

وی درباره نحوه انتخاب دبیران جشنواره نیز گفت: دبیران جشنواره از اساتید مطرح انتخاب شده‌اند و اگر ضعفی در این زمینه باشد به ما برمی‌گردد که نتوانسته‌ایم از ظرفیت این عزیزان درست استفاده کنیم. معتقدم برای برگزاری یک جشنواره مثل جشنواره فجر به بیش از یک سال زمان نیاز است. به همین دلیل برای حفظ تفاهمات بوجود آمده در سال‌های گذشته و زمان کمی که در اختیار داشتیم، شورای دبیران را حفظ کردیم. امیدوارم ضعف‌های حوزه تجسمی به‌زودی حل شود و شاهد شکوفایی و رشد این حوزه در میان هنرهای دیگر باشیم.


نظر شما