يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۸:۱۱
کد خبر: ۷۱۹۵۰
|
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۲ - ۱۶:۰۵
ششمین دوره جشنواره پژوهش و نوآوری شهری برگزار شد/
احمد مسجد جامعی گفت: بر اساس مدیریت علمی انسان برای شهر نیست بلکه شهر برای انسان است و در هر مساله‌ای اول جلب رضایت شهروندان و ارتقای کیفیت زیست آن‌ها در اولویت اول قرار دارد.
به گزارش شهر، مراسم ششمین دوره جشنواره پژوهش و نوآوری شهری صبح امروز با حضور محمد باقر قالیباف و جمعی از مدیران شهری در سالن همایش های برج میلاد برگزار شد.
 
در این مراسم رییس شورای شهر تهران گفت: مدیریت شهری، مدیریتی عمرانی نیست که تنها به بحث کالبد و فیزیک شهر بپردازد. مدیریت شهری براساس اسناد علمی، مدیریتی و انسان محور است.
 
احمد مسجد جامعی  افزود: بر اساس مدیریت علمی انسان برای شهر نیست بلکه شهر برای انسان است و در هر مساله‌ای اول جلب رضایت شهروندان و ارتقای کیفیت زیست دان‌ها در اولویت اول قرار دارد.
 
وی با بیان اینکه در حقیقت توسعه کالبدی به منظور توسعه انسانی و اجتماعی مورد توجه است خاطرنشان کرد: توسعه انسانی و توسعه کالبدی در واقع مکمل کننده توسعه انسانی است .
 
وی به برنامه پنج ساله دوم مدیریت شهری اشاره کرد و گفت: چند محور را در برنامه آینده مورد توجه قرار دادیم که اولین مساله برای ما بحث سلامت است که متناسب با آن کمیسیونی مستقل را در شورای شهر تشکیل دادیم. در این کمیسیون قرار است به بحث سلامت در همه ابعاد بپردازیم .
 
وی رویکرد دوم در برنامه پنج ساله را بحث عدالت و کاهش فاصله شمال و جنوب عنوان کرد و گفت: در حوزه عدالت طبعا رویکرد مکانی مورد توجه است و در این مبحث به فضاهای عمومی، عدالت جنسیتی، مشارکت متعادل همه اقوام و گروهای فرهنگی و هویت‌های اجتماعی توجه می کنیم.
 
وی رویکرد سوم در برنامه پنج ساله را رویکرد شراکت بخشی دانست و گفت: در مدیریت شهری شهروندان باید نقش تصمیم گیری داشته باشند و با هم افزایی متقابل به برنامه های مدیریت شهری کمک کنند زیرا شهر برای شهروندان است و شهروندان شرکت کنندگان اصلی در حوزه تصمیم سازی و نظارت هستند.
 
احمدمسجد جامعی تاکید کرد: شراکت بخشی شهروندان به اقتدار آنها در شهر منجر می‌شود که این بحث یکی از رویکردهای مهم در مدیریت شهری است .
  
رییس شورای شهر تهران به فعالیت سازمان های غیردولتی اشاره کرد و گفت : این بخش ها نیز میتوانند به شراکت بخشی و مشارکت در شهر بپردازند و در واقع ارتباط دوسویه ای میان مسوولان شهری و شهروندان ایجاد کنند که این ارتباط دوسویه به اقتدار دوسویه منجر می شود و این مساله نیز موجب رشد و ارتقای زندگی شهروندان می شود .
 
احمدمسجدجامعی به فرهنگ و هنر شهری اشاره و تاکید کرد : جنس فرهنگ و هنر شهری با دیگر حوزه های فرهنگی و هنری تفاوت دارد . در حوزه مدیریت فرهنگ و هنر شهری بحث سیما و منظر شهر اهمیت بسیاری دارد بنابراین این جشنواره با توجه به این موضوعات می تواند منشا شکل گیری فرهنگ و هنر شهری به صورت علمی باشد .
 
وی با اشاره به فرهنگسراهای متعددی که توسط شهرداری تهران تاسیس شده است گفت : اگر در رویکردهای جدید به بحث آلودگی هوا توجه شود با احداث پژوهش گاهی مختص آلودگی هوا می توانیم به بخش سلامت در شهر به صورت جدی بپردازیم.

تهران را به شهری دانش بنیان تبدیل می کنیم
رییس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران با اشاره به تلاش های شهرداری تهران در برگزاری ششمین جشنواره پژوهش و نوآوری شهری گفت: شهرداری تهران با رویکرد تحول گرایی و آینده نگری در راستای پیش بینی مشکلات آتی در تهران قدم بر می‌دارد و رویکرد پیشگیرانه به جای درمان را در پیش گرفته است . 
 
بابک نگاهداری در مراسم ششمین دوره جشنواره پژوهش و نوآوری شهری که صبح امروز در سالن همایش های برج میلاد برگزار شد افزود: ششمین دوره این جشنواره در واقع هم اندیشی میان اندیشمندان در سطح ملی و بین المللی است . 
 
وی با بیان اینکه امروز شهرها در بستری فرهنگی و اجتماعی نقش موثری را ایفا میکنند ،افزود:در دنیای معاصر رویکرد پژوهش محوری اهمیت زیادی یافته است مطمئنا در حوزه شهر و مدیریت شهری بحث پژوهش اهمیت و ارتباط تنگاتنگی با یکدیگردارند . 
 
وی با بیان اینکه شهرها به عنوان محیط های زیستی و با توجه به ویژگی های فرهنگی در هر دوره دچار تغییرات و تحولات شده اند اظهارداشت: در هر دوره پارادایم‌های فکری بر مبنای یک تفکر و گفتمان شکل گرفته است و همین موضوع باعث توسعه شهرها شده است. در دوره کنونی، شهر تهران به عنوان شهر اسلامی مدنظر مدیران شهری است. مدیریت شهری تلاش دارد با فراهم کردن بسترهای لازم زمینه های ارتقای حیات انسان ها را فراهم کند.
 
رییس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران با بیان اینکه توسعه در شهر حاصل نمی شود مگر اینکه روح حاکم بر فعالیت ها، دانش و پژوهش باشد گفت: در حال حاضر شهرها نیازمند تفکرات انسان گرا و شهروند محور هستند تا به ارتقای هویت شهروندی و تامین نیاز شهروندان با رویکرد دانش محور منجر شود . 
 
بابک نگاهداری افزود: تقویت رویکرد فرهنگی و اجتماعی مبتنی بر حکمرانی شهری ، قانونمندی و پاسخگویی تنها راهی است که منجر به توسعه و زیست پذیر شدن شهرها می شود . 
 
وی با اشاره به اینکه شهرداری تهران در چند سال گذشته نگاه ویژه و حمایت جدی در بحث پژوهش داشته است افزود: برگزاری جشنواره پژوهش و نوآوری شهری یکی از ایده های شهرداری تهران در راستای حمایت از پژوهش و پیشبرد فعالیت های اجرایی مبتنی بر پژوهش است . 
 
وی به تجارب موفق تهران در حوزه شهری اشاره کرد و گفت: جایزه تهران در واقع کسب تجارب جدید در حوزه مدیریت شهری است اعتقاد ما بر این است که مرکز مطالعات شهر تهران می تواند با اقدامات مختلف نقش موثری در شبکه جهانی شهرها داشته باشد. 
 
وی از جمله اهداف مرکز مطالعات را پیشروی به شهری دانش بنیان و شهر یادگیرنده دانست و افزود: رویکرد نوین پژوهش در شهرداری تهران مبتنی بر مساله محور بودن اقدامات است که رویکردی تحول گراست و  منجر به تلفیق تفکر و عمل می شود .
 

اجلاس تهران می تواند زمینه های توسعه پایدار شهری را فراهم کند
در این مراسم، قائم مقام دبیر کل سازمان بین الملل و رییس سازمان اسکان بشر ملل متحد در پیامی که به ششمین جشنواره برترین های پژوهش و مدیریت شهری ارسال کرد گفت: این جشنواره که توسط مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران بر گزار می شود می تواند در تحقق برنامه ها و اهداف خود موفق باشد و بهترین تجارب و عملکرد ها را در اختیار سایر شهرها قرار دهد .
 
خوآن کلوسه با بیان اینکه در حال حاضر بیش از نیمی از جمعیت جهان در شهرها زندگی می کنند گفت: شکی نیست که شهرها بر بهبود شرایط اقتصادی و اجتماعی نقش کلیدی دارند . شهرها مراکز تجاری و مراکز فرهنگی بوده اند و در حال حاضر از لحاظ تخریب محیط زیست ، فقر و نابرابری های فزاینده اجتماعی به هشدار رسیده اند . 
 
وی افزود: امروز چالش های اجتماعی ، محیطی در بالاترین سطح خود قرار گرفته اندو اثرات جانبی شامل شرایط نامناسب زندگی ، گسیختگی اجتماعی و افزایش آلودگی محیطی و چالش های بزرگ دیگر را پیش روی انسان ها قرار داده است .
 
وی ادامه داد:جشنواره تهران می تواند فرصتی مناسب برای جمع آوری نظرات و دیدگاه های پژوهش گران و فرهیختگان باشد تا با تحلیل و بررسی چالش های شهری بر آنها غلبه کرده و به "توسعه پایدار معیارهای سکونت در جهان شهر" دست پیدا کنیم .
 

در ادامه این مراسم محمود عسگری آزاد رییس سابق مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران با اشاره به نقش مهم مدیریت شهری درکشور گفت : : مرکز مطالعات یکی از مراکز بزرگ تحقیقاتی کشور است که درچهارسال گذشته لایحه نظام جامع مدیریت شهری را در313 ماده تنظیم کرده است . امیدواریم که شهرداری تهران و شورای شهرتهران با پیگیری این لایحه آن را در شهر تهران اجرایی کنند تا نقش مدیریت محلی از ملی جدا شود .
 
وی بابیان اینکه براساس مطالعات انجام شده مهمترین مساله عدم تعریف مدون و مشخص از ماموریت ها بازیگران توسعه در کشور است گفت : عاملان و بازیگران توسعه در ایران به پنج گروه دولت، بخش خصوصی ، نهادهای عمومی غیردولتی ، مدیریت های محلی و مردم تقسیم می شوند که این پنج رکن بازیگران اصلی توسعه در هر جامعه هستند .
 
وی ادامه داد: تا زمانی که نقش این پنج بازیگر اصلی مشخص نباشد وهرکدام در حدود وظایف خود ورود پیدا نکنند کشور به رشد و توسعه دست نخواهد یافت .
 
معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهور  گفت : همه موضوعات اداره کشور در سه بخش سیاستگذاری ، برنامه ریزی و اجرا تقسیم بندی می شود اگر در این سه جز نقش و ماموریت این پنج بازیگر را مشخص نکنیم و هرکدام از این بخش ها در کار بقیه بخش ها دخالت کند رشد و توسعه صورت نمی گیرد .
 
محمود عسگری آزاد با بیان اینکه امروز مهمترین مساله در مباحث مدیریتی فعالیت مردم در همه مفاهیم است اظهارکرد: حاکمیت در دو بخش ملی و محلی می تواند از مردم کمک بگیرد.  بخش محلی که برعهده مدیریت شهری است هنوز جایگاه مناسب خود را پیدا نکرده است
وی ادامه داد: براساس این طبقه بندی کلی نقش مدیریت شهری هنوز قانون مند نشده است و به همین دلیل به عدم توسعه یافتگی شهرها و روستاها منجر شده است .
 
وی تاکید کرد : دولت به عنوان یک کارفرمای بزرگ در بسیاری از کارهایش جامانده و پاسخگوی بسیاری از مشکلات نیست . بنابراین می توان با سپردن برخی از وظایف حکومت های محلی باری را از روی دوش دولت برداشت و از آن سو مردم می توانند در تشکلات محلی  مسائل خود را پیگیری کنند .

برچسب ها: مسجد جامعی ، پژوهش ، شهر
نظر شما