دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۳:۴۶
کد خبر: ۷۲۰۳۲
|
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۹
رییس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران گفت: یکی از خواسته‌های شورای شهر تهران از رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ارائه لایحه کاهش سن معاینه فنی خودروها به صورت دو فوریتی به مجلس است تا شاهد تصمیم قاطع نمایندگان مجلس در این زمینه باشیم.
به گزارش خبرنگار شهر، سالاری طی نشست خبری که صبح امروز در مرکز معاینه فنی بیهقی برگزار شد، با تاکید بر توجه دولت و شهرداری به توسعه حمل و نقل عمومی به ویژه مترو ، گفت: آلودگی هوای شهر تهران با گسترش اتوبان‌ها و بزرگراه‌ ها حل نمی‌شود چرا که هرچقدر شریان‌های ارتباطی را توسعه دهیم سفرهای بیشتری جذب پایتخت می‌شود.

وی یادآورشد: در سال سالانه 4 هزار شهروند بر اثر آلودگی هوا می‎میرنند اما چون به صورت غیر ملموس اتفاق می‌افتد متوجه آن نیستیم.

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران افزود: یکی از نگرانی‌ها و دغدغه‌های اصلی شورای شهر موضوع آلودگی هوا، تصمیم سازی و تصویب قوانین مرتبط با حل این معضل است و در این دوره به دنبال آن هستیم که حمل و نقل عمومی را در پایتخت گسترش دهیم.

سالاری اضافه کرد: امیدواریم در دولت تدبیر و امید شاهد تخصیص اعتبارات لازم به مترو و حمل و نقل عمومی که دولت‌های گذشته توجهی به آن نمی‌کردند باشیم.

وی فرهنگ‎سازی در خصوص اهمیت معاینه فنی را ضروری دانست و افزود: مصوبه غلط مجلس گذشته در رابطه با افزایش زمان انجام معاینه فنی برای خودروها این مشکل را تشدید کرد اما خوشبختانه با توجه به رویکرد سازمان حفاظت محیط زیست در دولت جدید و تلاش‌های دکتر ابتکار می‌توان گفت که این مشکل به زودی حل خواهد شد.

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران تاکید کرد: ‌با توجه به اینکه در آستانه روز هوای پاک قرار داریم یکی از خواسته‌های شورای شهر تهران از رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ارائه لایحه کاهش سن معاینه فنی خودروها به صورت دو فوریتی به مجلس است تا شاهد تصمیم قاطع نمایندگان مجلس در این زمینه باشیم.

علاوه بر آن لایحه‌ای از سوی معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری در شورای شهر در حال بررسی است تا در سطح کلانشهر تهران شاهد تعامل گسترده دولت و شورا در این زمینه باشیم.

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران اظهار کرد: باید سامانه واحد مراکز معاینه فنی در سراسر کشور ایجاد شود چرا که دغدغه کارشناسان این حوزه در حال حاضر این است که در شهر تهران شاهد خودروهایی از سراسر کشور هستیم که در شهرهای غیر از تهران معاینه‌های فنی غیرمکانیزه گرفته اند و بسترهای الکترونیکی لازم آنها فراهم نشده است.

وی تاکید کرد: بحث استانداردسازی تولیدات داخلی توسط خودروسازان یکی دیگر از موارد مهمی است که باید برای حل آلودگی هوای شهر تهران به آن توجه شود چرا که در ایران هنوز خودروها به استاندارد یورو 4 نرسیده‎اند و با همان استانداردهای قدیمی خودرو تولید می‌کنیم. همچنین امیدواریم در آینده شاهد حذف تحریم‌ها در پی مذاکرات هسته‌ای باشیم تا بتوانیم استاندارد سوخت و خودرو را نیز ارتقا دهیم.

پلیس راهور به شهرداری واگذار شود

سالاری با بیان اینکه نحوه تعامل پلیس راهور و شهرداری تهران در سالهای گذشته باید به عنوان الگوی مناسبی برای سایر شهرها مورد توجه قرار گیرد افزود: ‌امیدواریم تصدی گری‌های دولتی در حوزه مدیریت شهری واگذار شده و شاهد الحاق پلیس راهور به حوزه حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران باشیم.

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران گفت: در حال حاضر شورای شهرداری‌ها را داریم و شوراهای شهر به آن معنایی که باید باشند نیستند و امیدواریم که با لایحه‌ای که از سوی شورای استانها در خصوص واگذاری تصدی گری های دولتی به دولت قبلی ارائه شد در دستور کار دولت جدید نیز قرار بگیرد.

مراکز معاینه فنی باید افزایش یابند

سالاری با اشاره به فعالیت هشت مرکز معاینه فنی در سطح شهر تهران اظهار کرد: تعداد مراکز معاینه فنی با پراکندگی مناسب باید در دستور کار قرار گیرد تا شهروندان بتوانند به این مراکز مراجعه کنند.

وی جلوگیری از تردد خودروهای تک سرنشین را یکی از مهمترین اقدامات برای حل معضل ترافیک و آلودگی هوای شهر تهران دانست و افزود: هرچقدر هم که بزرگراه‌های تهران را توسعه دهیم تا زمانی که شاهد ورود خودروهای تک سرنشین به خیابان‌ها باشیم به نتیجه نخواهیم رسید.

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران با تاکید بر اهمیت کنترل موتورسیکلت‌های دودزا برای کاهش آلودگی هوا اظهار کرد:‌ به موجب لایحه‌ای که به شورای شهر تهران ارائه شده امیدواریم هرچه زودتر شاهد برقی شدن موتورسیکلت‌های بنزینی پایتخت باشیم و با توجه به این موضوع که افراد با تمکن مالی پایین از موتورسیکلت استفاده می‌کنند پیش بینی‌های لازم برای تخصیص یارانه به این افراد در نظر گرفته شود.

وی تصریح کرد:‌ طبق قانون باید در قبال تولید هر خودروی جدید یک خودرو فرسوده باید از رده خارج شود اما تاکنون این قانون اجرایی نشده است.

سالاری با بیان اینکه در بودجه 93 و برنامه متمم شورای شهر تهران بودجه مترو افزایش قابل توجهی داشته است افزود: مساله از رده خارج کردن خودروهای فرسوده و استانداردسازی خودروهای تولیدی برای کاهش آلودگی هوای تهران در اختیار دولت بوده و شورای شهر نمی‌تواند در این زمینه اقدام کند اما با توجه به تعامل خوب شورای شهر تهران و دولت در حضور وزرا در صحن شورا امیدواریم که شاهد انتقال دغدغه‌های شهروندان به مسئولان دولتی باشیم.
نظر شما