دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۸:۲۷
کد خبر: ۷۲۰۵۰
|
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۲ - ۱۶:۳۰
هنرمندان تئاتر کشور و اعضای کمیته هنری شورای شهر تهران برای نخستین بار از پروژه‌های پردیس تئاتر حرفه‌ای تهران و مرکز نمایش‌های آئینی سنتی صبا که از سوی شهرداری تهران در حال تکمیل است بازدید کردند.
 به گزارش خبرنگار شهر، این بازدید صبح امروز 27 آذرماه با حضور داوود رشیدی، سیاوش تهمورث، پری صابری، اسماعیل خلج، مریم کاظمی، مریم معترف، داوود فتحعلی‌بیگی ، وحید لک، اتابک نادری، سعید اسدی، محمدحسین ناصربخش، رضا صابری، شکرخدا گودرزی، حسن باستانی، محمدرضا الوند، جلال تجنگی، پیمان شریعتی، احترام برومند، مهدی حاجیان، پریسا مقتدی و همچنین احمد دنیامالی عضو شورای اسلامی شهر تهران و خلیل راحتی مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران صورت گرفت.

بزرگ‌ترین سالن تئاتر ایران در پردیس تئاتر حرفه‌ای تهران
در بازدید هنرمندان از پردیس تئاتر حرفه‌ای تهران واقع در منطقه خاوران، راشدی رئیس هیئت‌مدیره شاخه تجربی معماری کلانشهر که طراحی و اجرای این پروژه را عهده‌دار است، به ارائه توضیحاتی درباره طراحی فضاهای ووید، سالن اصلی،‌ برج صحنه و صحنه جلویی این مجموعه و همچنین مهندسی آکوستیک آن پرداخت. به گفته وی مهندسی آکوستیک سالن اصلی پردیس تئاتر حرفه‌ای تهران، توسط یکی از شرکت‌های معتبر سوئیسی طراحی شده است تا کیفیت اجرای نمایش با صدای مستقیم و شفاف را به اهالی تئاتر ارائه کند. 

سالن اصلی پردیس تئاتر حرفه‌ای تهران با ظرفیت بیش از 1000 نفر، از لحاظ مساحت نیز بزرگ‌ترین سالن تئاتر ایران محسوب می‌شود و امکانات آن به لحاظ تکنولوژی، با امکانات روز سالن‌های تئاتر دنیا هم‌تراز است. سالن اصلی این مجموعه با دارا بودن سه لیست، امکان تغییر زاویه و ایجاد شیب در صحنه را فراهم کرده تا تماشاگران بتوانند بیشترین ارتباط را با نمایش برقرار کنند. همچنین نورپردازی متحرک این سالن، امکان ایجاد افکت و هرگونه نورپردازی را برای نمایش‌های این سالن فراهم می‌کند.

از دیگر ویژگی‌های فنی حائزاهمیت در این مجموعه می‌توان به نصب دیوار ضدحریق در آن اشاره کرد؛‌ به‌نحوی که در صورت ایجاد هرگونه آتش سوزی، امکان جدایی کامل صحنه از بخش تماشگران وجود دارد.

در پردیس تئاتر حرفه‌ای تهران همچنین چهار سالن با ظرفیت 150 نفر برای تئاتر تجربی فراهم شده تا هنرجویان جوان امکان آموزش و استفاده از فضای نمایش را داشته باشند. همچنین فضایی به مساحت 3600 مترمربع به اجرای نمایش‌های آیینی اختصاص داده شده است.

اتاق‌های گریم، کارگاه خیاطی، کارگاه ساخت دکور، فضای آموزشی کتابخانه و سالن بازی کودکان نیز از دیگر امکانات پردیس تئاتر حرفه‌ای تهران است .به گفته سازندگان، سالن اصلی این مجموعه به یاد کهن‌ترن سالن تئاتر کشور در لاله‌زار «پاس» نام‌گذاری شده و سالن عروسکی این مجموعه نیز به یاد سنبل عروسک ایرانی، «مبارک» نام گرفته است. چهارسالن دیگر این مجموعه نیز به نام مفاخر هنر و ادبیات ایران «رودکی»، «خیام»، «فردوسی» و «حافظ» نام گرفته‌اند.

احیای نمایش آئینی در مرکز نمایش‌های آئینی-سنتی صبا
مرحله بعدی بازدید هنرمندان از مجموعه‌های تازه تاسیس تئاتر تهران که توسط شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران در حال ساخت و تجهیز هستند، ‌بازدید از مرکز نمایش‌های آئینی سنتی صبا بود.

این مجموعه که در منطقه 7 شهرداری تهران در خیابان شریعتی، بالاتر از خیابان ملک واقع است، شامل سالن نمایش با ظرفیت 586 نفر، یک بلک باکس با صفحات کاملا متحرک که توان حمل چهار تن بار دینامیک و 9 تن بار استتیک را دارا هستند، سالن‌های گریم و تمرین، سالن تمرین بازیگران، سالن اجتماعات و جانبی، فضای انتظار، 64 واحد تجاری و 165 پارکینگ به مساحت هفت هزار و 24 مترمربع تشکیل شده است.

یکی از بخش‌های جالب توجه این مرکز، مجاورت آن با یک باغ و یک آب‌نمای عظیم است. همچنین محیط داخلی تالار نیز کامل در زیر زمین قرار دارد، با این حال از تهویه مناسبی برخوردار است و طراحی رمپ‌ها به‌گونه‌ای است که هوا به‌خوبی در بخش‌های مختلف آن جریان می‌یابد. همچنین جدارهای شیشه‌ای بخش‌های مختلف این مجموعه را از هم جدا می‌کنند تا تماشاگران بتوانند بازیگران را در حین تمرین، گریم یا ورود به صحنه ببیند.

هنرمندان حاضر در این بازدید از عملکرد شهرداری تهران در حوزه فرهنگ و هنر تقدیر کردند.





نظر شما