دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۳:۰۲
کد خبر: ۷۲۲۹۰
|
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۴
مراسم بزرگداشت حبیب‌الله آیت‌اللهی، هنرمند نقاش، مولف و مترجم حوزه هنر و زیبایی‌شناسی، عضو پیوسته فرهنگستان هنر و موسس دانشکده هنر دانشگاه شاهد، یکشنبه هشتم دی‌ماه در فرهنگستان هنر برگزار می‌شود.
به گزارش شهر، علیرضا اسماعیلی معاون پژوهشی و مدیر انتشارات فرهنگستان هنر گفت: مراسم بزرگداشت حبیب‌الله آیت‌اللهی، هنرمند نقاش، مولف و مترجم حوزه زیبایی شناسی و عضو پیوسته فرهنگستان هنر یکشنبه 8 دی در سالن ایران زمین فرهنگستان هنر برگزار می‌شود. 

وی افزود: در این مراسم محمد علی معلم دامغانی، رییس فرهنگستان هنر، حبیب الله صادقی، هنرمند نقاش و مدرس دانشگاه شاهد، محمد حسین حلیمی، هنرمند و پژوهشگر، جلال شباهنگی و محمدابراهیم جعفری، از هنرمندان نقاش پیشکسوت، درباره شخصیت هنری و جایگاه علمی دکتر آیت‌اللهی سخنرانی خواهند کرد. 

اسماعیلی افزود: پس از سخنرانی‌ها، نمایشگاه آثار نقاشی، کتاب‌های تالیفی یا ترجمه‌های منتشر شده و پایان‌نامه‌های دکتری که با راهنمایی استاد آیت‌اللهی کار شده‌اند، رونمایی خواهد شد. 

معاون پژوهشی فرهنگستان هنر در پایان گفت: همچنین ویژه‌نامه‌ بزرگداشت این مدرس و مترجم برتر حوزه هنر، شامل چند مقاله از تالیفات ایشان، مقاله‌هایی از هنرمندان و مدرسان برجسته هنر درباره دکتر آیت‌اللهی و تصاویری از آثار او، نیز در همین برنامه توزیع می‌شود.
 
حبیب‌الله آیت اللهی متولد 16 اسفند 1313 در شیراز است. او در سال 1338 با رتبه دانشجوی ممتاز از دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران فارغ التحصیل شد. 

وی در سال 1349 در رشته تاریخ هنر تحلیلی و تطبیقی، مدرک دکترای خود را با پایان‌نامه «مقایسه عناصر هنر ایرانی پیش از اسلام و پس از اسلام» از دانشگاه سوربن پاریس دریافت کرد. 

او همچنین در سال 1354 با گرفتن فرصت مطالعاتی در کشور فرانسه دوره کارشناسی ارشد زیبایی‌شناسی و دانش هنر و دوره دکترای هنرهای تجسمی علمی و عملی را با موفقیت گذراند و در همان مدت در رشته شهرسازی نیز آموزش دید و موفق به گرفتن درجه‌ای معادل دکترای در آن رشته شد. 

‌آیت‌اللهی همچنین مؤسس دانشکده هنر دانشگاه شاهد و تدوین‌کننده برنامه‌های آن دانشگاه بود. 

«نگره‌های هنر: فلسفه‌ها، زیبایی شناسی و تاریخ هنر از زمان افلاطون تا روزگاران ما»، «تاریخ انتقادی هنر معاصر غرب» هر دو از ژان لوک شالومو و «درس‌های کاندینسکی در باهاوس» از واسیلی کاندینسکی نام چند عنوان از ترجمه‌های منتشر شده و همچنین «شیوه‌های مختلف نقد هنری»، «نگره هنر انقلاب اسلامی»، «مبانی نظری هنرهای تجسمی»، «ناباوری‌های باور شده» و «مبانی رنگ و کاربرد آن» نیز نام تعدادی از تالیفات منتشر شده این پژوهشگر است.

مراسم بزرگداشت حبيب الله آيت‌اللهی از ساعت 14 و 30 دقیقه، یکشنبه 8 دی در فرهنگستان هنر برگزار می‌شود. 

فرهنگستان هنر، در خیابان ولیعصر (عج) تقاطع فلسطين و طالقانی، پلاک 1552 واقع است.

منبع: ایبنا
نظر شما