دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۱:۰۴
کد خبر: ۷۲۴۷۹
|
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۸
رییس کمیته ایمنی و مدیریت بحران شورای اسلامی شهر تهران گفت: اگر زمان معافیت خودروها از انجام معاینه فنی کمتر از دو سال هم باشد، باز اقدامی علمی است چرا که خودروهای تولیدی از بدو تولید نیاز به معاینه فنی دارند.
به گزارش شهر، معصومه آباد در حاشیه بازدید از مرکز معاینه فنی بیهقی گفت: اگر شهر را یک موجود زنده تصور کنیم باید به عناصری که حیات آن را تامین می کند نگاه ویژه ای داشته باشیم.

وی با اشاره به وضعیت خودرو و سوخت به عنوان دو عامل تاثیرگذار در تشدید آلودگی هوا افزود: سوخت و خودرو دو عامل اثرگذار در تشدید آلودگی هوای تهران هستند اما این خودروها و سوختی که مصرف می شود در داخل همین کشور تولید می گردد و خود ما باید نسبت به اصلاح و ارتقای آن و نیز نظارت و کنترل آن اقدام نماییم. از این رو می توان گفت معاینه فنی شریان حیاتی کنترل وسایل نقلیه است که می تواند در تامین ایمنی شهروندان و کاهش آلودگی هوا موثرباشد. 

آباد در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع 5 ساله شدن معافیت معاینه فنی خودروهای نو اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: یکی از قوانینی که در مجلس هشتم وضع شد و می توان آن را مصداق بارز وضع یک قانون غیرکارشناسی دانست ، قانون افزایش معافیت معاینه فنی به 5 سال بود که بعد از گذشت 3 سال هنوز هیچ توجیهی برای آن یافت نشده است.

وی ادامه داد: برای خودروهایی که خودروساز 18ماه عملکرد مناسب آن را ضمانت می کنند، نمایندگان مجلس شورای اسلامی 5 سال  ضمانت می دهند و چنین خودروهایی را از معاینه فنی معاف می کنند. معاینه فنی ای که جواز سلامتی سرنشینان یک خودرو است.

عضو کمیسیون سلامت ،محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران تصریح کرد: معتقدیم اگر زمان معافیت خودروها کمتر از دو سال هم باشد، باز اقدامی علمی است چرا که خودروهای تولیدی از بدو تولید نیاز به معاینه فنی دارند به گونه ای که خودروهای تحویلی از شورای شهر به ما در دوره ای که هنوز زمان ضمانت نامه آن به اتمام نرسیده نیز دچار مشکل می شوند. از این رو در اولین اقدام اعضای شورای شهر باید نسبت به مراجعه خودروهایشان به معاینه فنی اقدام کنند. 

آباد افزود: معاینه فنی در شهر تهران با استانداردهای اروپا تطابق دارد. در عین اینکه از تعرفه بسیار ارزان تری برخوردار است اما در اروپا معاینه فنی با سخت ترین قوانین به عنوان اهرم نظارتی بر کنترل عملکرد و ایمنی خودروها به کار گرفته می شوند اما در اینجا وقعی به آن نهاده نمی شود. 

رییس کمیته ایمنی و مدیریت بحران همچنین یاد آور شد: معاینه فنی خودروهای حمل و نقل عمومی نشان می دهد که هر چه سریعتر باید نسبت به نوسازی این ناوگان اقدام شود.

وی همچنین افزود: ایجاد نظام مدیریتی یکپارچه عامل مهم دیگری است که در کاهش آلودگی هوا می تواند نقش داشته باشد،اگر مدیریت یکپارچه حاکم بود امروز ما به دنبال مقصر آلودگی هوا نمی گشتیم. 

آباد در پایان با اشاره به دائمی شدن طرح زوج و فرد بیان کرد : شاید در اقدامی کوتاه مدت چنین طرح هایی تاثیر داشته باشند اما اگر بخواهیم به این قبیل طرح ها به عنوان اقدامات بلندمدت و همیشگی نگاه کنیم باید گفت این طرح ها با حفظ حقوق شهروندی در تضاد است. ما زمانی می توانیم نسبت به وضع این تصمیمات اقدام کنیم که شبکه حمل و نقل عمومی به ویژه خطوط ریلی درون شهری ما ما در حد ایده آل قرار داشته باشد.
 
نظر شما