شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۲:۱۹
کد خبر: ۷۲۵۵۷
|
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۱
درنشست بررسی رابطه دین و ادبیات عنوان شد
همزمان با رحلت حضرت رسول اکرم(ص) و شهادت امام حسن (ع) ،نشست بررسی رابطه دین و ادبیات با عنوان" در سائل حسین(ع) "، 8 دی ماه در خانه فرهنگ دکتر عظیمی برگزار شد.
به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی مدیریت فرهنگی هنری منطقه یک، سعید طباطبایی، نویسنده ادبی و پژوهشگر مذهبی با بیان اینکه کلام و نوشتار مقدس آسمانی اصلی ترین منابع برای پیوند دین و ادبیات هستند گفت: چیزی که درباره پیدایش دین و ادبیات قابل تحلیل است همان جمله معروف"در ابتدا کلمه بود و کلمه نزد خدا بود و کلمه خدا بود" در ابتدای انجیل یوحنا است.
وی یکی از پیوندهای این دو مهم را واقعه عاشورا عنوان کرد وگفت:  این حماسه، واقعه ملی و ادبی شده و می تواند بهترین ترین منبع برای پیوند دین و ادبیات نزد نویسندگان باشد.
طباطبایی افزود: برای خلق یک آثار ماندگار در این حوزه، ادبیات باید با هر منبعی که الهام می گیرد به چالش بپردازد لذا برای خلق یک آثار خوب می بایست با رعایت چارچوب ها به چالش عمیق بپردازد.
در ادامه کاوه فولادی نسب، نویسنده و مترجم ادبی با بیان" آنچه به پدیده هنری دوام و قوام می بخشد ساختار است " افزود: ایده ساختار شکنی خیلی در جامعه ایرانی غلط باب شده است و با آثار فروپاشی شده مواجه ایم که اصطلاح مدرن را به خود می گیرند اما از هیچ نظم و منطق درونی تبعیت نمی کنند.
وی افزود: ادبیات دینی بایستی از یک ساختار قدرتمند برخوردار باشد واین به آن معنی نیست که محتوا نداشته باشد، یک کار ادبی باید با مخاطب ارتباط برقرار کند. هالیوود به ساخت کارهایی که پرداخته که بعضا برای مخاطب پایانش از پیش معلوم است اما آنقدر در ساختار قدرتمند و منسجم است که موفق عمل می کند و هنوز بینده دارد.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: برای خلق آثار ادبی برای نویسنده منابع الهام متفاوتی وجود دارد، بعضی از زندگی خود الهام می گیرند مثل "همینگوی" ،برخی از تخیل های علمی و خیالی، برخی از پدیده فرهنگی و جامعه مدرن، مثل کافکا" که بوروکراسی را وارد ادبیات کرد و برای برخی ها منبع الهام دین است."
وی ادامه داد: در کشور ما خلق آثار دینی بی تاریخ و بی پیشینه نیست،  برخی نویسنده ها سراغ این موضوع می روند بخاطر حمایتی است که صرفا از محتوای این اثار می شود. اینها نوشتار قدرتمندی نیستند چرا که کپی تاریخ دین هستند و فقط روایت فقه شیعه است. در ساختار اصلا موفق نیستند، آثار تقلید روایت هستند، فقط ابزار مدرن را بکار می گیرند و باز تولید می کنند، خلاقیت و بداعت وجود ندارد.
وی افزود: نویسنده باید با عناصر داستانی فاصله بگیرد، خونسرد برخورد کند، پیش داوری نکند، آنقدر در نتیجه تمامی این نتایج برای مخاطب حاصل می شود.
وی مهمترین کار خلق شده این حوزه را متن فیلمنامه" روز واقعه" نوشته بهرام بیضایی برشمرد و گفت: بیضایی کسی است که به ادبیات مسلط است، موضوع را می شناسد، از یک واقعیت دینی استفاده می کند، موضوعی که همه باور دارندرا دستمایه خود قرار می دهد و نگاهی جدید به واقعه عاشورا می کند، ذهن را در گیر می کند و عاشقانه ترین سکانس در ادبیات داستانی و دینی را خلق می کند.
وی در پایان افزود: دین به ساختار بعد و عمق می دهد،سطح تاثیرگذاری و تعلیق آنرا افزایش می دهد.
حمید بابایی منتقد ادبی نیز گفت: در ادبیات کلاسیک، تاریخ یک سو و ادبیات در سوی دیگر قرار دارد،هر چه به سمت ادبیات مدرن می شویم رابطه تاریخ و ادبیات به هم نزدیک می شود.
وی با انتقاد از اینکه ما ادبیات دینی نداریم، بلکه ادبیات تاریخی داریم گفت: با این حال ادبیات دینی که مستقل خلق شده اند جزء آثار مناسب دینی برشمرده می شود.
این نشست با سئوال و پاسخ حاضرین در خانه فرهنگ دکتر عظیمی به پایان رسید.

نظر شما