دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۲:۲۱
کد خبر: ۷۲۷۸۶
|
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۳
رئيس ستاد محيط زيست و توسعه پايدار شهرداري تهران اعلام کرد شهرداري تهران آمادگي دارد با حمايت دولت مشكل آلودگي هواي تهران را برطرف سازد.
به گزارش شهر یه نقل از روابط عمومي ستاد محيط‌زيست و توسعه پايدار شهردار‌ي تهران دكتر علي محمد شاعري رئيس ستاد محيط‌زيست و توسعه پايدار با اشاره به اينكه هم اكنون آلودگي هوا تبديل به معضل عمومي و اولويت اول مطالبات شهروندان پايتخت شده است افزود: در حال حاضر بيش از 10 وزارتخانه و سازمان دولتي متولي و مجري طرح كاهش آلودگي هواي شهر تهران هستند كه هر يك از سازمانهاي مسئول در اجراي وظايف خود، مشكلاتي نظير كمبود اعتبار و منابع لازم، فقدان توان مهندسي، وجود‌ ‌تحريم‌ها، عدم هماهنگي و نبود ساز و كار اجرايي لازم و مديريت يكپارچه را عنوان مي‌کنند.

شاعري در ادامه مطلب گفت: به عنوان مثال خودروسازان مي‌گويند تا زماني كه سوخت يورو 4 توزيع نشود توليد خودروي يورو 4 فايده اي نخواهد داشت، آنها همچنين مدعي هستند ابتدا برويد سراغ خودروهاي فرسوده،‌ وزارت نفت هم مدعي است اگر، سوخت يورو 4 توليد كنند بايد قبلاً خودروي يورو4 توليد شده باشد تا توليد سوخت يورو 4 صرفه اقتصادي داشته باشد، نيروي انتظامي اظهار مي‌دارد مشكل آلودگي هوا بايد از منشاء و منبع آلودگي كه خودرو، سوخت و صنعت است حل شود كه درست هم مي‌گويند.

وي در ادامه گفت: به همين دليل پس از گذشت حدود دوسال از تصويب طرح جامع، عليرغم نظارت خوبي هم كه از سوي سازمان حفاظت محيط زيست بر برنامه جامع صورت گرفته، آلودگي هوا همچنان ادامه دارد و سلامتي و بهداشت جامعه را تهديد مي نمايد.

رئيس ستاد محيط زيست و توسعه پايدار در ادامه با اظهار اينكه شهرداري تهران يك نهاد اجرايي قوي و عملياتي و داراي ساز و كار لازم با نيروي انساني متخصص و تجهيزات كافي است گفت: در صورت حمايت دولت در تخصيص منابع و اعتبارات لازم و واگذاري اين مسئوليت، اين نهاد آمادگي اجراي كامل برنامه جامع كاهش آلودگي هوا را اعلام مي‌کنند. 

شاعري در ادامه اظهار كرد: كاهش آلودگي هواي تهران نيازمند مديريتي جهادي است، ‌مديريتي كه تاكنون توانسته پل طبقاتي صدر، بزرگراه امام علي (ع)، درياچه شهداي خليج فارس، مديريت پسماند و دهها پروژه عظيم زيست‌محيطي،‌ عمراني ديگر در شهر تهران را اجرا نمايد قطعاً مي‌تواند با پشتوانه لازم و ساز و كار اجرايي كه در اختيار دارد مشكل آلودگي هوا را با حمايت همه جانبه دولت برطرف کند.

وي در ادامه با اشاره به اينكه شهرداري تهران توان لازم جهت يكپارچه‌سازي و هماهنگ كردن كليه دستگاه‌هاي ذيربط در آلودگي هوا را دارد افزود: تجربه نشان داده است،كشورهايي كه مديريت اجرايي محيط زيست‌شهري را به شهرداري‌ها سپرده‌اند در اجراي سياست‌ها و برنامه‌هاي زيست‌محيطي از جمله آلودگي هوا موفق بوده‌اند.

وي در ادامه با اشاره به اينكه‌ در حال حاضر اجراي طرح مديريت پسماند، توسعه فضاي سبز، گسترش حمل و نقل عمومي، امور خدمات شهري و غيره كه از طرحهاي بزرگ زيست‌محيطي به شمار مي‌روند با نظارت سازمان حفاظت محيط‌زيست، توسط شهرداري تهران با هماهنگي و همكاري وزارتخانه‌هاي كشور، بهداشت، جهاد كشاورزي، نيرو و ... به اجرا در‌آمده‌ و با موفقيت روبرو بوده‌اند افزود: مقابله با آلودگي هوا سخت تر از ساماندهي و مديريت پسماند و ساير طرحها و پروژ‌ه‌هاي عظيم عمراني، زيست‌محيطي شهر تهران نمي‌باشد، همچنان كه شهرداري تهران توانسته است با نظارت محيط‌زيست روزانه بيش 7هزار تن زباله را از درب منازل جمع‌آوري، حمل و بصورت بهداشتي دفع نمايد قطعاً مشكل آلودگي هوا را هم مي‌تواند با نظارت سازمان حفاظت محيط‌زيست حل کرده و اين اقدام مي‌تواند تبديل به يك الگوي بسيار مناسب براي ديگر كلانشهرهاي كشور شود.



نظر شما