يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۰:۲۷
کد خبر: ۷۲۸۷۳
|
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۲ - ۱۵:۳۰
وام 50 ميليوني خريد/ وام 20 ميليوني وديعه
زمزمه هاي وام 50 ميليون توماني خريد مسكن هنوز به تصويب شوراي عالي پول و اعتبار نرسيده كه حالا رئيس اتحاديه مشاوران املاك از تصميم دولت براي اعطاي وام سالانه وديعه مسكن به مستاجران خبر مي دهد. پيشنهاد وي رقمي بالغ بر 15 تا 20 ميليون تومان است.
به گزارش شهر، دولت در راستاي رونق بازار مسكن به بانك مركزي پيشنهاد افزايش وام خريد مسكن به 100 ميليون تومان را داد كه بانك مركزي تنها با نيمي از اين مقدار موافقت كرده و آن را براي تصويب به شوراي پول و اعتبار فرستاده است. هم اكنون وام خريد مسكن 20 ميليون تومان است.

از سوي ديگر وزارت راه و شهرسازي در نظر دارد تا طرح جامع مسكن كه در سال 85 به تصويب رسيد را بازنگري و به روز رساني كند. دولت در آن سال تصويب كرد كه سالانه 40 هزار فقره وام دو میلیون تومانی ودیعه‌ مسکن از طرف سیستم بانکی به اجاره‌نشین‌ها پرداخت شود. حالا رییس اتحادیه مشاوران املاک تهران معتقد است در صورت به روز رساني اين طرح، حداقل مبلغ وام ودیعه‌ اجاره مي بايست بین 15 تا 20 میلیون تومان تعیین شود.

اينكه اين وام ها چه تاثيري بر بازار مسكن خواهند داشت، كارشناسان نظرات مختلفي دارند: برخي معتقدند كه رقم نهایی در نظر گرفته شده از سوی بانک مرکزی برای افزایش سقف تسهیلات خرید و ساخت مسکن برآیندی از نياز بازار و خواسته مسوولان مسکن و همچنین امکانات و محدودیت‌های سیستم بانکی و مسائل اقتصاد کلان کشور است. آنها معتقدند به طور قطع بانک مرکزی ملاحظات تورمی را هم در تعیین رقم پیشنهاد شده از سوي بانك مسكن به‌عنوان سقف وام خرید و ساخت مسکن در نظر گرفته است.

در مقابل گروه ديگر معتقدند كه اگرچه در كوتاه مدت بازار مسكن با رونق همراه شود اما در دراز مدت با افزايش قيمت مسكن بازار در ركود عميقتري فرو خواهد رفت. به عقيده اين گروه  هرگونه تحریک بازار از ناحیه تقاضا منجر به تشدید فاصله عرضه و تقاضا و افزایش قیمت زمین و مسکن خواهد شد و افزایش تورم در کل اقتصاد را در پی خواهد داشت.

به تازگي مركز آمار با اعلام كاهش 27 درصدي معاملات در تابستان سال جاري اين موضوع را عامل كاهش 4 تا 10 درصدي  قیمت زمین و مسکن در تابستان امسال دانسته است. بر اساس اين اعلام حداکثر میزان کاهش قیمت در بازار ملک طی تابستان سال جاري 9.6 درصد، زمین 10 درصد و  اجاره‌بها نیز 8 درصد کاهش پیدا کرده است.
 
منبع: فرارو
نظر شما