شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۰:۱۶
کد خبر: ۷۲۹۸۱
|
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۶
شهردار تهران در مراسم تکریم و معارفه شهردار منطقه13:
شهردار تهران با ببان این که در اداره کشور از توانایی جوانان غفلت کردیم، گفت: امیدواریم با جوانگرایی و رویکرد فرهنگی و اجتماعی تحولی جدی در پایتخت ایجاد کنیم.
به گزارش شهر، شهردار تهران پیش از ظهر امروز طی سخنانی در مراسم تکریم و معارفه شهرداری منطقه 13 تهران گفت:یکی از موقعیت های طلایی برای هر جامعه و کشوری آن است که بخش قابل توجهی از جمعیت آن بین سنین 15 تا 65 سال باشد؛ یعنی عمده جمعیت کشور از جمعیت جوان همراه با تجربه باشد. امروز از جهت هرم جمعیتی درست در اوج چنین وضعیتی قرار داریم.

به گزارش خبرنگار شهرنوشت، محمد باقر قالیباف ضمن تبریک فرارسیدن ماه ربیع الاول در این مراسم گفت: امیدواریم همه ما توفیق داشته باشیم در راه اقامه نماز و جاری کردن احکام نورانی قرآن در جامعه تلاش کنیم. همچنین امید می رود بتوانیم شکر این نعمت بزرگ که خداوند نبی مکرم اسلام (ص) را برای هدایت بشریت در میان ما فرستاد را به جا آورده و لحظه ای از این مسیر غفلت نکنیم.

وی با بیان اینکه روزهای دی ماه یادآور روزهای بسیار پرفراز و نشیب و به یاد ماندنی انقلاب اسلامی در سال 57 و مخصوصا روز قیام مردم قم در 19 دی است، گفت: در این ایام بود که ملت با وحدت، یکپارچگی و تبعیت از امام خود به صورت غیرتمندانه ایستادند و رژیم منحوس پهلوی و جریان ستم شاهی را در کشور پایان دادند. از این رو جا دارد به یاد شهدای دوران انقلاب و دفاع مقدس و همه کسانی که با ایثارگری خود توانستند شرایط امروز را برای ما فراهم کنند، باشیم و بتوانیم راه آن ها را تداوم دهیم.

شهردار تهران خاطر نشان ساخت: همواره جوانان - چه در دوران پیروزی انقلاب اسلامی و چه دوران دفاع مقدس و همچنین در فراز و نشیب های بیش از سه دهه گذشته - در همه وقایع تاریخی انقلاب نقش کلیدی و اساسی داشته اند. بدون شک همه آن هایی که در منطقه 13 بوده اند و روزهای مبارزه، انقلاب، تظاهرات، درگیری های ایام بهمن و... را در این نقطه دیده اند، حتما به یاد دارند که دو چیز در آن زمان می درخشید؛ یکی محوریت مسجد و دیگری حضور جوانان. در دوران دفاع مقدس نیز مسجد به عنوان نمادی از تفکر اسلامی و دینی و مکانی برای تحقق همه ابعاد دین در جامعه ایفای نقش می کرد و جوانان نیز درخشیدند.

وی افزود: اگر به آمار شهدا نگاه کنید، متوجه می شوید حدود 70 درصد رزمندگانی که از فرماندهان، رزمندگان، جانبازان، اسرا و ... در جنگ حضور داشتند، از میان جوانان 17 تا 25 ساله بوده اند. یعنی جوانان کشور با تکیه بر تفکر مسجدی و تربیت اسلامی توانستند ایفای نقش کنند و این ایفای نقش نیز بدون شک در سایه وحدت و ولایت و همچنین اطلاعات از ولی و امام آن ها اتفاق افتاد.
محمدباقرقالیباف گفت: گاهی امروز از بعضی موضوعات غفلت می کنیم. این در حالی است که باید توجه داشت بعضی اتفاقات در دوران انقلاب شبیه به معجزه است و باید به آن ها دقت کنیم. 
وی افزود: غفلت امروز ما نیز توجه به جوانان است. این در حالی است که یکی از موقعیت های طلایی برای هر جامعه و کشوری آن است که بخش قابل توجهی از جمعیت آن بین سنین 15 تا 65 سال باشد؛ یعنی عمده جمعیت کشور از جمعیت جوان همراه با تجربه باشد. امروز از جهت هرم جمعیتی درست در اوج چنین وضعیتی قرار داریم و تجربه عظیم انقلاب و دوران دفاع مقدس برای استفاده از جوانان را نیز دیده ایم، اما متاسفانه این فرصت را برای جوانان فراهم نکردیم که در عرصه های اجتماعی ،اقتصادی، فرهنگی و سیاسی همچون عرصه های دوران انقلاب و دفاع مقدس ایفای نقش کنند. همچنین این فرصت را فراهم نکردیم که جوانان هم از کار خود و هم از کار جامعه گره گشایی کنند. این در حالی است که بعضا ما هم گره به کار خود انداخته ایم و هم به کار جوانان. 
وی تاکید کرد: جوان گرایی و اعتماد به جوانان در سایه اسلام، تفکر انقلابی و جهادی بزرگ ترین سرمایه ما برای حل مشکلات و فائق شدن بر چالش های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است اما متاسفانه امروز آنطور که باید و شاید این نگاه وجود ندارد و کمتر به رویکرد جوان گرایی می پردازیم. توجه به جوانانی که به برکت انقلاب اسلامی ظرفیت های بالای علمی نیز پیدا کرده اند باید در مجموعه مسئولیت ها و مدیریت ها مورد توجه باشد. البته ممکن است در قانون وظیفه ای برای توجه به جوانان برای ما ننوشته باشند اما این امر وظیفه انسانی، انقلابی، شهروندی و دین ما به مردم، شهدا و انقلاب است.
شهردار تهران افزود: ممکن است ما در شهرداری تهران مسئولیت مستقیمی در این زمینه نداشته باشیم اما وقتی می گوییم شهرداری باید یک نهاد اجتماعی باشد، یکی از بخش های این حرکت آن است که شهرداری تهران چنین فرصت هایی را فراهم کند تا مردم درگیر کار باشند. اگر بتوانیم این اعتماد را ایجاد کنیم و ذهن ها را تغییر دهیم، اتفاقات مهمی می تواند در شهر رخ دهد و مشکلات نیز حل و فصل می شود.
دکتر قالیباف گفت: از این رو است که متذکر می شوم نباید از رویکرد و باور جوان گرایی که تجربه انقلاب است، غفلت نکنیم و باید به این امر توجه داشته باشیم تا شاهد برخی از این ناهنجاری ها همچون اعتیاد و رفتارهای ناپسندی که در جامعه می بینیم، نباشیم. در این زمینه نباید همه تقصیرها درخصوص بروز ناهنجاری های اجتماعی را گردن جوانان، خانواده و فرزندان بیاندازیم بلکه بخش قابل توجهی از تقصیرات متوجه ما مدیران، مدرسه، مسجد و... است. البته ممکن است سهم های هرکدام از ما متفاوت باشد.
شهرداری تهران ادامه داد: همه ما وظیفه داریم در اصلاح جامعه تلاش کنیم و حتما شهرداری تهران باید در این مدار حرکت کند، بدون شک اهمیت تربیت انسان ها، شهروندان و توجه به این امورات کمتر از امور عمرانی و خدماتی نیست. البته این به معنای فراموش کردن امور خدماتی و عمرانی نیست بلکه باید آن موارد را هم با قوت انجام دهیم. 
وی گفت: غرض آن است که باید هر دو موارد را در کنار هم به انجام برسانیم. چون هدف نهایی ما رشد و تعالی انسان هاست و کالبد شهر باید در خدمت روح و روان و اندیشه های شهر باشد و در مسیر رشد و تعالی شهروندان قرار گیرد. بنابر این امیدوارم این جهت گیری را با سرعت و دقت بیشتری دنبال کنیم.
وی افزود: باید توجه کنیم که اول باید به درون شهرداری توجه داشته باشیم. اگر درون سازمان شهرداری را به این موضوع تجهیز نکرده و در آن آمادگی ایجاد نکنیم، به نظر می رسد قادر نیستیم در شهر کار جدی و اساسی انجام دهیم. بنابراین توجه به درون سازمان بسیار مهم و اساسی است و توجه به این مهم از اولویت هاست.
شهردار پایتخت با تقدیر و تشکر از زحمات مهندس مداحی در زمان تصدی مسئولیت در شهرداری منطقه 13، گفت: قبل از اینکه در شهرداری تهران حضور داشته باشم توفیق آشنایی با مهندس مداحی را نداشتم. در قریب به یک دهه ای که توفیق خدمت در شهرداری را پیدا کردم شاهد بودم که مهندس مداحی از زحمتکشانی با چهره انقلابی، متدین و آشنا با مسایل شهرداری بوده اند. البته همه ما حتما نقاط قوت و ضعفی داریم اما آنچه که مشهود است آن است که مهندس مداحی از برادرانی است که صادقانه هر چه را در توان داشت، به کار بست. همچنین توجه به مسایل فرهنگی، تربیتی و روح انقلابی در کارها وجود داشت. همین که بدانیم هر چه داریم برای شهداست کافی است و با این نگاه تکلیف ما روشن است که در کار چه باید انجام دهیم.
دکتر قالیباف با اشاره به آغاز به کار ذاکری در منطقه 13، گفت: ایشان از چهره های شناخته شده شهرداری تهران است و بیشترین آشنایی را شورایاری ها، محلات و رده های پایین شهرداری با ایشان دارند. ایشان روئیده شده از شهرداری نیست بلکه روئیده شده و تربیت شده از شورایاری هاست. از این رو ایشان را بیشتر متعلق به شورایاری ها و محلات می دانیم. شاید پیش از این شورایاری ها بعضی توقعات را داشتند و در محلات اتفاق نمی افتاد اما هم اکنون زمینه برای تعامل با مردم، تشکل ها، هیات ها، مساجد و... فراهم شده است. از این رو امیدواریم منطقه 13 با مردم متدین و انقلابی در این زمینه سرآمد باشد.
وی افزود: مهندس ذاکری از خانواده ای روحانی زاده، متدین، انقلابی، قرآنی و با نگاهی کاملا فرهنگی است. امیدواریم بتواند با کمک همکاران در منطقه 13 و همچنین با کمک مردم، جوانان، روحانیت و عزیزان انقلابی مسایلی که سال ها دنبالش بودیم را در منطقه پیش ببرد تا وقتی دلسوزان به نظام و انقلاب نگاه کردند، احساس کنند کاری که مهندس مداحی اینجا شروع کردند و پیش بردند، باید با سرعت و شتاب بیشتری دنبال شود.
وی با اشاره به روحیه جوانی مهندس ذاکری و ضرورت استفاده از جوانان در مناصب اجرایی، به ذکر خاطره ای در این زمینه پرداخت و گفت: شاید نگاه ما به شهردار جدید منطقه13 به عنوان یک جوان ناپخته و خام باشد. این همان غفلتی است که به آن اشاره شد؛ این در حالی است که باید به جوانان اعتماد کنیم، مهندس ذاکری نیز نیروی جوانی است و این مسئولیت زیبنده جوانان است.
دکتر قالیباف در پایان گفت: امیدواریم با روحیه جوانی ،انقلابی و رویکردی کاملا فرهنگی، اجتماعی و انقلابی و همچنین همکاری خوب همکاران در مجموعه شهرداری و مردم منطقه بتوانیم تحولی جدی در منطقه 13 به وجود بیاوریم.
نظر شما