دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۱:۰۸
کد خبر: ۷۳۲۱۷
|
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۲ - ۱۱:۴۶
رئیس فرهنگسرای قرآن اظهار کرد: بیش از 100 مرکز در شهرداری تهران وجود دارد که فعالیت‌های خود را با هدف ترویج فرهنگ قرآن کریم دنبال می‌کنند.
به گزارش شهر، صد و بیست و دومین جلسه کارشناسان قرآنی سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری تهران با حضور علی‌اکبر توپچی، رئیس فرهنگ‌سرای قرآن و محمدحسین محمدزاده، مدیر رادیو قرآن، جمعی از مدیران رادیو قرآن و کارشناسان قرآنی سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری تهران در سالن اجتماعات رادیو قرآن برگزار شد.

بر اساس این گزارش، در ابتدای این جلسه علی‌اکبر توپچی، رئیس فرهنگ‌سرای قرآن اظهار کرد: امیدواریم با تعاملاتی که از این پس به بهترین وجه با رادیو قرآن خواهیم داشت، بتوانیم به هدف مشترک و والای تمامی نهادهای قرآنی که همان ترویج فرهنگ قرآن کریم در سطح جامعه است، برسیم.

وی گفت: علیرغم تمام کاستی‌هایی که وجود داشت، جلسات کارشناسان قرآنی سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری تهران طی 10 سال گذشته به توفیق الهی برگزار شده که منبع خیر و برکات متعددی بوده است.

توپچی در ادامه افزود: کارشناسان حوزه قرآنی سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری تهران خود را متعلق به جامعه قرآنی می‌دانند و آمادگی دارند تا در حوزه‌های مختلف تخصصی با همکاری نهادهای دیگر به خصوص رادیو قرآن اقدامات ارزشمندی را در راه تبلیغ دین اسلام و ترویج قرآن کریم انجام دهند.

رئیس فرهنگ‌سرای قرآن ادامه داد: بیش از 100 مرکز در شهرداری تهران با هدف ترویج فرهنگ قرآن کریم وجود دارد که امیدواریم در جلسات بعدی با کارشناسان بتوانیم شرایطی را برای هم‌افزایی بیشتر با نهادهای قرآنی دیگر به دست آوریم.

رادیو قرآن رتبه اول در بین 20 شبکه رادیویی متمرکز در تهران
در ادامه این جلسه محمدحسین محمدزاده، مدیر رادیو قرآن اظهار کرد: رادیو قرآن اولین شبکه تأسیسی پس از انقلاب اسلامی بوده که به فرمان مقام معظم رهبری که در آن زمان رئیس جمهور وقت بودند، در سال 62 به صورت 6ساعته آغاز به کار کرد؛ سپس در سال 77 تبدیل به رادیویی 24 ساعته شد و تا امروز که حدود 30 سال از عمر آن می‌گذرد، یکی از برترین رادیوها شناخته شده، به گونه‌ای که در زمینه رضایت‌مندی مخاطبان، رتبه اول را در بین 20 شبکه رادیویی متمرکز در تهران به خود اختصاص داده و در زمینه تعداد بالای مخاطب هم دارای رتبه‌های سوم و چهارم است.

مدیر رادیو قرآن درباره پشتیبانی فرهنگی در کشور از تلاوت قرآن کریم گفت: متاسفانه قاریان برتر ما وقتی به نقطه اوج خود می‌رسند، عملاً نمی‌دانند برای ادامه چه کاری باید انجام دهند.

وی در ادامه افزود: متاسفانه فرهنگی در رابطه با پشتیبانی از یک قاری ممتاز در ایران وجود ندارد و ما تا به حال قاری ممتازی نداشته‌ایم که تلاوت‌های خود را به صورت آلبوم جمع‌آوری کرده و هر چند وقت یک‌ بار به بازار عرضه کند تا کار تلاوت به صورت حرفه‌ای در کشور دنبال شود، نه اینکه صرفاً تلاش‌ها به صورت شرکت در مسابقات بین‌المللی باشد.

محمدزاده در رابطه با گروه‌های مختلف رادیو قرآن گفت: پنج گروه مجزا در رادیو قرآن برای برنامه‌سازی وجود دارد که برنامه‌های تفسیری، آموزشی، تحلیلی و محتوایی را تولید می‌کنند و گروه ششم اطلاع‌رسانی و امور مجازی‌ است که اطلاعات و رویدادهای موجود در حوزه قرآنی را رصد کرده و در برنامه‌های خبری ـ  تحلیلی خود پخش می‌کند.

مدیر رادیو قرآن در ادامه عنوان کرد: سایت رادیو قرآن حاوی فایل‌های تلاوت، برنامه‌ها‌، جداول پخش، آخرین خبرهای قرآنی مرتبط با رادیو قرآن، جزوه‌های آموزشی و ... است و ما در سی‌امین سالگرد تاسیس این رادیو با وب سایتی جدید با محوریت برنامه‌ای در خدمت کاربران خواهیم بود.

محمدزاده درباره پخش اذان در 20 شبکه رادیویی متمرکز در تهران گفت: تامین تلاوت اذان‌‌گاهی تمامی شبکه‌های رادیویی در اختیار رادیو قرآن است و این شبکه‌ها از آرشیو تلاوت رادیو قرآن که قوی‌ترین آرشیو تلاوت در سراسر جهان است، استفاده می‌کنند؛ اما نظارت بر رادیو‌ها بر عهده شورای عالی قرآن است.

وی در ادامه افزود: به همت کارشناسان رادیو قرآن تعداد اذان‌های قابل پخش در شبکه‌های رادیویی به 20 اذان رسیده است، اما به دلیل اینکه هیچ کدام از رادیوها نباید در پخش اذان با هم همپوشانی داشته باشند؛ بعضی اوقات اذان یک موذن با زمان پخش آن تناسب ندارد.

محمدزاده درباره پخش برنامه‌های مختلف در رادیو قرآن گفت: این برنامه‌ها متناسب با سن، جنس، سطح تحصیلات و ... ساخته شده و در زمان‌های خاص پخش می‌شود، به عنوان مثال برنامه‌هایی که تمامی اقشار را در بر می‌گیرد، بین ساعت شش تا 11 صبح از رادیو قرآن پخش می‌شود و برخی از برنامه‌های تفسیری که دارای سطحی بسیار بالا است، در زمانی پخش می‌شود که مخاطب خاص ما از آن بهره‌مند شود.

مدیر رادیو قرآن در خصوص فعالیت‌های رادیو تلاوت هم گفت: این رادیو که هدیه سازمان صدا و سیما به قرآن‌دوستان است، یک شبکه فوق تخصصی محسوب می‌شود که تلاوت‌های ناب دنیا را برای شنوندگان پخش می‌کند و تمامی تلاوت‌های آن با شرح و توضیح تلاوت همراه است.

امیرهوشنگ آذردشتی، قائم مقام رادیو قرآن هم در این جلسه در پاسخ به پرسش‌های کارشناسان سازمان فرهنگی - هنری شهرداری درباره پخش محافل قرآنی گفت: در برنامه صبحگاهی رادیو قرآن بخشی برای معرفی محافل قرآنی در نظر گرفته شده و همین‌ طور برنامه «محراب» هر هفته به معرفی مسجدی در شهر تهران می‌پردازد؛ در ضمن آمادگی داریم تا از محافل ضبط شده در برنامه‌های رادیو قرآن به صورت تولیدی استفاده کنیم. 

وی افزود: علاوه بر این برنامه‌ها، گروه اطلاع‌رسانی رادیو قرآن عهده‌دار تولید و پخش خبرها و رویدادهای قرآنی است که خبر پخش محافل قرآنی هم در این بخش گنجانده می‌شود.

محمد‌رضا گلی‌زاده، مدیر پخش و تولید رادیو قرآن هم در پاسخ به پرسش یکی از کارشناسان مبنی بر تولید برنامه‌های فرهنگ‌سراهای قرآن در رادیو قرآن گفت: برنامه‌سازی در رادیو کاری دشوار است، برای اینکه بتوانیم با مخاطب ارتباط بگیریم، باید از ایده‌های مناسب، برنامه‌ای در خورشآن و ذائقه مخاطب بسازیم و این امر در رادیو که تصویر وجود ندارد، وقت و انرژی زیادی را از برنامه‌سازان می‌گیرد.

وی گفت: با توجه به اینکه در رادیو قرآن استفاده از موسیقی ممنوع است، ما با استفاده از سه شاخص سکوت، کلام و افکت کار برنامه‌سازی را انجام می‌دهیم، اما آمادگی داریم تا با همکاری مشارکتی با سازمان‌ها و نهادهای قرآنی به تولید برنامه‌های جدید نیز بپردازیم.

در ادامه ابوالفضل طهماسبی، مدیر گروه اندیشه و فرهنگ قرآنی رادیو قرآن نیز در این جلسه با تشریح برنامه‌های این گروه در خصوص برنامه‌سازی در حوزه کودک گفت: در رادیو قرآن دو گروه برنامه در حوزه کودک داریم، گروه اول برنامه‌هایی است که در‌باره کودکان ساخته می‌شود و به طور عمومی رنگ و بوی آموزشی و تربیتی برای استفاده والدین دارد؛ مانند برنامه قرآن و زندگی که به سبک زندگی قرآنی ـ اسلامی می‌پردازد و گروه دوم برنامه‌هایی هستند که برای کودکان ساخته می‌شوند که می‌توان از بچه‌های خورشید در این حوزه نام برد.

مدیر گروه اندیشه و فرهنگ قرآنی در ادامه گفت: سعی ما بر این است که به صورت تفکیک شده برای کودکان و نوجوانان برنامه‌هایی را داشته باشیم، به این دلیل که سنین مختلف، موضوعات متفاوتی را برای برنامه سازی می‌طلبد.

احمد فراهانی، مدیر گروه تلاوت هم در ادامه این جلسه با معرفی نرم‌افزار «بانک جامع تلاوت رادیو قرآن» گفت: با توجه به اینکه رادیو قرآن قوی‌ترین آرشیو تلاوت را در سطح جهان دارد، این بانک اطلاعاتی که حاوی فاکتورهای مختلف درباره تلاوت‌های سراسر دنیا با معرفی 538 قاری، ذکر زندگی‌نامه آنها، مکان تلاوت، 320 موضوع قرآنی و... است، به کاربر اجازه می‌دهد تا از هر تلاوتی که مد نظر دارد، بنا بر کلید‌واژه‌ای که به آن می‌دهد، استفاده کند.

وی گفت: البته این نرم‌افزار در حال حاضر به صورت داخلی تهیه شده و به برنامه‌سازان و شنوندگان ما کمک خواهد کرد تا در زمان پخش تلاوت‌های درخواستی، تلاوت مورد نظر خود را در لحظه دریافت کنند.

مدیر گروه تلاوت رادیو قرآن در ادامه افزود: رادیو قرآن در زمینه تولید تلاوت از بی‌نظیرترین رادیو‌های جهان است، به طوری که در سال جاری 18 هزار و 145 دقیقه تلاوت ایرانی تولید کرده‌ایم که معادل هزار و 520 قطعه تلاوت است.

یادآور می‌شود؛ در پایان این جلسه، علی‌اکبر توپچی، رئیس فرهنگ‌سرای قرآن و جمعی از کارشناسان سازمان فرهنگی ـ هنری شهرداری تهران و مدیران رادیو قرآن از استودیوی اختصاصی تلاوت رادیو قرآن بازدید به عمل آوردند که با ضبط تلاوتی از رئیس فرهنگ‌سرای قرآن همراه بود.
منبع: خبرگزاری قرآن
نظر شما