شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۰:۱۴
کد خبر: ۷۳۲۸۹
|
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۲ - ۱۱:۰۳
بخش استانی سی و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر در کیش گشایش یافت.
به گزارش شهر، در مراسم گشایش بخش استانی سی و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر هنرمندان برجسته کشور، مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سفرای کشورهای چین، مالزی و ارمنستان حضور داشتند.

بخش مناطق و استان های سی و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر علاوه بر جزیره کیش به طور همزمان در منطقه آزاد اروند و استان های تهران، البرز، خراسان رضوی، لرستان و گلستان برگزار می شود.

دبیر سی و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر دیشب با اعلام آغاز رسمی این رخداد گفت: میزبانی این جزیره از جشنواره بین المللی تئاتر فصل نوینی در این رخداد نمایشی است.

قادر آشنا با اشاره به شرکت  129 اثر نمایشی در جشنواره امسال، افزود: از این میان با 114  اثر از ایران با تفکیک 54 نمایش تهرانی و 59  نمایش شهرستانی و همچنین 15 نمایش بین المللی شاهد پربارترین گام جشنواره تا به امروز از نظر کمی و کیفی بوده ایم.

وی گفت: از مجموع تعداد آثار داخلی تنها 16 نمایشنامه از متون خارجی و بقیه به قلم نویسندگان ایرانی است که این خود گواه اقتدار تئاتر ایران در عرصه تولید و اجرای آثار فاخر و ملی است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی به سی و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر آورده است: تئاتر چراغی است در دست فرزانگان که در راه راستین جامعه خویش، به جنگ ظلمت می روند.

در پیام علی جنتی آمده است: جشنواره بین المللی تئاتر فجر در آستانه سی و پنجمین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، محملی برای اندیشمندان و فرهیختگان هنر نمایش است تا با حفظ میراث تئاتر متعهد و ارزشمند ایران و نیز پی ریزی فرهنگی نوین و با اتکا به ظرفیت های ادبی و هنری ایران زمین، آثاری باشکوه و درخشان خلق کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این پیام آورده است: بی تردید دولت تدبیر و امید در پی تأمین شرایط بهتر برای بالندگی و توسعه هنر، به عنوان مهم ترین عامل رشد شخصیت انسانی و تکامل اجتماعی است و در این میان تئاتر جایگاه ویژه ای دارد، چراکه هنر تئاتر تجربه ای جمعی است و از این رو تاثیر آن بسامد گسترده ای در جامعه دارد.

وی تصریح کرده است: آنچه که در نمایش به عنوان شیوه و سبک زندگی ارائه می شود، به طور مستقیم در جامعه فرو می نشیند و تماشاگر تئاتر آنچه در زندگی شخصیت نمایشی دیده و مورد پسندش واقع شده، در زندگی شخصی خود نیز وارد می کند.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش نیز در این مراسم گفت: جزیره کیش به کانون فعالیت های فرهنگی و هنری کشور تبدیل خواهد شد.

علی اصغر مونسان افزود: مدیریت منطقه آزاد کیش بر آن است که با توسعه فضاهای فرهنگی در این جزیره و تدوین سند فرهنگی زمینه ارتقای فرهنگ در این جزیره و تبدیل جزیره کیش به کانون موضوعات و فعالیت های فرهنگی را فراهم آورد.

وی گفت: در صدد هستیم که کیش به کانونی برای گردهمایی موضوعات مرتبط با حوزه فرهنگ تبدیل شود.

معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تئاتر را آیینه دار فرهنگ و هنر کشور دانست و تصریح کرد اعتماد هنرمندان به دولت را با ادبیات تدبیر و امید پاسخ می دهیم.

علی مرادخانی گفت: خوشحالیم که طی این مدت اخیر بسیاری از راهبردها در سیاست اجرایی و فرهنگی دولت از زبان خود هنرمندان بازگو شده است.

وی افزود: مسوولان اداری و اجرایی این وزارتخانه باید بستر را برای حضور شایسته هنرمندان فرهیخته تئاتر فراهم کنند تا آنان بی دغدغه و مشکل به تولید آثار خود بپردازند.

مرادخانی با تاکید بر این نکته که وظیفه ما آماده سازی زیرساخت ها برای حصول و بلوغ اتفاقات تئاتری در کل کشور است، افزود : قبول داریم که در مواردی کمبودهایی وجود دارد و در مناطقی شاهد فشردگی امکانات و در بخش هایی از کشور شاهد کمبود امکانت هستیم؛ پس گام نخست ما در فراهم سازی زیرساخت ها تناسب امکانات در کل کشور است.

علی نصیریان بازیگر پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون  نیز  گفت: این جشنواره یکی از مهمترین رویدادهای تئاتر کشور محسوب می شود و البته جشنواره های تئاتر در طول سال کم نیست اما جشنواره فجر را حاصل یک سال تلاش بچه های تئاتر می دانیم.

وی با تاکید بر نقش نظارتی، راهبردی و حمایتی دولت ها از توسعه و تعالی فرهنگ و هنر گفت: دولت تدبیر و امید کار تولید هنری را به اهل آن بسپارد.

در این مراسم پیام مشایخی بازیگر پیشکسوت تئاتر، سینما و تلویزیون هم  قرائت شد.

سی و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر از 24 دی تا 12 بهمن در 6  استان تهران، خوزستان ، لرستان ، گلستان ، خراسان رضوی و البرز و 2 منطقه آزاد کیش و اروند برگزار می شود.
 
منبع: واحد مرکزی خبر
نظر شما