شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۳:۴۷
کد خبر: ۷۳۵۵۶
|
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۱۳
موسس «آکسفام» در آستانه برگزاری نشست سالیانه مجمع اقتصاد جهانی در داووس سوئیس، با اعلام این که نیمی از کل ثروت جهان در اختیار تنها یک درصد از جمعیت آن است، نسبت به پیامدهای شکاف میان قشر غنی و فقیر هشدار داد.
به گزارش شهر، روزنامه انگلیسی «ایندیپندنت» با استناد به تحلیل جدید  موسسه «آکسفام» نوشت: این تعداد اندک میلیاردرهای جهان، که می توان آن ها را در یک اتوبوس دو طبقه دور هم جمع کرد، ثروتی معادل دارایی های 3 میلیارد و 500 میلیون نفر از فقیرترین جمعیت جهان را روی هم انباشته کرده اند. موسسه خیریه آکسفام که ریشه کن کردن فقر، بی عدالتی و گرسنگی به عنوان مهم ترین اهداف آن تعریف شده است، ضمن محکوم کردن شکاف ˈخطرناکˈ و فزاینده میان گروهی کوچک از ثروتمندان و صدها میلیون شهروند دیگر، درباره احتمال وقوع ناآرامی های اجتماعی در نتیجه این شکاف هشدار داد.

نتیجه این تحقیقات در حالی اعلام می شود که اجلاس داووس روز چهارشنبه آغاز می شود و بسیاری از مهم‌ترین و بانفوذترین شخصیت های جهان تجارت و سیاست از جمله ˈدیوید کامرونˈ (نخست وزیر انگلیس) و ˈجرج آزبورنˈ (وزیر دارایی انگلیس) و رییس جمهور کشورمان حجت الاسلام حسن روحانی نیز در آن حضور خواهند داشت.

آکسفام اعلام کرد مجموع ثروت این 85 نفر معادل یک  تریلیون و 700 میلیارد دلار است. در راس این گروه «کارلوس اسلیم هلو» لبنانی تبار مکزیکی و غول صنعت ارتباطات است که نشریه ˈفوربزˈ ثروت خانوادگی اش را در حدود 73 میلیارد دلار برآورد کرده است. پس از او «بیل گیتس» موسس شرکت ˈمایکروسافتˈ است که ثروتش در حدود 67 میلیارد دلار تخمین زده می شود. وی یکی از 31 آمریکایی در فهرست ثروتمندترین افراد جهان است.

از دیگر اسامی مشهور در این فهرست می توان به «وارن بافت» تاجر معروف با ثروتی بالغ بر 53 میلیارد و 500 میلیون دلار و «لری پیج» از موسسان شرکت ˈگوگلˈ با ثروتی در حدود 23 میلیون دلار اشاره کرد.

ثروتمند ترین زن جهان«ˈلیلیان بتنکورت»ˈ است که صاحب ثروتی خانوادگی بالغ بر 30 میلیارد دلار می باشد که از قبل شرکت محصولات آرایشی بهداشتی ˈاورئالˈ بدست آمده است.

طبق محاسبات آکسفام، تقریبا نیمی از ثروت جهان –معادل 110 تریلیون دلار—متعلق به تنها یک درصد از کل جمعیت آن است.

این موسسه خیریه افزود 70 درصد از جمعیت جهان در کشورهایی زندگی می کنند که شکاف میان غنی و فقیر طی 30 سال گذشته در آن ها افزایش یافته است.

طبق گزارش موسسه آکسفام، تمرکز شدید منابع اقتصادی در دستان عده ای معدود تهدیدی مهم در جهت انحصاری شدن نظام های سیاسی و اقتصادی به شمار می آید. در نتیجه قدرت سیاسی و اقتصادی، فاصله میان مردم، روز به روز بیشتر می شود و به تبع آن تنش های اجتماعی تشدید شده و خطر فروپاشی جوامع افزایش می یابد.

ˈوینی بیانیماˈ مدیر اجرایی آکسفام، که در اجلاس داووس حضور خواهد داشت این شکاف را بهت آور توصیف کرد و گفت: نمی توان امیدوار بود که مبارزه با فقر بدون رفع نابرابری ها به نتیجه برسد. تشدید بی عدالتی باعث شکل گرفتن حلقه ای نامبارک شده که در آن ثروت و قدرت به صورت روزافزون در دستان عده ای اندک متمرکز می شود و بقیه باید برای به دست آوردن ته سفره آن ها با هم بجنگند.

آکسفام روسای شرکت های تجاری حاضر در داووس را به حمایت از مالیات بندی تصاعدی و فرار نکردن از پرداخت آن و نیز خودداری از استفاده از ثروت در جهت کسب منافع سیاسی دعوت کرد. این موسسه هفته گذشته به داووس هشدار داد اختلاف فاحش میان درآمدها به ناآرامی های اجتماعی منتهی خواهد شد و همین امر تاثیر چشمگیری بر اقتصاد جهان طی 12 ماه آینده خواهد گذاشت.
«ˈجنیفر بلانک» اقتصاددان ارشد مجمع اقتصاد جهانی گفت: نارضایتی می تواند به از هم پاشیدن تار و پود جامعه منجر شود به ویژه اگر جوانان احساس کنند آینده خوبی در انتظارشان نیست، و این مساله می تواند سرنوشت همه را تحت الشعاع قرار دهد.

رکود اقتصادی، رشد بیکاری و انقباض از جمله موضوعاتی است که قرار است در اجلاس داووس به بحث گذاشته شود. 
نظر شما