يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۰۳:۰۷
کد خبر: ۷۳۵۹۹
|
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۹:۱۴
رییس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران تأکید کرد:
رییس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران در خصوص موضوع انتقال پایتخت با تأکید بر این که هیچ شهری را نمی توانیم جایگزین تهران کنیم، گفت: یکی از اشکالاتی که برای تهران می گویند این است که این شهر روی گُسل زلزله قرار دارد که باید سوأل شود غیر از کویر لوت، کجای ایران بر روی گُسل زلزله قرار ندارد؟
به گزارش شهر و به نقل از روابط عمومي معاونت حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران، مهندس محمد حقّانی افزود: پایتخت مرکز تجلی کارکردهای نظام اجتماعی یک کشور است و افرادی که در تهران سُکنی گرفته اند، به خاطر خوش آب و هوایی آن نیامده اند بلکه بسیاری از آن ها برای نزدیک شدن به مرکز قدرت اقتصادی به تهران آمده اند.

وی با اعلام این که وقتی در مورد تهران صحبت می کنیم باید مجموعه شهری تهران را مورد توجه قرار دهیم، تأکید کرد: تهران از چند دهه پیش به سمت حاشیه نشینی پیش رفت و به عنوان نمونه مگر کرج تا چند سال قبل چه تعداد جمعیت داشت؟

دولت باید هزینه های تهران را تأمین کند

مهندس حقّانی با اشاره به این که نمی توانیم مدیریت شهر را جدای از مردم شهر بدانیم، اظهار کرد: روزانه سه چهار میلیون میهمان به تهران می آیند که هزینه های آن ها بر عهده مردم تهران است در صورتی که دولت باید این هزینه ها را تأمین کند.

وی با بیان این که مگر با انتقال تهران این شهر از این بزرگی ای که دارد می افتد، اظهار کرد: در حال حاضر جمعیت تهران و حومه آن به 12 میلیون نفر رسیده و اخیراً هم وزیر راه و شهرسازی نیز گقته اند برای جمعیت 15 میلیون نفری تهران آماده باشید.

وی با تأکید بر این که کلمه تهران این شهر را شاخص نمی کند بلکه یک سری شاخصه هایی وجود دارد که این شهر را شاخص می کند، اضافه کرد: تهران با وجود این کارکردها تهران شده و هیچ شهری را در سراسر کشور نمی توانیم جایگزین آن کنیم.

برای بیمار سرطانی قرص استامینوفن تجویز نمی کنند

مهندس حقّانی با اشاره به این که باید مشکلات تهران را به صورت ریشه ای و با آگاه سازی مردم حل کنیم، اظهار کرد: به عنوان نمونه اگر از مردم می خواهیم خودروهای خود را از منزل بیرون نیاورند، باید ابتدا بستر این موضوع را فراهم کنیم نه این که حقوق شهروندی آن ها را نادیده بگیریم و از بین ببریم.

وی با بیان این که اجرای سراسری طرح زوج و فرد و اعلام تعطیلی مدارس مانند تجویز قرص استامینوفن برای بیمار سرطانی است، تصریح کرد: با این گونه راهکارها نمی توانیم مشکلات تهران را حل کنیم و اگر قرار باشد همین سیاست ها را به کار ببریم، وضعیت از این که هست بهتر نمی شود.
وی با تأکید بر این که تهران عمده ترین مرکز سیاسی، اداری، اقتصادی، صنعتی، خدماتی و آموزشی کشور است، اضافه کرد: 24 درصد شاغلان بخش عمومی در تهران مشغول به کار هستند، 40 درصد صنایع کشور در تهران متمرکز است، 26 درصد ارزش افزوده ملّی در تهران تولید می شود، 39 درصد خدمات کشور در تهران تمرکز دارد و 8 درصد دانشجویان کشور در تهران مشغول به تحصیل هستند.

صورت مسأله را پاک نکنیم

مهندس حقّانی با اشاره به این که یکی از مشکلاتی که با آن مواجه هستیم این است که افراد سر جای خودشان نیستند، اظهار کرد: بسیاری از مهندسان، پزشکان و مدیران کشور در جای خودشان قرار ندارند.

وی با بیان این که روزی که پایتخت از تهران برود تهران باقی می ماند، تصریح کرد: در آن روز تهران را با میلیون ها دستگاه خودرو و موتورسیکلت و انواع آلودگی ها تنها می گذارند و آن را با انبوه مشکلاتش به حال خود رها می کنند.

وی با تأکید بر این که در صورت جابه جایی پایتخت حداکثر 120 هزار کارمند که با خانواده هایشان می شوند 500 هزار نفر از تهران می روند، اضافه کرد: مردم باید خودشان برای خودشان تصمیم بگیرند و نباید با پاک کردن صورت مسأله رو به جلو فرار کنیم.

تغییر پایتخت دستوری نیست

مهندس حقّانی با اشاره به این که در دوران گذشته تغییر پایتخت دستوری بوده و با اراده یک نفر صورت می گرفت، اظهار کرد: از زمانی که پایتخت شوش بود تا وقتی تهران به عنوان پایتخت انتخاب شد، به طور متوسط هر 67 سال یک بار پایتخت عوض شد ولی تهران از زمان انتخاب به عنوان پایتخت 220 سال است که تغییر نکرده است.

وی با بیان این که با انجام کار با برنامه و پرهیز از انجام کار سلیقه ای می توانیم تهران را در تهران نگه داریم، تصریح کرد: به جای تمرکز زدایی از تهران باید در مدیریت کشور تمرکز زدایی کنیم، چرا که انتقال پایتخت هیچ مشکلی را حل نخواهد کرد.

رییس کمیته محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران در پایان با تأکید بر حرکت کارها بر اساس برنامه، خاطرنشان کرد: اگر برنامه محور باشیم و از کارهای سلیقه ای پرهیز کنیم، تهران تهران می ماند.
نظر شما