دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۲:۱۰
کد خبر: ۷۳۶۴۴
|
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۸
جلسه هیئت علمی همایش ملی «شهر جهانی» برگزار شد
یک عضو هیئت علمی همایش ملی شهر جهانی با ذکر نام شهر های جهانی نیویورک، توکیو، هنگ نگ، لندن و پاریس شاخصه‌های آن ها را تبیین کرد و اقتصاد، ثروت و فرهنگ را به عنوان 3 عنصر مهم در جهانی شدن یک شهر برشمرد.
به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران؛ جلسه هیئت علمی همایش ملی شهر جهانی با حضور دکتر شهرام گیل آبادی _ دبیر همایش_ دکتر عبدالله گیویان، دکتر نورالله مرادی، دکتر مرتضی قورچی، دکتر اسلامی و دکتر سیروس موسوی اعضای هیئت علمی این همایش ملی برگزار شد.
در این نشست علمی دکتر شهرام گیل آبادی ضمن تبیین موضوعات و اهداف همایش ملی شهر جهانی بررسی دیپلماسی شهری را از منظر علوم ارتباطات و مسائل شهری مهمترین کارکرد این همایش دانست و گفت: تهران شهری مملو از داشته‌های فرهنگی غنی است که در صورت پرداخت و اهمیت دادن به آنها می‌توان این شهر را در سطح جهان معرفی کرد.

به گفته وی، بررسی نقش ارتباطات راهبردی و دیپلماسی شهری در توسعه اجتماعی که به عنوان مهمترین هدف همایش مللی شهر جهانی تعریف شده است، می تواند ما را به این نقطه نزدیک کند.

در ادامه این جلسه دکتر عبدالله گیویان ضمن برشمردن مشکلاتی که پایتخت با آن ها دست و پنجه نرم می کند، اذعان کرد:  گاه می‌بینیم که در برخی موارد تهران دچار اغتشاش نشانه شناختی است و اگر به این مساله مهم آلودگی هوای تهران، حجم ترافیک شهری، توسعه بی‌رویه و بعضی مشکلات دیگر را اضافه کنیم ،خواهیم دید که تا رسیدن به ویژگی‌های یک شهر جهانی راه بسیار داریم. منتها این هرگز بدان معنی نیست که جهانی بودن تهران را رویا بدانیم، چون یکی از شاخصه‌های مهم شهرهای جهانی کارکردهای فرهنگی آنها در کنار کارکرد‌های صنعتی و اقتصادی است و تهران این قابلیت را دارد که روی داشته‌های فرهنگی آن کار کنیم.

دکتر اسلامی دیگر عضو هیئت علمی همایش ملی شهر جهانی نیز در این نشست پیشنهاد داد، همایش ملی شهر جهانی 3 مرحله کاشت، داشت و برداشت را در نظر داشته باشد و با توجه به اینکه مخاطبان این همایش متخصصان و کارشناسان هستند، می‌تواند از برآیند آنچه که برگزار می‌شود، منشور و سندی اجرایی را به عنوان پیشنهاد به دستگاه های اجرایی ارائه کنیم.

وی یکی دیگر از کارکرد‌های همایش ملی شهر جهانی را آسیب‌شناسی راه‌های رفته دانست و اضافه کرد: اگر می‌خواهیم مشکلات را حل کنیم به دنبال رشد شتابان نباشیم و راحت منابع را از دست ندهیم.

دکتر نورالله مرادی نیز ورود عناصر علوم انسانی را به حوزه شهری نقطه امیدبخش و مثبت همایش ملی شهر جهانی دانست و گفت: باید توجه داشته باشیم که جهانی شدن با شهر جهانی کاملا با هم متفاوت هستند، حال آنکه می بینیم در بسیاری مواقع این دو مبحث با هم قاطی می‌شوند‌.

وی اضافه کرد: یکی از کارهای همایش شهر جهانی تولید ادبیات در این حوزه است.

 همچنین دکتر قورچی دیگر عضو هیئت علمی همایش ملی شهر جهانی در این نشست با ذکر نام شهر های جهانی (نیویورک، توکیو، هنگ نگ، لندن و پاریس) شاخصه‌های آن ها را تبیین کرد و اقتصاد، ثروت و فرهنگ را به عنوان 3 عنصر مهم در جهانی شدن یک شهر برشمرد.

در پایان این نشست مقرر شد اعضای هیئت علمی به صورت مستمر روی موضوعات همایش کار کرده و ضمن آسیب شناسی موانع موجود، نقش دیپلماسی شهری و ارتباطات راهبردی را در توسعه اجتماعی مورد بررسی قرار دهند.

اختتامیه همایش ملی شهر جهانی 17 اسفند ماه در تالار ایوان شمس برگزار می شود و مهلت ارسال چکیده مقالات تا 25 بهمن ماه اعلام شده است. علاقمندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانند به نشانی اینترنتی www. rpc.tehran.ir  مرکز مطالعات راهبردی شهرداری تهران مراجعه کنند.

نظر شما