سه‌شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳
ساعت : ۰۰:۱۱
کد خبر: ۷۳۷۳۷
|
تاریخ انتشار: ۰۶ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۷:۰۰
عضو فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی مطرح کرد
عضو فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی گفت: وقتی آلودگی هوا به ویژه در فصول سرد سال بروز می‌کند، تازه مسئولان به فکر رفع آن میافتند و هوا که کمی بهتر میشود موضوع آلودگی هوا و طرحهایی که برای رفع آن باید اجرا شود نیز به دست فراموشی سپرده می‌شود.
به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی معاونت حمل و قل و ترافیک شهرداری تهران، موید حسینی صدر افزود: امیدواریم حساسیتها و دغدغههای موجود در زمینه آلودگی هوا منجر به این شود که سال بعد با آمدن فصل سرما دیگر شاهد اوجگیری آلودگی هوا نباشیم.

وی با اعلام این که مصرف انرژی در ایران بسیار بالاست و بر اساس برآوردهای انجام شده مصرف سوخت در کشورمان دو برابر میانگین جهانی و سه برابر استاندارد است، تأکید کرد: روزانه 150 میلیون لیتر سوخت بیشتر از میانگین جهانی مصرف میشود که ارزش این مصرف اضافه 120 میلیون دلار است، یعنی روزانه 120 میلیون دلار را بیهوده میسوزانیم.

مصرف بالای سوخت بیشترین سهم را در آلودگی هوا دارد

حسینی صدر با اشاره به این که این مصرف اضافه علاوه بر ضرر و زیان اقتصادی به آلودگی هوا نیز منجر میشود، اظهار کرد: سهم بالای مصرف سوخت اضافه در آلودگی هوا حتی از سهم بنزین بی کیفیت و خودروهای غیر استاندارد نیز بیشتر است.

وی با بیان این که موضوع کاهش مصرف سوخت در برنامه ریزیهای مربوط به کاهش آلودگی هوا باید مورد توجه قرار گیرد، تصریح کرد: برنامهها در این مورد نباید در حد شعار و اظهار نظر باقی بماند بلکه لازم است از سوی سازمانهای دستاندر کار اقدامات و برنامه های عملی برای رفع آلودگی هوای تهران و دیگر شهرهای بزرگ کشور انجام شود.

وی افزایش عوارض خودروها و قیمت سوخت در شهرهای بزرگ را از جمله راهکارهای کاهش مصرف سوخت بر شمرد و اضافه کرد: به عنوان نمونه قیمت سوخت در تهران 50 درصد از قیمت سراسری آن در سایر نقاط کشور  پیشنهاد شده و به همین ترتیب قیمت سوخت در سه شهر بزرگ مشهد، اصفهان و تبریز، 40 درصد گرانتر و در سایر کلان شهرها و مراکز استانها نیز 30 درصد گرانتر شود.

دولت گسترش حمل و نقل عمومی را در دستور کار خود قرار دهد

حسینی صدر با اشاره به این که اتخاذ این راهکار، مصرف سوخت در شهرهای در معرض آلودگی و در نتیجه میزان آلودگی هوا را پایین میآورد، اظهار کرد: علاوه بر این چنین راهکاری سود اقتصادی هم دارد و چنانچه موفق شویم مصرف سوخت در کشور را به میانگین جهانی برسانیم، میتوانیم از این راه روزانه 120 میلیون دلار درآمد داشته باشیم و این درآمد اضافه را به توسعه حمل و نقل عمومی در تهران و سایر شهرهای کشور اختصاص دهیم.
  
وی با بیان این که بدون تردید گسترش حمل و نقل عمومی در تهران و شهرهای بزرگ کشور تأثیر زیادی در کاهش آلودگی هوا بر جای خواهد گذاشت، تصریح کرد: گسترش مترو و اتوبوسرانی نیازمند اعتبارات است و وقتی روزانه 120 میلیون دلار در مصرف سوخت صرفه جویی می شود، میتوان آن را به توسعه حمل و نقل عمومی اختصاص داد و تا حدی مشکلات موجود را برطرف کرد.

عضو فراکسیون محیط زیست مجلس در پایان با تأکید بر این که آلودگی هوا به مرحلهای رسیده که باید به صورت دقیق در مورد آن عمل کرد، خاطرنشان کرد: وقت آن است که مشکل را به صورت ریشهای حل کنیم و با ریشهیآبی مساله و اقدامات کارشناسی شده، در این راستا گام برداریم و به این منظور دولت باید کاهش مصرف انرژی و به موازات آن گسترش حمل و نقل عمومی را به عنوان یک راهکار اساسی در دستور کار خود قرار دهد.
نظر شما