دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۱:۳۷
کد خبر: ۷۳۸۱۳
|
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۹:۵۶
اما و اگرهای حذف یارانه نقدی
یارانه نقدی آری یا خیر؟این سوالی بود که از ابتدای روی کار امدن دولت روحانی برای اقتصادی های دولت مطرح بود.سئوالی که ...
به گزارش شهر،  یارانه نقدی آری یا خیر؟این سوالی بود که از ابتدای روی کار امدن دولت روحانی برای اقتصادی های دولت مطرح بود.سئوالی که پاسخ به آن آنقدر مشکل بود که طی جلسه ای با مجلس برای آن تصمیم گیری شود.

اوایل دی ماه بود  که بعد از کش و قوس های فراوان در خبری از نشست مشترک دولت و مجلس عنوان شد که ستاد هدفمندی یارانه‌ها متولی شناسایی دهک‌های درآمدی شده است تا به این ترتیب، حذف برخی دهک‌ها کلید بخورد.



در همین حال، معاون اول رئیس‌جمهوری درخصوص حذف دهک‌های درآمدی عنوان کرد که حذف دهک‌های درآمدی مطالعاتی است و نباید ابهامات مختلفی در رابطه با این موضوع در جامعه به وجود آید چرا که حذف دهک‌های درآمدی جو نامناسبی را در جامعه ایجاد خواهد کرد.

هنوز از یادها نرفته است که اعلام حذف 10 میلیون از پر در آمدها در دولت محمود احمدی نژاد چه  بلوایی میان مردم به پا کرد.

پیامک های حذف یارانه نقدی نیز بی حساب و کتاب برای افرادی فرستاده شد که جزء دهک های بالای جامعه نیستند و از قشر متوسط و رو به ضعیف جامعه به شمار می رفتند برای همین دولت دهم مجبور شد حرف خودرا پس بگیرد و از مردم بخواهد برای در خواست حذف یا برگرداندن یارانه نقدی به سایت رفاهی مراجعه کنند.

به این ترتیب بود که دولت دهم هم نتوانست حذف یارانه نقدی  را اجرایی کند چرا که با واکنش شدید جامعه مواجه شد.
حالا اما بالاخره هدفمندی یارانه‌ها بعد از کش و قوس های فراوان به صحن علنی مجلس رسیده و مورد بررسی نمایندگان در کمیسیون‌های تخصصی قرار گرفته است. 
لایحه‌ای که تصویب آن در زندگی بسیاری از شهروندان ایرانی تاثیر خواهد گذاشت. کلیات طرح هدفمندی یارانه‌ها، عصر دیروز در کمیسیون اقتصادی بررسی شد و «رحیم زارع»، سخنگوی این کمیسیون، در مورد دو پیشنهاد این کمیسیون برای کلیات طرح هدفمندی یارانه‌ها به ایسنا گفت: «بر اساس نظر کمیسیون اقتصادی، یارانه نقدی و غیرنقدی باید به خانواده‌هایی که درآمد کمتر از 12میلیون‌تومان در سال دارند، پرداخت شود.»

 همچنین به گفته او: «پیشنهاد کمیسیون برای افزایش قیمت سوخت نیز افزایشی تا 50‌درصد بود و بر اساس نظر اعضای کمیسیون اقتصادی قیمت نان نیز باید بر اساس قیمت گندم و آرد تعیین شده و یارانه نقدی به سرپرستان خانواده پرداخت شود. همچنین نظر کمیسیون این بوده که در مناطق کم‌مصرف، قیمت آب‌وگاز و نفت، کمتر افزایش پیدا کند و در مناطق پرمصرف، بیشتر افزایش پیدا کند.» 

زارع ادامه داد «سهم 20‌درصدی دولت نیز برای افزایش تسهیلات بانک‌ها، به خریداران استانی و ملی اختصاص پیدا کند.»

در این میان اما شناسایی خانوارهایی که سالانه کمتر از 12 میلیون در آمد دارند هم مشکل است. در این میان پیشنهادهای بسیاری برای شناسایی پردرآمد ها مطرح شده از چک کردن حساب های بانکی گرفته تا بررسی فیش حقوقی اما به تازگی یک استاد دانشگاه پیشنهاد تازه ای در این خصوص مطرح کرده است.

امیر صمدی  پیشنهاد داده:  بررسی وضعیت خودروهای سواری در اختیار اقشار مختلف مردم می‌تواند در سریع‌ترین زمان ممکن به دولت کمک کند اقشاری که یارانه نقدی احتیاج ندارند را حذف کنند.

به این ترتیب هنوز معلوم نیست بالاخره پردرآمدها چگونه شناسایی خواهند شد!
 
منبع: پارسینه
نظر شما