شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۹:۲۸
کد خبر: ۷۳۹۴۱
|
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۴۵
یافته‌های مطالعات پژوهشگران کشور نشان می‌دهد که مصرف سیگار و الکل باعث کاهش حجم ذخیره تخمدانی در زنان و اختلال در حرکت اسپرم‌ها در مردان می‌شود.
به گزارش شهر، در 30 تا 50 سال گذشته میزان باروری در جهان کاهش یافته است و به زعم کارشناسان یکی از علل کاهش ناباروری مواجهه با داروها و مواد شیمیایی موجود در محیط بوده است.

به گفته پژوهشگران اگرچه تماس شغلی یا محیطی با برخی از مواد شیمیایی اجتناب‌ناپذیر است ولی باید به افزایش مصرف سیگار، الکل، مواد مخدر و استروئیدهای آنابولیک بخصوص در بین جوانان به عنوان عوامل موثر بر کاهش باروری توجه کرد.

بر همین اساس پژوهشی در کشور توسط دکتر نرگس اسکندری و زهرا علیپور با هدف بررسی پژوهش‌های موجود در زمینه ارتباط سیگار ، الکل، مواد مخدر و استروئیدهای آنابولیک با سلامت باروری در مردان و زنان انجام شده است.

در این پژوهش 33 مقاله از سالهای 2000 تا 2013 به روش مروری ساده مورد بررسی قرار گرفته است.

بر اساس نتایج به دست آمده از پژوهش حاضر، مصرف سیگار در زنان باعث کاهش ذخیره تخمدانی و میزان باروری و نیز افزایش سقط خودبخودی جنین و در مردان موجب کاهش تعداد اسپرم‌ها و تحرک آنها و اختلال در شکل‌گیری اسپرم‌ها می‌شود.

یافته‌های مطالعات انجام شده بر اساس این پژوهش حاکی از آن بوده است که عوامل جهش‌زای موجود در سیگار باعث تسریع تقسیم سلول‌های زاینده در بیضه و کاهش کیفیت هسته اسپرماتوزوا می‌شوند.

همین یافته‌ها نشان می‌دهد: اثرات سمی تنباکو از زمان تولید گامت تا زمان تولید مثل ادامه دارد بطوریکه مصرف سیگار میزان موفقیت در روشهای کمک باروری و تزریق سیتوپلاسمی اسپرم را نیز کاهش می‌دهد.

محققان در این پژوهش‌ها دریافته‌اند که مصرف مزمن الکل نیز باعث کاهش تدریجی حجم بیضه‌ها و تعداد اسپرم‌ها،‌ ناتوانی در نعوظ، کاهش میل جنسی و ژنیکوماستی می‌شود که به علت کاهش سطح تستوسترون سرمی به دنبال کاهش تولید این هورمون توسط بیضه‌ها،‌افزایش پاکسازی هورمون‌ها توسط کبد و تشدید تبدیل محیطی تستوسترون به استروژن است.

نتایج این مقاله مروری همچنین به تاثیر ماری‌جوانا بر ناباروری اشاره دارد که بر اساس آن این ماده باعث کاهش تعداد و تحرک اسپرمها و افزایش اشکال غیرطبیعی در اسپرم‌ها می‌شود. اپیوئیدها در مقادیر زیاد باعث کاهش میل جنسی و اختلال در نعوظ شده و با کاهش LH، تولید تستوسترون را نیز کاهش می‌دهند.

از سویی دیگر و بر اساس نتایج حاصل از این پژوهش‌ها کوکائین نیز قابلیت نعوظ را کاهش داده و آمفتامین‌ها اثر مخربی بر میل جنسی دارند.

استروئیدهای ‌آنابولیک اثر مهاری بر هیپوفیز داشته که نتیجه آن کاهش تولید LH و FSH، تحلیل گنادها، کاهش تولید تستوسترون و کاهش میل جنسی است. این مواد در مقادیر زیاد تعداد و تحرک اسپرم‌ها را کاهش و اشکال غیرطبیعی اسپرم‌ها را افزایش می‌دهند.

نتایج این پژوهش تاکید دارد که با توجه به اثرات منفی مصرف سیگار، الکل، مواد مخدر و استروئیدهای آنابولیک بر سلامتی و باروری افراد، ضروری است با افزایش سطح آگاهی،‌ تغییر در نگرش و اصلاح عادات نادرست ،‌علاوه بر بالا بردن سطح سلامت جامعه، شانس باروی موفق در زنان و مردان را فزایش داد.
منبع: ایسنا
نظر شما