يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۱:۵۸
کد خبر: ۷۳۹۸۶
|
تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۴:۴۲
توسط مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران
نخستین جلسه شورای راهبردی محیط زیست توسط مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران برگزار شد.

به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران، دکتر سید محمد مجابی، دبیر شورای راهبردی محیط زیست این مرکز شورا را بازوی مشورتی شهرداری تهران بیان کرد و گفت: قصد داریم در جلساتی که این شورا تشکیل می‌دهد به دنبال قانون‌گذاری و تصمیم‌سازی باشیم.

به گفته وی، تاکید رئیس مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران بر این است که این شورای راهبردی، مسیر مطالعات بر مبنای فعالیت کاربردی را سرلوحه کار خود قرار دهد و بحران‌هایی که در حوزه محیط زیست با آن مواجه است را شناسایی و اولویت بندی کرده و به عنوان پیشنهاد به شهردار تهران اعلام کند تا در مورد آن‌ها تصمیمات اجرایی گرفته شود.

مجابی اولویت نخست در حوزه محیط زیست را «آلودگی هوا» بیان کرد و افزود: اعضای شورای راهبردی می‌توانند در جلساتی که برگزار می‌شود به ارائه راهکار در این خصوص بپردازند تا خروجی پیشنهادی را تقدیم دکتر قالیباف کنیم.

دبیر شورای راهبردی مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران اظهار کرد: در جلساتی که برگزار می‌شود به دنبال تهیه پروژه مطالعاتی، آنالیز (SWOT) و تضارب نیستیم؛ بلکه می‌خواهیم، نکات اساسی را مشخص و پیشنهاد قابل استفاده به شهرداری ارائه دهیم. همچنین به دنبال احصا و پیگیری مهم‌ترین مسائل قابل حل در شورای راهبردی محیط زیست هستیم.

مهندس محمد هادی حیدر زاده، مدیر کل محیط زیست استان تهران نیز در جلسه شورای راهبردی محیط زیست بر احصاء و احیاء نیازهای پژوهشی در شهرداری تهران تاکید کرد و گفت: بهتر است نیازهای پژوهشی در حوزه‌های مختلف خدمات شهری، ترافیک و غیره که توسط قسمت‌های گوناگون شهرداری تهران انجام شده را شناسایی و بررسی کنیم.

وی اظهار کرد: یکی از رویکردهای مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران جلوگیری از کارهای موازی و یکپارچه کردن پژوهش‌های مدیریت شهری است.

مدیر کل محیط زیست استان تهران اذعان کرد: بهتر است، تعاملی با شورای ترافیک و محیط زیست شورای شهر تهران صورت گیرد و فهرستی از مطالعات آن‌ها در خصوص محیط زیست تهیه شود که به کمک آن بتوان از موازی کاری جلوگیری کرد.

مهندس یوسف رشیدی، سرپرست مرکز هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست، یکی دیگر از اعضای شورای راهبردی محیط زیست به برخی از فعالیت‌هایی که در شهرداری تهران انجام شده و مکمل فعالیت این شورا است ، اشاره کرد و گفت: شورای راهبردی ترافیک اکنون توسط دکتر قالیباف هدایت و بخشی از آن به محیط زیست اختصاص دارد و سیاست‌گذاری‌های آن مطرح و برنامه‌هایشان به طور تقریبی مصوب شده است.

وی کمیسیون بهداشت، سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران را یکی دیگر از شوراهای مکمل دانست و گفت: قرار است مصوبه‌ای را گذرانده و بر اساس آن شهرداری تهران مکلف شود برنامه محیط زیستی خود را در ارتباط با آلودگی هوا ارائه دهد؛ لذا، بهتر است این شورای راهبردی محیط زیست با آن شوراهای راهبردی ارتباط برقرار کنند.

دکتر زهرا صدراعظم نوری، مشاور محیط زیست ریاست سازمان حفاظت محیط زیست گفت: از آنجایی که شهرداری یک دستگاه اجرایی است، باید در این شورا به مسائل فوری و فوتی در بخش‌های که کمتر توجه شده پرداخته شود.

وی پیشنهاد کرد شورای راهبردی محیط زیست مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران، تعاملی با حوزه خدمات شهری شهرداری تهران داشته باشد؛ زیرا بسیاری از فعالیت‌های این حوزه در امور شهری و محیط زیست بوده و عمده فعالیت‌های سازمان‌های زیر مجموعه آن نیز به محیط زیست باز می‌گردد؛ لذا این سازمان می‌تواند در جهت تقویت و پایداری محیط زیست موثر باشد.

صد اعظم نوری اظهار کرد: اگر فعالیت‌ها هدایت نشود تخریب‌های جبران ناپذیری برای محیط زیست به همراه خواهد داشت.

دکتر الهه پور کریمی، معاون مدیر کل حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست نیز یکی دیگر از اعضای این شورا بر مدیریت یکپارچه محیط زیست شهری تاکید کرد و گفت: اکنون وظیفه مدیریت پسماند و جمع آوری آن را شهرداری تهران انجام می‌دهد؛ لذا برای حل مشکلات آن می‌توان در شورای راهبردی محیط زیست به ارائه راهکار پرداخت و در این میان موضوع ساخت و سازهای در فضای سبز را نیز مورد توجه قرار داد.

دکتر شاعری، رئیس ستاد محیط زیست استان تهران نیز از نهایی شدن محورهایی که توسط این ستاد تا یک ماه آینده انجام خواهد شد خبر داد و افزود: آلودگی هوا، کنترل منابع آلاینده آب، کنترل و مدیریت منابع آلاینده خاک، کنترل منابع آلاینده و تخریب کننده تنوع زیست و منظر شهری، آلاینده های صدا، نور و بو و کنترل تخریب دامنه های جنوبی البرز و حفاظت از ذخایر ژنتیکی و غیره از جمله این محورها است.

وی با بیان اینکه اکنون شهرداری تهران در زمینه مقابله با آلودگی هوا جلوتر از دیگر شهرهای کشور حرکت می‌کند، افزود: بهتر است در موضوعاتی که خلاء داریم تمرکز کرده و آن را به دکتر قالیباف ارائه دهیم.

شاعری اذعان کرد: اگر یک اقدام مشترک میان دولت و شهرداری تهران صورت گیرد، می‌توان گفت که تا سال 1397 (پایان برنامه پنجم شهرداری) بسیاری از مسائل مختلف در خصوص آلودگی هوا مهار خواهد شد.

رئیس ستاد محیط زیست استان تهران خاطر نشان کرد: بهتر است با یک نگاه مطالعه و اجرای همراستا، پژوهش، تحقیق و اجرای پیشنهادات خود را تهیه نماییم. برای این کار می‌توان چهار رکن در نظر گرفت که عبارتند از: برنامه‌ریزی قانون، نظارت، اجرا و اعتبارات. قانون و نظارت به خوبی اجرا می‌شود، اما مدیریت یکپارچه و اعتبارات مورد نیاز مفقود مانده است.

مهندس هادی افراسیابی، مدیر مطالعات خدمات شهری و محیط زیست مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران نیز در این جلسه به عمده‌ترین فعالیت‌هایی که توسط این مدیریت انجام می‌شود، اشاره کرد و گفت: اکنون 3 پروژه داریم که مستقیماً به حوزه محیط زیست شهر تهران باز می‌گردد. نخست، دومین دوره ارزیابی وضعیت موجود محیط زیست شهر تهران (SOE) سال‌های 87-89 می‌باشد که به پایان رسیده است. دوم، تدوین سند راهبردی عملیاتی ارتقاء مدیریت زیست محیطی شهرداری تهران و تدوین برنامه عملیاتی راهبردی، عملیاتی احداث و توسعه ساختمان سبز در شهرداری تهران و ارائه استانداردهای بومی شده است.

به گفته وی، پروژه های مطالعاتی «بررسی میزان اثر بخشی در حوزه مدیریت پسماند و بازنگری طرح جامع پسماند، صنعت راهبردی مدیریت بهینه پسماندهای ساختمانی و عمرانی با رویکرد کاهش تولید و بازیافت، پروژه طرح جامع فضای سبز و باز شهر تهران، سامان دهی استقرار صنایع و انتقال صنایع نامتجانس با کارکرد عملکرد شهری، مطالعه و بررسی راه‌های کنترل کیفیت و استاندارد در حوزه کشاورزی» است که در میادین شهر تهران عرضه می‌شود، از دیگر مطالعاتی است که به صورت غیر مستقیم با موضوع محیط زیست در ارتباط هستند.

دکتر مریم اسماعیلی فرد، پژوهشگر و مشاور شورای اسلامی شهر تهران نیز گفت: شورای راهبردی محیط زیست مرکز مطالعات جایگاه تصمیم سازی دارد و هیچ مغایرتی با سازمان‌های دیگر ندارد، بلکه قابلیت نظردهی در بخش حل و تشخیص مشکل و ارائه راه حل را دارا بوده و با فرآیندهای اجماعی می تواند جمع بندی میان آن‌ها را انجام دهد.

وی به نکاتی که باید توسط این شورا رعایت شود اشاره کرد و گفت: بهتر است از روزمرگی پرهیز شده و طی فرآیندهای طولانی و کندتر به تصمیمات بلند، تخصصی و بنیادی دست پیدا کنیم.

دکتر مصطفی پناهی، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تاکید کرد: بهتر است نهاد این شورا مشورتی بوده و بر این اساس سیاست‌های جاری محیط زیستی در حوزه های مختلف کاری شهرداری جستجو، به اقتضای زمان تحلیل و بر اساس تحلیل وضع موجود از سیاست‌های جاری، پیشنهاد سیاست‌های جدیدی ارائه شود.

دکتر هومان لیاقتی، رئیس پژوهشکده علوم تحقیقاتی در پایان این جلسه به بحث‌های میان بخشی و ارائه مطالعات پژوهشی و محیط زیستی که توسط مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران انجام شده است، اشاره کرد.

دکتر سید محمد مجابی، دبیر شورای راهبردی محیط زیست مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران؛ مهندس محمد هادی حیدر زاده، مدیر کل محیط زیست استان تهران؛ مهندس یوسف رشیدی، سرپرست مرکز هوا و تغییر اقلیم سازمان محیط زیست؛ دکتر شاعری، رئیس ستاد محیط زیست استان تهران؛ دکتر هومان لیاقتی، رئیس پژوهشکده علوم تحقیقاتی؛ دکتر زهرا صدراعظم نوری، مشاور محیط زیست ریاست سازمان حفاظت محیط زیست؛ دکتر الهه پورکریمی، معاون مدیر کل حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست؛ دکتر مریم اسماعیلی فرد، پژوهشگر و مشاور شورای اسلامی شهر تهران؛ دکتر سید مسعود منوری، مدیر گروه آمایش سرزمینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات؛ دکتر امیر حسام حسنی، مدیر پژوهشی دانشکده محیط زیست دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات؛ دکتر مصطفی پناهی، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات؛ دکتر حمید قربانی، مدیر مطالعات و برنامه ریزی امور مناطق مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران و مهندس هادی افراسیابی، مدیر مطالعات خدمات شهری و محیط زیست مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران از اعضای شورای راهبردی محیط زیست مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران هستند.

نظر شما