شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۱:۳۸
کد خبر: ۷۴۰۹۲
|
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۰
بارش شدید برف در مناطق مختلف کشور بخصوص استان های مازندران و گیلان سبب بروز مشکلات جدی در این مناطق شده است و با توجه به تداوم این شرایط جوی، تمامی دستگاه ها برای مقابله با بحران برف بسیج شده اند.
به گزارش شهر، قطع شدن خطوط آب و برق، افت فشار گاز و بسته شدن شماری از راه های مواصلاتی در برخی از مناطق کشور بویژه در استان های شمالی گیلان و مازندران و تعطیل شدن مدارس در مناطق یاد شده از جمله مشکلاتی است که بارش سنگین برف طی چند روز گذشته به بار آورده است. 

گزارش ها حاکی است که ارتفاع برف در بعضی از مناطق بحران زده استان گیلان و مازندران به بیش از دو متر رسیده است. 

با توجه به شرایط حاد ایجاد شده در مناطق بحران زده، رییس جمهوری از وزرای کشور، نیرو و راه و شهرسازی خواسته است که هرچه زودتر وارد عمل شوند و بسیج و سپاه نیز با دستور ویژه سردارجعفری به کمک مردم شتافته اند و نیروهای امدادی هلال احمر به همراه نیروهای راهور ناجا در حال خدمت رسانی به مردم گرفتار در برف هستند. 



** دستور رییس جمهوری به سه وزیر 

حجت الاسلام حسن روحانی رییس جمهوری روز دوشنبه وزرای کشور، راه و شهرسازی و نیرو را موظف کرد تا در اسرع وقت پیگیری های لازم در راستای بهبود شرایط مردم در مناطق مختلف کشور بویژه در استان گیلان و غرب استان مازندران، در زمینه تامین آب، برق و وسایل گرمایشی و تسریع در روند کمک رسانی و ارائه خدمات مناسب به آنان در روستاها و نقاط دور افتاده و بازگشایی راه ها و جاده ها در این مناطق را انجام دهند. 



** امداد رسانی ویژه به مردم گیلان و مازندران 

معاون سازمان عملیات امداد ونجات هلال احمر کشور با اشاره به بارش های اخیر در نقاط مختلف کشور گفته است استان های خراسان رضوی، سمنان، همدان، تهران، البرز، اردبیل، قزوین و گیلان برای مازندران و مازندران برای گیلان به عنوان استان های معین خدمات رسانی می کنند. 

ناصر چرخساز افزود: نیروهای هلال احمر به رغم کمک رسانی همزمان در 23 استان کشور، به دو استان گیلان و مازندران بصورت ویژه امداد رسانی می کنند. 

معاون سازمان عملیات امداد ونجات هلال احمر کشور با اشاره به شرایط نامساعد جوی برای پرواز گفت: برای امداد رسانی در این دو استان روز دوشنبه از طریق بالگرد و در6 سورت پروازی 5 قلم جنس مورد نیاز مردم به این استان ها منتقل شده است. 

وی با اشاره به کمک رسانی به افراد در راه مانده دو استان مازندران و گیلان گفت: در استان مازندران به هفت هزار و 328 نفر امداد رسانی شده و به 133 نفر هم اسکان داده شده است و این ارقام در استان گیلان به ترتیب به 452 مورد امداد رسانی و 596 مورد اسکان می رسد. 

چرخساز با اشاره به فعالیت 410 امداد گر در مازندران و 255 نفر دیگر در گیلان، افزود: این تعداد به جز امداد گران استانهای معین هستند که در این مناطق فعالند و از هر یک از استانهای معین هم گروه هایی بین 8 تا 12 نفر به این دو استان اعزام شده اند. 



** ورود بسیج و سپاه برای خدمت رسانی به مردم 

سرلشکر محمد علی جعفری به فرماندهان سپاه استانی دستور داده است که برای امداد رسانی به مردم استان های گیلان و مازندران وارد عمل شوند. 

به گزارش سپاه، بعد از مشخص شدن ابعاد گسترده بحران بارش برف در استان های گیلان و مازندران و لزوم حضور گسترده و منسجم سپاه و بسیج در این امر، سردار سرلشکر جعفری دستور ویژه برای کمک به مردم و دستگاه های مسوول را به فرماندهان سپاه های این دو استان صادر کرد. 

به گفته سردار شریف مسئول روابط عمومی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، تاکنون 18 گردان در استان گیلان و 12 گردان در استان مازندران کار امداد رسانی به مردم و کمک به دستگاه های مسئول را انجام می دهند. 

وی تاکید کرد: 70 دستگاه مهندسی مانند لودر در اختیار مجموعه های امدادرسان و 180 دستگاه خودرو کمک دار برای ارسال مایحتاج به مردم منطقه از سوی سپاه مشغول فعالیت هستند. 

وی ادامه داد: سرلشکر جعفری همچنین به واحدهای مستقر در گیلان و مازندران و همچنین قرارگاه خاتم الانبیاء(ص) دستور داده است تا تحت امر فرماندهان سپاه این دو استان به مردم کمک کنند. 

وی گفت: نیروی هوافضای سپاه برای پشتیبانی هوایی و رفع نیازهای احتمالی سپاه های استانی و ستاد بحران اعلام آمادگی کرده است. 



** تدابیر برای کاهش مشکلات در غرب مازندران 

حمیدرضا جانباز مشاور وزیر نیرو که روز دوشنبه به منظور رسیدگی به وضعیت آبرسانی شهرها و روستاهای برفگیر غرب مازندران به این مناطق سفر کرده گفته است هم اکنون با مشکل تامین آب در شهر تنکابن مواجه هستیم، زیرا ژنراتورها با مشکل سوخت مواجه هستند. 

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور اظهار داشت: در اثر بارش برف، برق و آب دو شهر تنکابن و رامسر و آب و برق 125 روستای غرب استان مازندران قطع شده است. 

وی افزود: خوشبختانه با تلاش همکاران شرکت توانیر برق برخی از مناطق وصل شده و با استفاده از دیزل ژنراتورها، آب نیز به طور مستقیم به شبکه پمپاژ می شود. 

جانباز با بیان اینکه با توجه به حجم سنگین برف به زودی امکان تردد فراهم نمی شود و اگر قرار باشد سوخت برای ژنراتورها برسد باید امکان دسترسی پیدا شود گفت: معضل ما اینجا بیشتر معضل جاده های دسترسی است. 



** وضعیت جوی راه های کشور 

براساس گزارش پلیس راهور ناجا، برپایه آخرین اخبار دریافتی دراستان های گیلان (محور فومنات و تالش)، مازندران (محور کناره)، قزوین، اصفهان، زنجان، چهارمحال و بختیاری، مرکزی، کردستان، کرمانشاه، ایلام، فارس، کهکیلویه و بویر احمد، لرستان، استان تهران، آذربایجان شرقی ( محور میانه - سرچم )، آذربایجان غربی ( محورهای پیرانشهر و میاندواب )، قم (محور سلفچگان) و یزد بارش برف و در استان هرمزگان بارش پراکنده باران گزارش شده است. 

به گزارش پلیس راهور ناجا، تردد در محورهای برفگیر کشور با زنجیر چرخ صورت می گیرد. 



** تعطیلی مدارس در شماری از استان های کشور 

مدارس شماری از شهرهای کشور از جمله برخی از شهرهای استان های تهران، اصفهان، کرمان، یزد، سیستان و بلوچستان، همدان، گیلان، مازندران، مرکزی، لرستان، کرمانشاه، چهار محال و بختیاری و البرز با توجه به ادامه بارش ها روز سه شنبه تعطیل شده اند. 

سخنگوی آموزش و پرورش شهر تهران در همین ارتباط دوشنبه شب اعلام کرد همه مراکز پیش دبستانی و مدارس ابتدایی مناطق 19 گانه تهران روز سه شنبه (15بهمن) به علت ادامه بارش برف و یخ زدگی معابر تعطیل است. 

ثقفی در گفت وگویی گفت: مدارس دوره اول متوسطه (راهنمایی قدیم) مناطق یک تا 5 شهر تهران نیز روز سه شنبه تعطیل است. 

وی همچنین خاطرنشان کرد: مدارس متوسطه دور دوم (دبیرستانها) مناطق یک و بخش مرکزی منطقه 8 نیز روز سه شنبه تعطیل خواهند بود. 

دراین میان مدارس، دانشگاهها و مراکز آموزش عالی گیلان نیز روز سه شنبه برای چهارمین روز متوالی تعطیل خواهند بود. 



**بارش ها همچنان ادامه دارد 

احسان مرادی پژوهشگر هواشناسی در گفت وگویی از موج جدید بارش برف و باران و خسارت های احتمالی ناشی از آن خبر داد و گفت: در این هفته بخاطر بارش های سنگین برف در برخی استان ها به مشکلات فراوانی برخوردیم. 

وی گفت: هفته گذشته از سامانه جدیدی صحبت کردیم که قرار بود از روز دوشنبه به کشور نفوذ کند و خوشبختانه این سامانه جدید که با رطوبت مناسبی نیز همراهی می شود، پس از برخورد با سامانه سردی که هم اینک کشور را فرا گرفته، سبب ایجاد شرایط جبهه ای و بارشهای مناسب در کشور طی چهل و هشت ساعت آینده خواهد شد. 

مرادی درباره زمان بارش ها ادامه داد: درحالی که بارش برف در نوار شمالی ادامه دارد،هم اینک با ورود سامانه جدید از سمت غرب و جنوب غرب، بارش برف و در مناطق گرمسیری باران شروع شده است که بتدریج طی بیست و چهار ساعت آینده تقریبا سراسر کشور، بجز مناطقی از شمال شرق را فرا می گیرد. 

وی درباره اوج بارش ها و مناطق درگیر آن گفت: سامانه یاد شده در بیشتر استا ها بارش خوبی را سبب می شود، اما اوج بارش ها از امروز به بعد به مناطق غربی، جنوب غربی، دامنه های زاگرس، مناطقی از جنوب و جنوب شرقی اختصاص خواهد داشت که بارش سنگین برف در حاشیه رشته کوه زاگرس چشمگیر خواهد بود. 

این پژوهشگر افزود: از بعدازظهر روز دوشنبه تا چهارشنبه بارش سنگین برف در استانهای حاشیه زاگرس مرکزی و جنوبی، جنوب استان کرمان، مناطقی از استان سیستان و بلوچستان و مناطق سردسیری استان فارس، همچنین در مناطقی از غرب کشور موجب بسته شدن برخی از راهها، احتمال خسارت به تاسیسات زیربنایی و افت فشار گاز می شود. 
منبع: ایرنا
نظر شما