شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۰:۵۴
کد خبر: ۷۴۲۹۷
|
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۰۹:۳۲
نخستین مناظره تلویزیونی نامزدان انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۹۳ افغانستان با موضوع ‘امنیت و سیاست داخلی’ برگزار شد.
به گزارش شهر، در این مناظره نود دقیقه‌ای زنده که از سوی تلویزیون خصوصی طلوع برگزار شده بود، عبدالله عبدالله، اشرف غنی احمدزی، قیوم کرزی، زلمی رسول و رحیم وردک شرکت داشتند.

در این مناظره به موضوعات محوری چون توان نیروهای امنیتی، مبارزه با فساد، روند صلح با طالبان و تغییر نظام سیاسی افغانستان از ریاستی به پارلمانی پرداخته شد.


عبدالله (چپ) نامزد اصلی اپوزیسیون سیاسی حامد کرزی رئیس جمهوری کنونی افغانستان است. قیوم کرزی (راست) برادر حامد کرزی و عضو پیشین مجلس نمایندگان افغانستان است.

در جریان مناظره مخاطبان حاضر در تالار نیز در مورد موضوعات مورد بحث رای‌گیری کردند و در پاسخ به این سوال که اولویت اصلی رئیس جمهوری بعدی افغانستان چه باشد، ۶۹ درصد حاضران در تالار به امنیت، ۲۰ درصد به مبارزه با فساد و ۱۰ درصد به تلاش‌های صلح رای دادند.

اشرف غنی احمدزی، وزیر مالیه پیشین افغانستان، گفت که تفکیک وظایف میان ارتش و پلیس از میان رفته است. مرجع واحد تصمیم‌گیری باید ایجاد شود که او در صورت پیروزی در روز اول، فرماندهی کل قوا را در ریاست جمهوری افغانستان ایجاد خواهد کرد.


عبدالله عبدالله، رهبر ائتلاف ملی نیز راهکار امنیتی خود را برگزاری انتخابات عادلانه، ایجاد اداره سالم، اجراء قانون به صورت یکسان، ایجاد حکومت پاسخگو، تقویه نهادهای امنیتی، سیاست روشن در قبال صلح و دادن نقش به مردم در تامین امنیت اعلام کرد.


زلمی رسول، وزیر خارجه پیشین که از نامزدان نزدیک به رئیس جمهور کرزی پنداشته می‌شود، گفت که امنیت افغانستان به سه عامل خارجی، داخلی و حکومت‌داری وابستگی دارد. "ما به کسانیکه تروریستها را از خارج به افغانستان روان می‌کنند، می‌گویم که این کار به ضرر خودشان تمام خواهد شد.”

عبدالقیوم کرزی، برادر رئیس جمهور کرزی گفت که می‌خواهد نیروهای امنیتی افغانستان را تقویت‌کند. به صلح توجه نماید. با فساد مبارزه کند و اقدامات لازم را در راستای رفع بیکاری و بهبود وضعیت اقتصادی کشور انجام دهد.

به گفته تحلیلگران دیدگاه‌های نامزدان در مناظره دیشب بسیار کلی بود و بیشتر آنها تصویر روشنی از برنامه‌های انتخاباتی‌شان نداشتند.

مناظره تلویزیونی میان نامزدان انتخابات ریاست جمهوری افغانستان برای نخستین بار در انتخابات ریاست جمهوری دور گذشته در سال ۲۰۰۹ آغاز شد.

در مناظره دیشب از ۱۱ نامزد انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، تنها ۵ تن از آنها شرکت داشتند که از نامزدان مطرح به شمار می‌روند.

منبع: پیام نو
نظر شما