دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۵:۰۳
کد خبر: ۷۴۳۲۸
|
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۱:۵۹
شانزدهمین سالگرد فعالیت انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، با معرفی برگزیدگان نشست‌ قصه‌خوانی این انجمن برگزار شد.
به گزارش شهر، این مراسم روز پنج‌شنبه 17بهمن 92  در سالن همایش‌های انجمن نویسندگان کودک و نوجوان برگزار شد. 

در این گردهمایی که اعضای دائمی انجمن و جمعی از نویسندگان و شاعران و مترجمان حضور داشتند، پس از تلاوت آیاتی از قرآن مجید، بیانیه انجمن نویسندگان درباره ضرورت رفع سانسور از حوزه کتاب کودک و نوجوان توسط حدیث لرزغلامی قرائت شد. 

در این بیانیه مجدداً به پیامدهای منفی سانسور در رشد و شکوفایی ادبیات کودک و نوجوان اشاره شده است. همچنین این سؤال دوباره مطرح شده است که اگر نویسندگان و پدیدآورندگان کتاب، نظر دستگاه ممیزی را نپذیرند، مرجع فرجام‌خواهی آنها کدام نهاد است؟ 

موضوع دیگری که در این بیانیه مطرح شده است، یادآوری فضای نسبتاً متعادل‌تر پیش آمده با حضور وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی است که خود بر نادرستی این رویه تاکید دارند؛ زیرا در فضای جدید می‌توان این انتظار را داشت که برای تضمین آزادی‌های قانونی و ارتقای منزلت اجتماعی اهل فرهنگ و هنر تلاش بیشتری صورت گیرد و راهکارهای جدیدی ارائه شود تا شرایط نگران‌کننده کنونی جای خود را به فرآیندی منطبق بر قانون اساسی جمهوری اسلامی بدهد. در خاتمه انجمن نویسندگان کودک و نوجوان آمادگی خود را برای ارائه دیدگاه‌های کارشناسی و تخصصی اعلام کرده است. پس از آن حاضران به شنیدن سخنرانی‌ها دعوت شدند. 

اولین سخنران مراسم دکتر مهدی حجوانی بود. او در این سخنرانی از یک سو بر تفاوت میان «نظارت‌های بعد از چاپ» با «ممیزی قبل از چاپ» تأکید داشت و از طرفی نیز ضرورت تمایز قائل شدن میان فعالیت در دو حوزه کودک و نوجوان و بزرگسال را، با توجه به لطافت و پاکی و دیگر ویژگی‌های پذیرفته شده در ادبیات کودک و نوجوان، یادآوری کرد. 

حجوانی سپس با طرح سه سوال در مورد ممیزی قبل از چاپ نسبت به تأیید این پدیده در نظرگاه‌های مذهبی و قانونی و همچنین شدنی یا نشدنی بودن آن دیدگاه‌هایی را مطرح کرد. 

پس از آن دکتر حسن نمک‌دوست پژوهشگر و روزنامه‌نگار به ایراد سخنرانی تحت عنوان «حق دسترسی آزاد به اطلاعات» پرداخت. او در این سخنرانی به قوانین برخی کشورها از جمله سوئد و کانادا اشاره کرد و همچنین ضرورت اجرای آن را در ایران مود تأکید قرار داد.
 
«مصطفی رحماندوست» به عنوان سخنران سوم این مراسم با ابراز خرسندی از توسعه فعالیت‌های سازمان‌های غیردولتی ابراز امیدواری کرد که این سازمان‌ها بتوانند به صورت موثرتر وارد عمل شوند.

در ادامه نوبت به اعطای جوایز برگزیدگان داستان‌های خوانده شده طی جلسات نقد و بررسی (یک هفته در میان) انجمن نویسندگان کودک و نوجوان رسید. 

در این زمینه آقای برآبادی با شرح مراحل بررسی و انتخاب بهترین قصه‌ها، با بیان اینکه جلسه قصه‌خوانی سال‌هاست در انجمن تداوم دارد، بنفشه چاپاری را به علت نگارش کتاب «اسکلتی به نام اسکولتسی»، زیتا ملکی را به سبب نگارش «لابه‌لای ملحفه‌های سفید» و مهدی رجبی را به سبب نگارش داستان «راهروی تاریک» به عنوان برگزیدگان این دوره مسابقه قصه‌نویسی انجمن نویسندگان کودک و نوجوان اعلام کرد و به سه برگزیده لوح تقدیر و جوایزی اهدا شد. 

طاهره ایبد، نوید سیدعلی اکبر و محمود برآبادی داوران این جشنواره بودند.

منبع: ایبنا

نظر شما