به گزارش شهر، عملیات ساخت بخش جنوبی خط 3 مترو به طول 12 کیلومتر از چهارراه ولیعصر(عج) تا اتوبان آزادگان در جنوب غرب تهران از سال 1386 تا سال 1391 فقط 10 درصد پیشرفت فیزیکی داشت اما در یک رکورد کم نظیر در تاریخ ساخت مترو در ایران از نیمه 1391 تاکنون عملیات ساخت و تجهیز این خط مهم کامل شده و در مرحله بهره برداری قرار دارد.
فاز نخست خط سه متروی تهران (بخش میانی) آذرماه 1391 و حدفاصل ایستگاه چهارراه ولیعصر (عج) تا ایستگاه شهید بهشتی به طول 7 کیلومتر به بهره برداری رسید و با افتتاح 12 کیلومتر از این خط (بخش جنوبی) در چند روز آینده یک گام برای تکمیل طولانیترین و پرمسافرترین خط متروی خاورمیانه (به طول 37 کیلومتر) که قرار است از ایستگاه شهید بهشتی تا منطقه ازگل، نیاوران وشهرک قائم در شمال شرق تهران تا یک سال کاری دیگر به اتمام برسد، باقی میماند.
صاحبنظران و کارشناسان مدیریت شهری از خط 3 مترو تهران به خاطر شاخص های گوناگون و کم نظیر آن منجمله قرار گرفتن در مسیر شهرهای اقماری و پرتردد مسافر از جنوب به شمال پایتخت و پوشش محلات و مناطقی چون اسماعیل آباد، ابراهیم آباد، یافت آباد، نعمت آباد، جوادیه، مولوی، راه آهن و غیره به عنوان یک دستاورد بزرگ مدیریت شهری سال 1392 (سال حماسه سیاسی حماسه اقتصادی) یاد میکنند.
بهره گیری از چندین شیوه مختلف حفاری تونل (ترانشه باز،اتریشی و مکانیزه)، عبور از بافت فرسوده و قدیمی تهران و موانع متعدد تاسیسات فرسوده شهری، ساخت ایستگاه ها واجرای ریل گذاری به موازات پیشرفت دستگاه حفار، عبور دستگاه حفار تونل به فاصله اندک از زیر خط 2 درحال بهره برداری مترو و 10ها مورد دیگر در شمار رکوردها و شاخصهای بخش جنوبی خط 3 مترو به حساب میآید.
این خط به عنوان اولین خط قطری شبکه مترو بیشترین ایستگاههای تقاطعی را با خطوط 7،6،4،1 و 8 مترو تهران داراست به طوری که در ایستگاه چهارراه ولیعصر (عج) با خط 4، در ایستگاه میدان ولیعصر(عج) با خط 6، در ایستگاه شهید بهشتی با خط 1 و در ایستگاه مولوی با خط 7 تقاطع دارد ومی تواند سهم بزرگی را در اتصال خطوط ریلی منسجم و به هم پیوسته درون شهری و مسافرت راحت و آسان شهروندان و بیشترین دسترسی مسافران به تمام خطوط ریلی ایفا کند.
ردیف | نوع عملیات ایستگاه ها و تونل | حجم کلی |
1 | طول مسیر | 12 کیلومتر |
2 | خاکبرداری | 2 میلیون متر مکعب |
3 | بتن ریزی | 500 هزار متر مکعب |
4 | آرماتوربندی | 55 هزار تن |
5 | قالب بندی | 600 هزار مترمربع |
6 | زیربنای ایستگاهها | 110،000 مترمربع |
7 | بتن ریزی بستر ریل | 70،000 مترمکعب |
خط 3 مترو همچنین با 7 بزرگراه، 6 میدان اصلی(میدان راه آهن و غیره) و خیابان مهم شهر (ولیعصر) تقاطع و یا عبور میکند و ساکنان بزرگراه آزادگان، بزرگراه سعیدی، میدان راه آهن، میدان ولیعصر (عج)، خیابان ولیعصر(عج)، خیابان انقلاب، بزرگراه رسالت، بزرگراه صیاد شیرازی، میدان نوبنیاد، بزرگراه ارتش و منطقه نیاوران و کامرانیه را به عنوان مناطق پرتردد پوشش میدهد.
فاصله متوسط بین ایستگاهی در بخش جنوبی خط 1200 متر است که برای تسهیل در امر دسترسی شهروندان به ایستگاهها برای هر ایستگاه دو ورودی در نظر گرفته شده که در میادین اصلی به 4 ورودی افزایش یافته است؛ این خط ظرفیت جابجایی روزانه یک میلیون مسافر را داراست که طبعاً ظرفیت کامل موردنظر با پیوستن تدریجی ناوگان به این خط میسر خواهد بود.
بخش جنوبی خط 3 مترو به طول 12 کیلومتر در شرایطی آماده بهره برداری است که ایستگاههای منیریه، راه آهن، قلعه مرغی، جوادیه و آزادگان به مسافران سرویسدهی میکنند و قطارها تا زمان تکمیل بخشهایی از ایستگاههای شهرک شریعتی، یافت آباد و نعمت آباد، در این 3 ایستگاه توقف نخواهند داشت.
بزرگترین پروژه شهری سال 1392 در شرایطی به اتکای مدیریت جهادی و توان مهندسی بومی به افتتاح خود نزدیک میشود که پایتخت بیش از پیش به خاطر مشکلات ناشی از آلودگی هوا و ترافیک نیازمند توجه مسئولان و تخصیص اعتبار برای توسعه مترو به عنوان حمل و نقل آسان و پاک است.