يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۲۳:۱۳
کد خبر: ۷۴۷۸۸
|
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۲ - ۱۷:۴۵
شوراياران مناطق 17 و 18 شهرداري تهران در بازديد از پروژه آماده افتتاح بخش جنوبي خط 3 مترو تهران از مسئولان اين شركت به خاطر پيشرفت سريع عمليات اين خط تقدير كردند.
به گزارش شهر به نقل از  مديريت روابط عمومي و امور بين الملل شركت راه آهن شهري تهران و حومه (مترو) در بازديد امروز شوراياران مناطق 17 و 18 شهرداري تهران از بخش هاي مختلف پروژه 12 كيلومتري بخش جنوبي خط 3 مترو تهران كه طي روزهاي آينده از چهارراه وليعصر(عج) در مركز شهر تا اتوبان آزادگان در جنوب غرب پايتخت بهره برداري رسمي مي شود، نمايندگان شهروندان تهراني اين دستاورد بزرگ پروژه شهري را براي مردم جنوب شهر و از جمله ساكنان مناطق 17 و 18 شهرداري تهران بسيار سودمند و ارزشمند توصيف كردند. 
بازديدكنندگان، گزارش نماينده شركت مترو از دستاوردهاي مهندسي و ساخت صد در صد با توان مهندسي بومي صنعت مترو را نشانه غرور ملي دانسته و از مسئولان شركت مترو تهران به خاطر ثبت ركورد كم نظير در شروع و اتمام پروژه بخش جنوبي خط 3 در كمتر از يك سال و نيم آن هم در شرايط تحريم و در طول تاريخ ساخت مترو در تهران تقدير كردند. 
شوراياران مناطق 17 و 18 شهرداري تهران همچنين از دولت، شهرداري و شوراي شهر تهران خواستند براي توسعه مترو پايتخت كه تاثيري بسزايي در كاهش آلودگي هوا و ترافيك دارد بيش از پيش تلاش كرده و از اين صنعت حمايت كنند. 
بازديد كنندگان، روند رو به رشد و پيشرفت سريع كارها در مترو تهران را مرهون مديريت ايثارگرانه و جهادي خواندند و گفتند: رضايت مقام معظم رهبري از موفقيت هاي مديريت جهادي در تهران مسئوليت شركت مترو را براي كار در اين بخش بيش از بيش سنگين تر كرده است و اميدواريم با همين روحيه جهادي شاهد افتتاح بخش شمالي خط 3 در پايان سال آينده باشيم و خط 3 بتواند خدمات شاياني را به مردم تهران به خصوص ساكنان جنوب شهر و تردد آسان آنان به نقاط مختلف تهران ايفا كند.
 عملیات ساخت بخش جنوبی خط ۳ مترو به طول ۱۲ كیلومتر از چهارراه ولیعصر (عج) تا اتوبان آزادگان در جنوب غرب تهران از سال ۱۳۸۶ تا سال ۱۳۹۱ فقط ۱۰ درصد پیشرفت فیزیكی داشت اما در یك ركورد كم نظیر در تاریخ ساخت مترو در ایران از نیمه ۱۳۹۱ تاكنون عملیات ساخت و تجهیز این خط مهم كامل شده و در مرحله بهره برداری قرار دارد.
فاز نخست خط سه متروی تهران (بخش میانی) آذرماه ۱۳۹۱ و حدفاصل ایستگاه چهارراه ولیعصر (عج) تا ایستگاه شهید بهشتی به طول ۷ كیلومتر به بهره برداری رسید و با افتتاح ۱۲ كیلومتر از این خط (بخش جنوبی) در چند روز آینده یك گام برای تكمیل طولانی‌ترین و پرمسافر‌ترین خط متروی خاورمیانه (به طول ۳۷ كیلومتر) كه قرار است از ایستگاه شهید بهشتی تا منطقه ازگل، نیاوران وشهرك قائم در شمال شرق تهران تا یك سال كاری دیگر به اتمام برسد، باقی می‌ماند.
صاحبنظران و كار‌شناسان مدیریت شهری از خط ۳ مترو تهران به خاطر شاخص‌های گوناگون و كم نظیر آن منجمله قرار گرفتن در مسیر شهرهای اقماری و پرتردد مسافر از جنوب به شمال پایتخت و پوشش محلات و مناطقی چون اسماعیل آباد، ابراهیم آباد، یافت آباد، نعمت آباد، جوادیه، مولوی، راه آهن و... به عنوان یك دستاورد بزرگ مدیریت شهری سال ۱۳۹۲ (سال حماسه سیاسی حماسه اقتصادی) یاد می‌كنند.
بهره گیری از چندین شیوه مختلف حفاری تونل (ترانشه باز، اتریشی و مكانیزه)، عبور از بافت فرسوده و قدیمی تهران و موانع متعدد تاسیسات فرسوده شهری، ساخت ایستگاه‌ها واجرای ریل گذاری به موازات پیشرفت دستگاه حفار، عبور دستگاه حفار تونل به فاصله اندك از زیر خط ۲ درحال بهره برداری مترو و ده‌ها مورد دیگر در شمار ركورد‌ها و شاخص‌های بخش جنوبی خط ۳ مترو به حساب می‌آید.
این خط به عنوان اولین خط قطری شبكه مترو بیشترین ایستگاه‌های تقاطعی را با خطوط ۷، ۶، ۴، ۱ و ۸ مترو تهران داراست به طوری كه در ایستگاه چهارراه ولیعصر (عج) با خط ۴، در ایستگاه میدان ولیعصر (عج) با خط ۶، در ایستگاه شهید بهشتی با خط ۱ و در ایستگاه مولوی با خط ۷ تقاطع دارد ومی تواند سهم بزرگی را در اتصال خطوط ریلی منسجم و به هم پیوسته درون شهری و مسافرت راحت و آسان شهروندان و بیشترین دسترسی مسافران به تمام خطوط ریلی ایفا كند.
خط ۳ مترو همچنین با ۷ بزرگراه، ۶ میدان اصلی (میدان راه آهن و...) و خیابان مهم شهر (ولیعصر) تقاطع و یا عبور می‌كند و ساكنان بزرگراه آزادگان، بزرگراه سعیدی، میدان راه آهن، میدان ولیعصر (عج)، خیابان ولیعصر (عج)، خیابان انقلاب، بزرگراه رسالت، بزرگراه صیاد شیرازی، میدان نوبنیاد، بزرگراه ارتش و منطقه نیاوران و كامرانیه را به عنوان مناطق پرتردد پوشش می‌دهد.
فاصله متوسط بین ایستگاهی در بخش جنوبی خط ۱۲۰۰ متر است كه برای تسهیل در امر دسترسی شهروندان به ایستگاه‌ها برای هر ایستگاه دو ورودی در نظر گرفته شده كه در میادین اصلی به ۴ ورودی افزایش یافته است؛ این خط ظرفیت جابجایی روزانه یك میلیون مسافر را داراست كه طبعاً ظرفیت كامل موردنظر با پیوستن تدریجی ناوگان به این خط میسر خواهد بود.
بخش جنوبی خط ۳ مترو به طول ۱۲ كیلومتر در شرایطی آماده بهره برداری است كه ایستگاه‌های منیریه، راه آهن، قلعه مرغی، جوادیه و آزادگان به مسافران سرویس دهی می‌كنند و قطار‌ها تا زمان تكمیل بخش‌هایی از ایستگاه‌های شهرك شریعتی، یافت آباد و نعمت آباد، در این ۳ ایستگاه توقف نخواهند داشت.
بزرگ‌ترین پروژه شهری سال ۱۳۹۲ در شرایطی به اتكای مدیریت جهادی و توان مهندسی بومی به افتتاح خود نزدیك می‌شود كه پایتخت بیش از پیش به خاطر مشكلات ناشی از آلودگی هوا و ترافیك نیازمند توجه مسئولان و تخصیص اعتبار برای توسعه مترو به عنوان حمل و نقل آسان و پاك است.
نظر شما