دوشنبه ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
ساعت : ۱۶:۱۲
کد خبر: ۷۴۹۸۳
|
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۴:۵۴
سید مهدی طباطبایی نژاد دبیر نهمین جشنواره فیلم های 100 ثانیه ای جزئیات این دوره از جشنواره را تشریح کرد.
به گزارش شهر، سید مهدی طباطبایی نژاد دبیر نهمین جشنواره فیلم های 100 ثانیه ای با بیان این مطلب در نشست رسانه ای که صبح امروز 4 سافندماه با حضور علی قربانی دبیر اجرایی این جشنواره در تماشاخانه مهر حوزه هنری برگزار شد، گفت: جشنواره فیلم های 100 ثانیه‌ای از 7 اسفندماه در تهران و 9 استان دیگر برگزار می شود.

وی در ادامه افزود: عنوان اخلاق شایسته ترین عنوانی است که برای نهمین دوره جشنواره فیلم های 100 ثانیه ای برگزیده ایم. اگر این جشنواره را با حضور ادبیات مقایسه کنیم می توانیم فیلم 100 ثانیه ای را با یک تک بیتی در ادبیات کنار هم بگذاریم، درست مانند فیلم کوتاه که به رباعی تشبیه شده است.

دبیر نهمین جشنواره فیلم های 100 ثانیه ای تاکید کرد: ضرورت تولید فیلم هایی از این دست، ضرورت زندگی آینده بشر است. این ضرورت نه تنها در ایران بلکه در همه جای دنیا وجود دارد. در روزگاری این مدیران شبکه های تلویزیونی بودند که مخاطبان خود را مدیریت می کردند اما اکنون شرایط فرق کرده و مدیران واقعی شبکه‌ها مخاطبانی هستند که پای دستگاه تلویزیون خود می نشینند و کنترل در دست می گیرند و شبکه مورد نظر را انتخاب می کنند.

وی در ادامه افزود: از همین رو امکانات شهری و تلویزیونی های بزرگ موجود در شهرها می تواند فرصت خوبی برای نمایش فیلم های 100 ثانیه ای و مدیریت مخاطب توسط مسئولان باشد.

طباطبایی نژاد گفت: جشنواره فیلم های 100 ثانیه ای یکی از فضاهای خوب برای عرضه فیلم های از این دست است به خصوص که این دوره از جشنواره را به عنوان اخلاق انتخاب کرده ایم و تلویزیون می تواند از این فرصت برای نمایش فیلم های 100 ثانیه ای استفاده کند.

این مدیر سینمایی در ادامه متذکر شد: در جشنواره نهم فیلم های 100 ثانیه ای بخش نمایش های رادیویی و فیلم های موبایلی 100 ثانیه ای حذف شده و صرفاً فیلم های 100 ثانیه ای را در این دوره از جشنواره داریم.

وی درباره هیات انتخاب نهمین دوره جشنواره فیلم های 100 ثانیه ای گفت: طبق استانداردهای جشنواره های بین المللی هیات انتخاب لزوماً در برگزاری جشنواره ها حضور ندارند و انتخاب آثار مشخصاً در اختیار دبیر و یا ستاد برگزاری جشنواره است. در جشنواره امسال هم همین اتفاق افتاد به این معنا که از هیات انتخاب برای دیدن آثار دعوت نشد و تصمیم گرفتیم من به همراه ستاد اجرایی جشنواره آثار 100 ثانیه ای را انتخاب کنیم در واقع سعی کردیم به استانداردهای جهانی نزدیک تر شویم.

در ادامه این نشست علی قربانی دبیر اجرایی نهمین جشنواره فیلم های 100 ثانیه ای درباره آثار ارسال شده به این دوره از جشنواره گفت: 1472 فیلم در این جشنواره شرکت کردند. همچنین در بخش بین الملل 40 کشور شرکت کردند و در بخش مسابقه ملی هم 711 اثر از تهران به عنوان بیشترین استان شرکت کننده حضور داشتند که در کل 94 فیلم 100 ثانیه ای به بخش مسابقه و 106 اثر به بخش غیررقابتی راه پیدا کردند.

دبیر اجرایی نهمین جشنواره فیلم های 100 ثانیه ای درباره پخش آثار در سینما آزادی گفت: در جشنواره نهم بخش مسابقه ملی را داریم که این بخش در سه نوبت در سینما آزادی پخش می شود به این ترتیب که در یک سانس فیلم های کودک و نوجوان نمایش داده می شود، در سه سانس بخش بین الملل جشنواره و در سه سانس نیز بخش ره آورد را داریم در این بخش قرار است 133 فیلم 100 ثانیه ای که منتخبی از 8 دوره برگزاری این جشنواره است نمایش داده شود.

وی در ادامه افزود: همچنین در این جشنواره دو سانس برای پخش فیلم های 100 ثانیه ای ژاپن را داریم. در حوزه بین الملل هم قرار است مجموعه آثار در امارات نمایش داده شود.

قربانی با اشاره به نمایش فیلم های 100 ثانیه ای در تهران و 9 مرکز استان گفت: علاوه بر تهران مجموع این آثار در تهران و 9 استان کشور شامل خراسان شمالی، زنجان، سمنان، گلستان، بوشهر، کردستان، اصفهان برگزار می شود و قرار است در بوشهر مراسم افتتاحیه برگزار شود.

دبیر اجرایی نهمین جشنواره فیلم های 100 ثانیه ای درباره جوایز این جشنواره افزود: یک جایزه ویژه با عنوان جایزه 1404 داریم، همچنین قرار است جایزه ویژه اخلاق به بهترین فیلم اخلاق محور اهدا شود. شورای فرهنگی عمومی به 5 فیلم جایزه می دهد همچنین قرار است مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی نیز یک جایزه حمایتی به بهترین فیلم اهدا کنند.

طباطبایی نژاد مدیر نهمین جشنواره فیلم های 100 ثانیه ای با اشاره به جوایز این دوره از جشنواره فیلم 100 ثانیه ای گفت: در بخش مسابقه ملی یک جایزه اصلی به مبلغ 7 میلیون تومان به بهترین کارگردان، یک تندیس و یک دیپلم افتخار به بهترین فیلم مستند خواهیم داد. همچنین در بخش داستانی یک تندیس به اضافه مبلغ 5 میلیون تومان، 3 دیپلم افتخار با مبلغ 2 میلیون تومان اهدا خواهد شد. در حوزه انیمیشن 2 دیپلم افتخار به اضافه مبلغ 2 میلیون تومان و یک تندیس به همراه مبلغ 5 میلیون تومان اهدا خواهد شد.

وی در توضیح دلایل اهدای جایزه اخلاق در این دوره از جشنواره گفت: سازمان سینمایی سوره در نظر دارد از بین فیلم های اول که در سی و دومین جشنواره فیلم فجر نمایش داده شد سه جایزه به سه نفر با عنوان بهترین فیلمنامه، بهترین کارگردان، بهترین بازیگر تعلق گیرد.

وی در ادامه افزود: دلیل انتخاب فیلم های اول این دوره از جشنواره فیلم فجر که با موضوع اخلاق در این جشنواره حضور داشتند این است که فیلمسازان فیلم اول اغلب برخاسته از سینمای کوتاه و یا مستند هستند بنابراین به دلیل وجود مراوده فیلم های 100 ثانیه ای با فیلمسازان فیلم اول تصمیم گرفتیم جایزه بهترین فیلم اخلاق مدار را به فیلمسازان فیلم اولی این دوره از جشنواره اهدا کنیم.

طباطبایی نژاد در پایان صحبت های خود با اشاره به کارگاهی که در این دوره از جشنواره فیلم های 100 ثانیه ای برگزار می شود، گفت: در این دوره سه کارگاه برگزار می شود که یکی از این کارگاه ها به عرضه بازار فیلم در عرصه جهانی اختصاص دارد که قرار است وحید واحد از فعالان حوزه فیلم کوتاه در استرالیا درباره این مبحث صحبت کند. کارگاه دوم به صحبت هیات داوران که شامل رضا میرکریمی، امیر دهستانی، سهیل جهان بیگلری، محمدعلی فارسی، هادی مقدم دوست می شوند با فیلمسازان 100 ثانیه ای اختصاص دارد. کارگاه سوم هم به بررسی بحث تولید می پردازد.

نظر شما